Aandeelhouders De Vijver Media hertekenen partnership

Woensdag 7 maart 2018

  • Telenet wordt volledige eigenaar van commerciële zenders VIER, VIJF, ZES en productiehuis Woestijnvis.
  • SBS Belgium en Mediahuis richten reclameregie op voor online video en crossmediaal aanbod.

Antwerpen/Brussel/Vilvoorde, 7 maart 2018 – Vandaag heeft Telenet Group Holding NV (Euronext: TNET), een overeenkomst gesloten met de overige twee aandeelhouders van De Vijver Media NV (verder De Vijver Media of “de Onderneming”), om De Vijver Media volledig over te nemen. Aandeelhouders Mediahuis NV en Wouter Vandenhaute en Erik Watté (Waterman & Waterman NV), zullen hun belang van respectievelijk 30 en 20 procent aan Telenet verkopen, dat zo de enige aandeelhouder zal worden. De overnameprijs werd niet bekendgemaakt. Als eigenaar van drie zenders en een productiehuis zal Telenet nog meer en sneller kunnen inspelen op vernieuwingen op gebied van kijkervaring of reclame. Gelijktijdig aan deze transactie richten SBS Belgium en Mediahuis via een 50/50 joint venture een reclameregie op die commerciële partners online video-oplossingen en een cross-mediaal aanbod zal bieden. De transacties worden nu aangemeld voor goedkeuring bij de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Het sterk evoluerende medialandschap en de uitdagingen die dat met zich meebrengt, maakt dat alle partners binnen De Vijver Media de noodzaak zagen om het bestaande partnership de voorbije maanden tegen het licht te houden en te hervormen. Het kijkgedrag van de consument verandert en zenders moeten opboksen tegen mondiale contentaanbieders als Netflix of Amazon.  Deze spelers investeren massaal in nieuwe series en films en in technologieplatforms om deze beschikbaar te maken, en leggen de lat voor het produceren en aanbieden van content internationaal én nationaal erg hoog. Daarnaast zien lineaire televisiezenders een verschuiving van televisie-advertising naar online advertising waar wereldspelers als Google en Facebook de dienst uitmaken. 

Al die veranderingen hebben impact op het businessmodel van de klassieke televisieaanbieders. Het is de ambitie van Telenet om het lokale ecosysteem samen met partners te blijven versterken zodat de kijker kan blijven genieten van sterke lokale content en innovaties op vlak van entertainment.

Om zijn investeringsstrategie te kunnen uitvoeren en sneller te kunnen inspelen op veranderingen in de televisiemarkt wil Telenet alle aandelen van De Vijver Media verwerven.  Door deze transactie zal Telenet naadloos met De Vijver Media kunnen werken aan nieuwe manieren om meer programma’s op meer verschillende manieren aan eindgebruikers aan te bieden en daarmee een belangrijke partner van adverteerders te blijven.  

.John Porter, CEO Telenet: “We zijn verheugd deze volgende stap te kunnen zetten in onze ‘connected entertainment’ strategie. Als eigenaar van een sterk lokaal verankerd productiehuis en een aantal bloeiende commerciële zenders kan Telenet vaart maken met het realiseren van nieuwe kijkervaringen en inspelen op nieuwe manieren waarop media geconsumeerd worden. Tegelijkertijd zal het ons toelaten nog meer en sneller in te zetten op innovatie. Het blijft daarbij onze ambitie om samen te werken met alle spelers in de Belgische televisie en entertainmentsector en ervoor te zorgen dat de kijker kan blijven genieten van lokale topcontent. Verder ben ik ook blij dat Wouter Vandenhaute zijn rol als Voorzitter van de Raad van Bestuur van De Vijver Media zal blijven voortzetten en met al zijn ervaring de continuïteit kan helpen garanderen.”  

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: “Mediahuis kende de afgelopen jaren een snelle groei en ontwikkelde zich tot een multimediale groep. Als grootste uitgever in België en tweede grootste uitgever in Nederland koesteren wij sterke ambities voor de verdere digitale uitbouw van onze activiteiten. De verkoop van het 30% belang in De Vijver Media moet dan ook gezien worden als een duidelijke keuze om de komende jaren te focussen op het verder versterken van onze Belgisch-Nederlandse organisatie, in combinatie met de digitale groei van onze media en diensten. Kaderend binnen deze digitale strategie zal het versterkte partnership met SBS ons in staat stellen om onze positie binnen de snel evoluerende online videomarkt verder te verstevigen en adverteerders een impactvol crossmediaal aanbod te bieden. Tegelijkertijd zijn wij ervan overtuigd dat Telenet de meest geschikte partij is om SBS extra slagkracht te geven binnen het uitdagende en snel evoluerende televisielandschap.”

Wouter Vandenhaute: “Telenet wordt de volle eigenaar van De Vijver Media net op het moment dat zowel het bedrijf als het Vlaamse medialandschap op een kruispunt staan. Vijf jaar na de start van Vier heeft SBS zijn plek afgedwongen als derde lokale speler naast de VRT en MEDIALAAN. Woestijnvis is fel verjongd maar blijft ook na 20 jaar de referentie binnen de Vlaamse productiehuizen. De dynamiek van de voorbije jaren tussen de Openbare Omroep en twee lokale commerciële spelers bezorgt de Vlaamse kijker dagelijks toptelevisie en biedt de creatieven grote kansen. Tegelijk staat de audiovisuele sector voor uitdagingen, onder meer door het snel veranderende kijkgedrag. De volledige overname van De Vijver Media door Telenet is de beste garantie voor een succesvolle toekomst. Telenet beschikt over de middelen en de knowhow om SBS en Woestijnvis in dit wijzigende landschap te gidsen. Lokale content is de drijfveer én de bestaansreden van De Vijver Media, en laat net dat de reden zijn waarom Telenet drie jaar geleden in dit verhaal is gestapt. Dat Telenet zijn belang nu naar 100 procent optrekt, is een blijk van waardering en erkenning voor de prestaties van de afgelopen jaren. Voor mij persoonlijk is het een dubbel gevoel om als aandeelhouder de droom waar we begin ‘97 mee gestart zijn, los te moeten laten. Het is een afscheid, maar geen vaarwel, want ik wil me ook in het nieuwe verhaal blijven inzetten.”

