4de editie van Coolest Projects Belgium trekt meer dan 100 jonge uitvinders

Jong digitaal geweld een podium bieden, dat is waar het bij Coolest Projects Belgium allemaal om draait. Het resultaat is een knotsgekke technologiebeurs die elk jaar aan populariteit wint. Zaterdag zakten jonge uitvinders van over heel het land af naar Technopolis om er hun nieuwste creaties voor te stellen aan het grote publiek. Dit jaar waren de deelnemers met meer dan honderd en zo barste de beurs nét niet uit haar voegen.

Op 27 april knetterde het weer van de creativiteit in Technopolis in Mechelen. CoderDojo Belgium toverde de Einsteinzaal voor de gelegenheid om tot een echt uitvinderslab. Vanuit alle hoeken van België stroomden junior robotbouwers, dronepiloten en videogameontwikkelaars toe om hun nieuwste creaties aan het grote publiek voor te stellen. De jongste creatieveling blies nog maar zeven kaarsjes uit, de oudste net geen achttien. Een hele namiddag lang bekoorden zij bezoekers en jury met hun zelfgemaakte technologische bouwsels en brouwsels. Wie daar het best in slaagde, ging met een van de felbegeerde Coolest Projects prijzen naar huis.

Digitale ondernemers van morgen

Een robot die blinden helpt oversteken, een poppenkast die het lachgehalte van het publiek meet of een cocktailbar die automatisch je drankjes mixt, niets ontsnapt aan de creativiteit van de jonge uitvinders op Coolest Projects Belgium. Toch waren de winnende projecten daarom niet de meest spectaculaire. “Het doel van deze technologiebeurs is om bij jongeren het digitale ondernemerschap te stimuleren. Een idee uitwerken is een enorme verwezenlijking”, zegt Martine Tempels, oprichtster van CoderDojo Belgium en sr. Vice President Telenet Business. “Deelnemers werken een eigen idee uit tot een echt project dat ze presenteren aan het publiek en de jury. Zo trainen ze de skills die ze nodig hebben om een echte ondernemer te worden. Mislukken en opnieuw proberen hoort daar ook bij”, verduidelijkt Martine Tempels.

STEM-ambassadeurs

CoderDojo Belgium vzw organiseerde deze beurs al voor het vierde jaar op rij en elk jaar opnieuw trekt de beurs een groeiend aantal deelnemers. Dit jaar stelden meer dan honderd jonge uitvinders hun zelfgemaakt project voor op Coolest Projects. Dat is geen verrassing volgens Martine Tempels. “Door met hun projecten naar buiten te komen, inspireren deze jonge uitvinders op hun beurt weer andere kinderen om iets met hun creativiteit te doen en zo groeit het aantal jonge uitvinders in België exponentieel. Hierdoor worden meer jongeren geprikkeld door de STEM-domeinen ”, besluit Martine Tempels.

Dankzij Telenet en de Vlaamse overheid

De beurs komt er dankzij de financiële steun van Telenet. Ineke Rampart, Director Corporate Affairs: “Bij Telenet geven we het talent van de toekomst graag een extra stimulans. In de digitale wereld van vandaag en morgen zijn STEM-competenties en ondernemingszin onontbeerlijk. Daarom zijn we trouwe partner van CoderDojo Belgium én van het Coolest Projects event dat creatieve en ondernemende kinderen en jongeren met een passie voor technologie een podium biedt. Door vandaag in te zetten op STEM en ondernemerschap, bouwen we mee aan de digitale maatschappij van morgen.”

Ook de Vlaamse overheid draagt het evenement een warm hart toe. Vlaams minister voor Innovatie Philippe Muyters ondersteunt het project en kwam zelf alvast kennismaken met de jongeren en hun uitvindingen. Door projecten als deze te steunen wil Muyters de Vlaamse jeugd warm maken voor het digitale ondernemerschap. Op Coolest Projects aan talent alvast geen gebrek.

Story image

CoderDojo Belgium organiseert gratis workshops voor kinderen en jongeren die gefascineerd zijn door ICT. Zij leren er, onder begeleiding van enthousiaste vrijwilligers met een passie voor ICT, apps en spelletjes ontwikkelen en soms zelfs een kleine robot. CoderDojo dat is eigenlijk een beetje een digitale scouts, een plek waar het plezant is en kinderen en jongeren samen aan iets kunnen werken. CoderDojo heeft maar één regel: "Above all: be cool!"

​Perscontact:
​Maarten Thimpont – [email protected] – 0494163476