4 sterke finalisten op het Demo Day Event van Telenet Kickstart powered by Idealabs.

Vrijdag 17 juni 2016 — De tweede editie van het Telenet startup-programma werd gisterenavond succesvol afgerond met het Telenet Kickstart powered by Idealabs Demo Day event. De 4 finalisten stelden er hun marktklaar product en hun groeiplannen voor. Ook bij andere Telenet Kickstart alumni werden mooie verhalen opgetekend.
Het Demo Day Event markeert het eindpunt van de 2 jaar samenwerking met Idealabs. Telenet sluit een nieuw partnership met Start it @kbc. Daarnaast komt er ook een media & entertainment programma voor groeibedrijven. Hiervoor gaat Telenet in zee met iMinds.

Uit bijna 200 kandidaten, werden in oktober 8 start-up teams geselecteerd om deel te nemen aan het Telenet Kickstart powered by Idealabs programma. Op 4 maanden konden ze in samenwerking met experten en partnerbedrijven hun idee uitwerken tot ‘MVP’, een minimum viable product, dat klaar is om uitgebreid getest te worden op de markt.

Cumul.io, Fan Arena, Happs en Telekitty konden na een jurymoment begin februari hun MVP valideren en uitbouwen tot een product, hun team uitbreiden en de eerste klanten en gebruikers optekenen. Gedurende dit groeiprogramma van vijf maanden kwam wekelijks een ander deelaspect van hun bedrijf aan bod, zoals onder meer marketing, finance en product management. Ze werden dagelijks ondersteund en uitgedaagd om hun versnelde groei verder te zetten.

De resultaten zijn naar behoren:

Cumul.io: met hun tool voor intuïtieve datavisualisatie hebben founders Haroen Vermeylen en Karel Callens recent een mooi contract getekend met een overheidsinstantie. Ze hebben hun team versterkt met een Head of Customer Success en een Sales Lead en begin 2017 lanceren ze een nieuw product waarmee hun klanten makkelijk een analytische laag kunnen toevoegen aan hun bestaande website of platform.

Fan Arena: Founders Jan Van Cauwenberghe en Octavian Susnea brengen een sterk staaltje voetbalgaming op onze markt. Voor het EK voetbal stoomden ze twee nieuwe games klaar, eentje voor het web en eentje als mobiele applicatie. Afhankelijk van welke game je speelt, vallen er prijzen te winnen. Je kan een team samenstellen met vrienden of je kan de competitie aangaan met andere voetballiefhebbers. Fan Arena is goed op weg om Belgiës nummer 1 in fantasy sports te worden; de miljoenenindustrie van de VS achterna.

Happs: Founders Hannes Hauwaert en Gilles Goessens doen wat aan het tekort aan degelijk leermateriaal voor een toch duidelijke behoefte als dyslexie. Ze zijn de voorbije maanden enorm gevorderd met heel wat nieuwe features, nieuwe spelletjes en mooi uitgebouwd character development. Happs heeft een structurele samenwerking aangeknoopt met HoGent om hun serious games voor kinderen en logopedisten ook van de nodige wetenschappelijke onderbouw te voorzien. In september gaat het team het platform uittesten met 10 logopedisten en een 100-tal kinderen.

Hey Hey Apps: bij elke presentatie van Telekitty weten founders Stefan Vandegehuchte en Pieter Van der Helst het publiek te veroveren met hun camera-app die de gedachten van katten leest. Ook online scoort de fun-app want sinds de release eind maart lopen de downloads zeer vlot. Telekitty is klaar om ook de Amerikaanse markt te veroveren. Hun nieuwe release van vandaag bevat een ‘Felines of New York sticker & thoughts pack’ dat ze ontwikkelden met Jim Tews. Deze TV-maker en stand-up comedian is zowat de kattengoeroe van New York en zal er Telekitty mee promoten.

En wat met de andere alumni?

Sinds het begin van het start-up acceleratieprogramma kregen 18 jonge digitale ondernemerteams de kans hun innovatief idee om te bouwen tot een Minimum Viable Product en marktklaar product. Vandaag zijn sommige van hen een andere weg in geslagen, maar de ondernemerszin blijft bij allen bijzonder hoog. De meeste teams werken hard om hun productfolio te versterken en uit te breiden. Sommige van hen trekken nieuwe teamleden aan (Cumul.io, Fan Arena, INTUO en Salesflare), of hebben internationale groeiplannen. Er is het verhaal van Heyhey Apps met Telekitty in de VS, maar ook dan van Flatninja dat is uitgebreid naar een aantal Spaanse studentensteden. Campr heeft partnerships afgesloten in 30 landen en Geckomatics richt zijn activiteiten nu ook op Nederland. Scriptbook heeft dan weer zijn focus volledig op de filmindustrie in de Verenigde Staten gericht. Met succes, want Scriptbook wist 1 miljoen euro aan investeringen aan te trekken voor hun analyse-instrument om het potentieel van filmprojecten te voorspellen. Ook INTUO overtuigde nieuwe investeerders; ze haalden 850.000 euro op voor hun HR-tool. Twee start-up teams hebben hun activiteiten stopgezet (On Air en Pith.li) en richten zich nu op andere projecten.

Een overzicht van de 18 start-up teams en vindt u op www.telenetkickstart.be

‘Als bedrijf met een passie voor innovatie en ondernemerszin, willen wij jonge ondernemers alle kansen bieden om hun digitaal idee te ontwikkelen en uit te bouwen. Idealabs en bijna 10 ondersteunende partners zorgden voor een fantastisch traject om beginnende ondernemers uit te dagen en te begeleiden. Samen hebben we programma’s kunnen uitwerken voor connected entertainment, connected living en connected business. We zijn bijzonder trots op onze alumni en zijn er zeker van dat we nog heel veel van hen zullen horen’, zegt Ineke Rampart, Corporate Affairs Director, Telenet.

Filip Cuypers, Program Director Telenet Kickstart powered by Idealabs, voegt toe: “Voor het team van Idealabs en de mentoren was het een zeer aangename ervaring om tijdens het programma intensief samen te werken met de ondernemers. Wij zijn onder de indruk van hun creativiteit en doorzettingsvermogen en wat zij op die korte tijd hebben gerealiseerd. De teams zijn nu klaar om hun product in de markt te lanceren en klanten te bedienen. Wij blijven hen ook na het Telenet Kickstart-programma opvolgen en adviseren waar nodig.'

Dit najaar geeft Telenet een nieuwe wending aan het Telenet Kickstart acceleratieprogramma om start-ups over de volledige lijn te begeleiden: van early stage tot groeibedrijf. Daarvoor gaat Telenet Kickstart partnerships aan met zowel Start it @kbc als iMinds. (alle info in het aankondigend persbericht van 31 mei 2016)