Telenet en Studio Brussel maken de digitale balans op: hoe hebben digitale media ons leven veranderd?

Telenet en Studio Brussel maken de digitale balans op: hoe hebben digitale media ons leven veranderd?

We kunnen het ons nauwelijks nog voorstellen: een leven zonder onze computers, tablets, smartphones, digitale TV of supersnel Internet. Fantastische technologische innovaties, waarin Telenet een grote rol heeft gespeeld. Maar hoe hard hebben deze innovaties ons leven veranderd? Telenet en Studio Brussel maken, in samenwerking met Profacts, de balans op en vroegen het aan de jongeren van vandaag, én aan de jongeren van de jaren ’80. De tijd waarin er van deze technologische innovaties nog geen sprake was. De antwoorden van de 3015 deelnemers worden van 9 maart tot 14 maart uitgebreid besproken op Studio Brussel.

Is het leven zo hard veranderd? Nee hoor! Want…

Persoonlijk contact wint nog steeds op het digitale

Sociale media spelen een steeds grotere rol op vlak van relaties, en jongeren omarmen het digitale steeds meer in hun zoektocht naar de liefde. Zo vindt 1 op 2 jongeren het makkelijker om de eerste stap online te zetten. Al geven ze toe dat ze, net zoals de jongeren uit de jaren ’80, liever iemand “in het echt” leren kennen. Persoonlijk contact wint dus nog steeds van het digitale. Sociale media vervangen dit contact niet, maar faciliteren het.

  • haast 1 op de 2 jongeren (46%) vindt het gemakkelijker iemand digitaal te leren kennen, omdat de eerste stap zetten “in het echt” soms wat moeilijk gaat.
  • 1 op de 3 jongeren (32%) heeft Tinder al eens uitgeprobeerd. Voor de jaren ’80-ers gaat het om 1 op 50 (of 2%).
  • 4 op 10 jongeren heeft nog nooit geprobeerd om iemand digitaal te leren kennen, voor de jaren ’80-ers is dit 71%.
  • 63% van de jongeren heeft er een slecht gevoel bij dat een persoonlijk gesprek tegenwoordig wordt vervangen door chat of e-mail. Bij de jaren ’80-ers heeft 65% hier een slecht gevoel bij.

Eerst de familiemomenten, dan pas de Facebook-vrienden

Ook al biedt technologie veel plezier en gemak, ook jongeren vinden het jammer dat tijdens familiemomenten de aandacht soms te veel naar de smartphone, of tablet gaat. Zoals bij het ontbijt, of het samen kijken naar televisie. Ouders zijn hier dus niet alleen in: zelfs evenveel jongeren als ouderen hebben hier een gemengd gevoel bij. Want ook in de jaren ’80 zat niet iedereen de hele tijd te kletsen met elkaar en werd er natuurlijk ook eens een krant of een tijdschrift gelezen aan de ontbijttafel.

  • Aan de ontbijttafel is iedereen met iets anders bezig. 64% van de jongeren heeft hier een slecht gevoel bij, tegenover 72% van de jaren ’80-ers.
  • TV-kijken wordt steeds minder een familiegebeuren: elk familielid kan nu programma’s bekijken wanneer het ze het beste uitkomt, en velen doen nog andere dingen tijdens het TV-kijken. 50% van alle respondenten heeft hier een slecht gevoel bij de en dit is evenredig verdeeld over het aantal jongeren en ouderen: zowel 50% van de jongeren als 50% van de jaren ’80-ers heeft hier een slecht gevoel bij.

Of is er toch het één en ander veranderd?

Minder plannen, meer last-minute.

Last-minute feestjes organiseren, dat was heel wat moeilijker in de jaren ’80 zonder mobiele telefoons om iedereen in te lichten. Meer dan 6 op de 10 jongeren spreken nu via hun smartphone vaak de avond zelf nog af om iets leuk te doen.

  • 64% van de jongeren spreekt last-minute af via internet, smartphone of sociale media om iets leuk te doen. Jaren ’80-ers zijn dit niet zo gewoon: minder dan 1 op 5 doet dit af en toe of meer (16%).

Niet op tijd komen is geen probleem.

Maar er is wel een grotere kans dat ze te laat komen, want terwijl je je als jongere in de jaren ’80 de andere niet zo gemakkelijk kon verwittigen, doen ze dat nu wel via mobiel internet. Zo komen jongeren tegenwoordig dubbel zo vaak te laat als de jongeren uit de jaren ’80. Maar even wachten op de anderen vinden ze niet erg: dankzij hun smartphone kunnen ze zich wel even bezighouden.