Telenet benadrukt dat de overname van De Vijver Media niet zal leiden tot een verandering in de overeenkomsten die vandaag zijn aangegaan met andere televisieaanbieders. De transactie wordt voorgelegd aan de bevoegde mededingingsautoriteit.

Mediahuis en SBS richten samen joint venture op voor online video en crossmediaal aanbod.

Aansluitend hebben Mediahuis en SBS Belgium besloten om hun bestaande samenwerking op het vlak van online video-advertising en crossmediacampagnes, verder te versterken. Beide partners slaan de handen in elkaar en richten samen, via een 50/50 joint venture, een nationale reclameregie op.  Deze gezamenlijke regie zal zich enerzijds toeleggen op het commercialiseren van de online video-activiteiten van zowel Mediahuis als SBS, en anderzijds adverteerders een sterk antwoord bieden op hun vraag naar innovatieve en impactvolle crossmediacampagnes.

Bij aanvang zal het aanbod van de nieuwe regie bestaan uit de online videoproposities voor de entertainmentmerken van SBS (VIER en VIJF) en de nieuwsmerken van Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg).  Geheel passend binnen de visie van beide partners zal de regie een ‘open’ karakter hebben en open staan voor partnerships met derden.

Onder voorbehoud van goedkeuring door de bevoegde mededingingsautoriteiten zal de nieuwe regie bij aanvang worden gevormd door tien medewerkers van zowel Mediahuis, SBS als The Pool. De leiding van de regie komt in handen van een managing director die zal rapporteren aan de raad van bestuur van de nieuwe joint venture.

Bijlage - Huidige structuur De Vijver Media. Na goedkeuring van de bevoegde mededingingsautoriteiten zou Telenet 100% van de aandelen verwerven.

Over Telenet - Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel. Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België.

De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Telenet is voor 57% eigendom van Liberty Global, het grootste internationale tv- en breedbandinternetbedrijf ter wereld. Liberty Global investeert, innoveert en geeft op die manier mensen de kans om alles uit de digitale revolutie te halen – en dit in meer dan 12 landen verspreid over Europa.

Over Mediahuis - Mediahuis is een van de leidende mediagroepen in België en Nederland. De ruim 3.200 medewerkers realiseren een jaarlijkse omzet van €800 mio. en een totale dagelijkse verkoop van 1.4 mio. kranten. Met nieuwsmerken als De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg is Mediahuis goed voor een dagelijkse verkoop van zo’n 516.000 kranten in België. In Nederland is de groep actief met onder meer de nieuwsmerken De Limburger, NRC Handelsblad, nrc.next, De Telegraaf en Noordhollands Dagblad en wordt een dagelijkse verkoop van bijna 900.000 kranten gerealiseerd. Mediahuis exploiteert in België en Nederland ook een aantal belangrijke classifieds-platformen, zoals  Jobat, Jellow, Hebbes, Zimmo, Vroom, Gaspedaal en GroupDeal. Als uitgever gelooft Mediahuis onvoorwaardelijk in onafhankelijke journalistiek en sterke en relevante media die een positieve bijdrage leveren voor mens en maatschappij. Vanuit die visie investeert het bedrijf permanent in zijn sterke nieuwsmerken, zowel op papier als digitaal.

Over SBS Belgium - SBS Belgium is het moederhuis van de televisiezenders VIER, VIJF en ZES. De driezenders staan meer dan ooit sterk in het huidige medialandschap. Bovendien fungeert SBS Belgium ook als regie voor de zenders Discovery, TLC, njam! en Play Sports. VIER, VIJF en ZES haalden samen in 2017 een marktaandeel van 19,2 procent. Net wat ook de adverteerders van de zenders willen: een betrouwbaar, stabiel bereik. Daardoor houdt SBS zowel Medialaan als VRT alert. Dat is ook de manier om ervoor te zorgen dat televisie – analoog of digitaal – een spannend medium blijft.

Als Vlaanderens grootste vrouwenzender serveert VIJF pretentieloze feelgood-tv met een eigenzinnige strik voor jonge, actieve vrouwen én met succes. ZES verwent de kijker de klok rond met de populairste Amerikaanse films en series: van de grootste classics en Hollywoord blockbusters tot de beste topseries. VIER wil steeds meer vaste afspraken te maken met de kijkers. Met Gert Late Night bijvoorbeeld is er laat op de avond een verrassende talkshow neergezet, waar Vlaanderen op zat te wachten. Met Sports Late Night is VIER op vrijdag, zaterdag en zondag marktleider in de laatavond. Vanaf dit najaar gaan we met Champions League matches ook voor live bereik in prime time. VIER gaat ook inzetten op het weekend, met onder meer een eigen versie van de meest succesvolle danswedstrijd ter wereld Dancing with the Stars, een uitdagende glossy tv-show waarin Vlaamse celebrity’s en professionele danspartners hun energie bundelen.

John Porter
Gert Ysebaert
Wouter Vandenhaute
Huidige structuur De Vijver Media. Na goedkeuring van de bevoegde mededingingsautoriteiten zou Telenet 100% van de aandelen verwerven.