15.000 ouders en kinderen namen dit weekend een ‘Digitale Duik’ in De Schorre

Telenet verkleint spreidstand tussen online gewoonten van kinderen en hun ouders

Zondag 17 september 2017 - Liefst 15.000 kinderen en ouders zakten dit weekend naar recreatiedomein De Schorre in Boom af voor ‘De Digitale Duik’. Ze werden er volledig ondergedompeld in de digitale wereld en konden kennismaken met allerlei technologische snufjes. Organisator Telenet wil met dit event de digitale kloof tussen ouders en kinderen verkleinen, om zo samen veilig en bewust alle mogelijkheden te kunnen ontdekken. Een groot succes zo blijkt, want ‘De Digitale Duik’ krijgt zeker navolging. 

De gratis tickets voor het festival waren gegeerd, want enkele dagen voor de start waren alle kaarten de deur uit. Op vrijdag trapten drieduizendvijfhonderd scholieren tussen 9 en 14 jaar samen met Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters ‘De Digitale Duik’ af. Ze mochten er als eersten de workshops en activiteiten uittesten. ‘s Avonds waren er duizendvijfhonderd Telenet-medewerkers met hun kinderen aanwezig. 

Op zaterdag en zondag was het de beurt aan de gezinnen, met telkens vijfduizend bezoekers. Samen konden ze zich uitleven door onder meer met drones te leren vliegen, robots te besturen of een eigen game te bouwen. Maar ze kwamen er ook meer te weten over privacy op het internet of online bankieren. Bekende Vlaamse vloggers als Kastiop, UnaGize en Kevser leerden hen tussendoor de kneepjes van het vak.

Ouders en kinderen sluiten digideal
Telenet wil met ‘De Digitale Duik’ de spreidstand verkleinen van de manier waarop kinderen en ouders naar de digitale wereld kijken. Zo sloten verschillende gezinnen gedurende het weekend zelfs een digideal, een overeenkomst over het online gedrag thuis. 

“We hebben de afspraak gemaakt dat er enkel mag gesurft worden naar sites die op een door ons vastgelegde lijst staan” zegt een vader. Zijn zoon gaat er alvast mee akkoord: “Ik vind die regels oké, want soms zijn er wel rare dingen op het internet die we nog niet hoeven te zien.” Een moeder van twee kreeg zelfs huiswerk mee op ‘De Digitale Duik’: “Ik kreeg zonet een folder met beveiligingsmaatregelen voor sociale media toegestopt. Ik ga me er alvast in verdiepen, want met een 9- en 13-jarige wordt dat hoog tijd.” Andere ouders verbaasden zich dan weer over de vele digitale mogelijkheden: “De activiteiten waren niet alleen geweldig voor mijn dochter, maar ook ik heb er stiekem van genoten”, besluit een papa.

“Erg tevreden”
Telenet blikt alvast tevreden terug op het evenement: “Met liefst 15.000 bezoekers zien we dat er wel degelijk behoefte is aan dit soort evenementen”, zegt Ann Caluwaerts, Chief Corporate Affairs van Telenet. “We merkten ook heel wat enthousiasme van de partners. Er is niet beslist of er een tweede editie komt, maar het is zeker onze bedoeling om activiteiten voor deze doelgroep te blijven organiseren. Of die een exacte kopie zullen zijn van ‘De Digitale Duik’, weten we nog niet. " 

Dit was de Digitale Duik!

Digitale huisregels op de Digitale Duik

Robots
Drones
Ketnet
Karen Damen en Dimitri
Karen Damen
CoderDojo
Philippe Muyters
Karen Damen
Drones
LEGO
CEO John Porter
Philippe De Backer
Philippe De Backer
Kayzr esports
Digitale Duik
Kevser
Karen Damen en Sky
Karen Damen - 3D pen
Vlogster Kevser
Gezinsbond - Ketnet
CEO John Porter