  • 22% van de jongeren vandaag geeft toe vaak te laat zijn, tegenover 12% van de jaren ’80-ers. Jongeren komen dus dubbel zo vaak te laat als jaren ’80-ers. Maar we verwittigen de anderen wel via het internet of de mobiele telefoon.
  • 25% van de jongeren vindt het minder erg om te wachten op iemand dankzij zijn of haar smartphone.
  • 12% van de jaren ‘80’s vindt het minder erg om te wachten op iemand dankzij zijn of haar smartphone.
  • 40% van de jongeren gaat ermee akkoord dat mensen tegenwoordig minder hun best doen om op tijd te komen, omdat je nu iedereen op elk moment kan laten weten dat je later zal zijn. Er is geen significant verschil met jaren ’80-ers: van hen gaat 43% akkoord.

Kunnen we sneller studeren, of zijn we sneller afgeleid?

Een spreekbeurt maken in de jaren ’80, dat was een middagje in de bibliotheek zitten en aanschuiven aan de fotokopieermachine. En om de juiste info te vinden voor je thesis moest je vaak het hele land afreizen. Alles wat je nu moet doen, is de juiste zoekterm invullen op Google. Maar toch zijn zowel jong én oud van mening dat studeren tegenwoordig trager gaat, net omdat we meer worden afgeleid door al die leuke technologie.

  • Gaan studeren en huiswerk maken trager, omdat je vaak afgeleid wordt door sociale media, smartphone en internet? 71% van de jongeren denkt van wel, tegenover 57% jaren ’80-ers.
  • 58% van de jaren ’80-ers denkt dat studeren en huiswerk maken nu ook sneller gaat, omdat je steeds informatie kan opzoeken. 44% van de jongeren gaat hiermee akkoord.
  • 7 op de 10 jaren ’80-ers geven aan te denken dat er tegenwoordig meer afleiding is bij het studeren dan vroeger.

We zijn continu bereikbaar, maar ook voor onze job

Last-minute feestjes organiseren is één van de voordelen van altijd bereikbaar zijn. Maar we zijn natuurlijk niet alleen bereikbaar voor onze familie en vrienden, maar ook voor onze job. En daar durven onze bazen en collega’s al eens gebruik van maken. 1 op 2 vindt dit storend, maar anderzijds denkt 1 op 4 dat hierdoor meer werk wordt verzet op kortere tijd.

  • 68% van de jaren ’80-ers vindt dat werk en privé tegenwoordig minder gescheiden zijn dan vroeger.
  • 26% van de jongeren vindt dat doordat we tegenwoordig voor vele jobs altijd bereikbaar zijn, er op kortere tijd meer werk wordt verzet. Ook 25% van de jaren ’80-ers gaat hiermee akkoord.
  • 1 op 2 jongeren vindt het storend dat ze buiten de werkuren gecontacteerd worden voor hun job, tegenover 46% van de jaren ’80-ers.

Alles is makkelijker geworden.

Over één ding zijn we het allemaal eens en dat is dat praktische zaken toch een stuk makkelijker zijn geworden. Concerttickets kopen we nu online in plaats van zaterdagochtend aan te schuiven aan de ticketbalie, we rijden minder vaak verkeerd dankzij de gps op onze smartphones en om een vakantie te boeken hoef je niet meer om reisbrochures bij het reisbureau. Wat een vrijheid!

  • 83% van de jongeren vindt dat concerttickets kopen nu beter gaat dan vroeger, tegenover 69% van de jaren ’80-ers.
  • Vroeger stak het handschoenkastje van de wagen vol met kaarten. Nu laten we onze smartphone de juiste route bepalen: 79% vindt dat dit nu beter gaat, tegenover 74% van de jaren ’80-ers.
  • Als je vroeger een hotel wou boeken, ging je reisbrochures vragen bij het reisbureau. Nu vind je alle informatie en prijzen online, en kan je meteen online boeken: 75% van de respondenten vindt dat dit nu beter gaat dan vroeger. 86% van de jongeren vindt dat dit nu veel beter gaat, tegenover 82% van de jaren ’80-ers.

De conclusie? Veel dingen zijn vandaag beter, maar eens terugkijken naar hoe we het vroeger deden kan soms geen kwaad. Als we moderne technologie op een verstandige manier gebruiken, brengt ze ons een pak meer plezier en gemak.

Over Telenet BV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is een 100%-dochtervennootschap van Liberty Global. Liberty Global is één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven, innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be.

Op deze overviewpagina op de Streamz pressroom delen we de Streamz premières, de Streamz+ premières en de beeldenbank waarop alle visuals van alle series beschikbaar zijn.

Telenet newsroom: press.telenet.be

 

Telenet BV
Liersesteenweg 4
2800 Mechelen
BTW BE 0473.416.418
RPR Antwerpen, afd. Mechelen