De Telenet Business-app die levens redt

Story image

Vandaag is het Europese 112-dag, geen beter moment om de 112 BE app in de verf te zetten. De app is een extra mogelijkheid om de noodcentrales snel te contacteren als je in nood bent in België. 112 BE werd ontwikkeld door Telenet Business in opdracht van de FOD Binnenlandse Zaken en werd intussen al meer dan 850.000 keer gedownload. Heb jij ‘m ook al?

“De app brengt je net als een telefoontje naar de noodcentrale in contact met de hulpverleners, maar onder de motorkap zit een veel accurater systeem dat op verscheidene vlakken echt wel een verschil kan maken”, vertelt Stefan Van den Nieuwenhuysen van Telenet Business. Wie de app downloadt, kan al zijn of haar persoonlijke en medische informatie opslaan. “Die info kan een operator zien bij een noodsituatie en hij kan de ambulanciers dan onmiddellijk briefen dat iemand bijvoorbeeld hartproblemen of bepaalde allergieën heeft”, klinkt het.

Daarnaast heeft de app ook een GPS-functie die elke 30 seconden je exacte locatie doorgeeft. “Belangrijke info voor politiediensten als je achtervolgd of belaagd wordt. Voor doven en slechthorenden is een chatfunctie ingebouwd, maar die is ook nuttig tijdens een inbraak of homejacking of een andere situatie waarin je geen geluid mag of kan maken. Elke letter die je intikt, wordt simultaan weergegeven in de noodcentrale waardoor de reactiesnelheid vergroot. De chatfunctie bevat ook een vertaalfunctie voor een groot aantal courante talen waardoor de operator dus ook bijvoorbeeld Spaanse, Italiaanse of Arabische chats begrijpt. Hulpdiensten kunnen de app ook zelf inschakelen. “Wie zijn been breekt in een uitgestrekt natuurgebied, kent zijn exacte locatie niet”, zegt Van den Nieuwenhuysen. “Op dat moment kunnen hulpverleners een geluidssignaal activeren op het toestel zodat ze sneller bij de persoon in nood geraken. Het lijken allemaal kleine zaken, maar de praktijk heeft al vele malen bewezen dat elke seconde in een noodsituatie echt wel telt.”

Martine Tempels, SVP Telenet Business: “De digitale transformatie van communicatietools tijdens een crisis- of noodsituatie zet zich verder. Naast BE-Alert, het alarmeringssysteem bij crisissituaties, is er de app 112 BE die kostbare tijd kan besparen. Als ICT integrator ontwikkelde Telenet Business deze applicatie voor Binnenlandse Zaken en Astrid en koppelden we deze met de noodcentrales.“
Talks blog
Over Telenet Group NV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven - innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Liberty Global bezit een rechtstreeks belang van 57,9% in Telenet Group Holding SA/NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

Telenet Group NV
Neerveldstraat 107
1200 Brussel