Belgische banken en telecomoperatoren lanceren itsme®

één digitale identiteit die alle wachtwoorden op het web vervangt

Eén digitale identiteit, die de kaartlezers en de vele wachtwoorden op het internet vervangt? Met de mobiele app itsme® is het geen toekomstmuziek meer. Dankzij deze app kan elke Belg online ondubbelzinnig zijn identiteit bewijzen: ik ben wie ik zeg te zijn. Of hij nu een betaling in een webshop doet of online een officieel document ondertekent.

itsme® is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de vier grootbanken en de drie grote mobiele netwerkoperatoren in ons land, die hun krachten bundelden in het consortium ‘Belgian Mobile ID’. Het gaat om de grootbanken Belfius, BNP Paribas Fortis, KBC/CBC en ING en de telecomoperatoren Orange Belgium, Proximus en Telenet. Ook de federale overheid gaat mee in het verhaal. Dat maakt van itsme® de eerste digitale identiteit in zijn soort: uiterst veilig, eenvoudig en met respect voor de privacy.

Elke Belg heeft vandaag een waslijst aan wachtwoorden, gebruikersnamen, tokens en kaartlezers nodig om actief te zijn op het internet. Niet zo gebruiksvriendelijk, en al zeker niet geschikt voor de mobiele en digitale wereld waarin we leven. Met één digitale identiteit zou een gebruiker veel makkelijker toegang kunnen krijgen tot allerlei online toepassingen: denk maar aan e-commerce, bankzaken of overheidsdiensten.

De vermelde grootbanken en mobiele netwerkoperatoren hebben de krachten gebundeld in het consortium Belgian Mobile ID, met als doel zo’n digitale identiteit te ontwikkelen. Het resultaat van deze samenwerking is itsme®, een app die vanaf 30 mei operationeel is.

Werking en veiligheid

itsme® zorgt ervoor dat elke gebruiker in de digitale wereld zijn identiteit zwart op wit kan bewijzen. “Met de app kan je veilig en snel inloggen op websites, digitale transacties goedkeuren en binnenkort zelfs officiële documenten ondertekenen”, verduidelijkt Kris De Ryck, CEO van Belgian Mobile ID.

Bij elke actie (inloggen, goedkeuren of tekenen) moet de gebruiker zijn geheime itsme®-code ingeven op zijn gsm. Eén code van vijf cijfers volstaat, het is niet langer nodig om een gebruikersnaam en paswoord te onthouden voor elke nieuwe website. Indien de smartphone een vingerafdrukscanner ondersteunt, kan de gebruiker ook met zijn vingerafdruk werken.

De Belg weet al jaren dat de klassieke betaalkaart met chip en pincode een betrouwbaar systeem vormt. itsme® volgt hetzelfde pad, maar dan op een gsm. “itsme® koppelt de bewezen efficiëntie van de betaalkaart aan de veiligheidstechnologie van de simkaart. Het gaat om een dubbel niveau van beveiligde identificatie”, verduidelijkt CEO Kris De Ryck van Belgian Mobile ID. “De banken zijn wettelijk verplicht om de formele identiteit van hun klanten te verifiëren hetgeen een waterdichte identiteitsgarantie biedt: ik ben wie ik zeg te zijn. De mobiele netwerkoperatoren staan garant voor een hoogbeveiligde simkaart en mobiel netwerk”.

De app zelf is drie keer veilig: itsme® werkt alleen met de juiste combinatie van je gsm, je simkaart en je persoonlijke itsme®-code. Als één van deze 3 elementen ontbreekt, blokkeert itsme® je digitale identiteit meteen.

Toepassingen

De mogelijke toepassingen van itsme® zijn erg ruim: je kan bijvoorbeeld makkelijk nieuwe klant worden bij een handelaar, maaltijdcheques bestellen, documenten aanvragen bij je gemeente, je pensioen nakijken op MyPension, betalingen tekenen op je homebanking, vanop afstand je huis beveiligen of je verwarming inschakelen (Internet of Things), en ga zo maar door.

In een tweede fase gaat de app nog een stap verder. Vanaf begin 2018 zal itsme® de mogelijkheid bieden om via een gsm officiële documenten te ondertekenen, met dezelfde bindende waarde als een handtekening op papier. Ook hier zijn de toepassingen legio: het beheren van een elektriciteits- of internetcontract, het inkijken van een medisch dossier, je belastingaangifte indienen via Tax-on-web, een interimcontract of zelfs een notariële acte tekenen, ...

Gefaseerde uitrol

Vanaf 30 mei 2017 kan je de itsme®-app al downloaden via de Apple & Google Play stores en daarna activeren via de vier grootbanken. Binnen enkele weken zal je dit ook kunnen doen met je eigen eID kaart en kaartlezer. In de komende maanden zullen alle simkaarten in de Belgische markt compatibel worden gemaakt met itsme®. In de meeste gevallen zal je hiervan als gebruiker niets merken, maar het kan zijn dat je simkaart vervangen moet worden (dit is het geval voor ≈ 20% van de kaarten), je ontvangt hierover de nodige info. Ook als je simkaart nog niet klaar is voor gebruik met itsme® zal je al een account kunnen aanmaken en eenvoudige functies kunnen uitvoeren (zoals inloggen). Van zodra je simkaart up-to-date is, zal je de koppeling kunnen maken en toegang hebben tot alle mogelijkheden van itsme®.

De uitrol van itsme® zal geleidelijk gebeuren. Vanaf 30 mei 2017 zal je itsme® al kunnen gebruiken om in te loggen op de websites van onze eerste partners. Het gaat om Randstad (interimwerk), Doccle (digitaal documentenbeheer), Bolero (beleggersplatform), ClearMedia (Cloud solutions), EnCo (toolbox voor digitale ontwikkelingen) en Rombit (IoT solution provider). Gedurende de zomer volgen andere belangrijke toepassingen bij onder meer AXA, Belfius, BNPP Fortis, ING en Proximus.

Overheid werkt mee

Het concept van een mobiele identiteit sluit perfect aan bij de ‘Digitale Agenda’ van minister Alexander De Croo die tot doel heeft om België versneld te digitaliseren. De overheid heeft aangegeven itsme® aan te willen bieden als optie voor de mobiele identificatie van burgers en ondernemingen en dit zowel op federaal, gewestelijk als gemeentelijk niveau. itsme® zal de eID-kaart niet vervangen maar je mobiele ID (mID) is wel volledig gebaseerd op de identiteitsgegevens opgeslagen in de eID-kaart. Het is dus nog steeds de overheid die de identiteit controleert en garandeert. “De veiligheid van de eID-kaart wordt in feite meegenomen naar de mobiele wereld. Je mID itsme® zal je kunnen gebruiken in tal van online situaties maar niet in het geval van een effectieve fysieke controle (luchthavens, grenzen, …). Daar blijft je plastieken eID-kaart noodzakelijk.”, aldus minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, Jan Jambon.

Een van de grootste voordelen van itsme® is inderdaad dat zowel consumenten als burgers, ondernemingen als openbare diensten het systeem kunnen gebruiken. “We zijn volop in gesprek met steden & gemeenten en met andere openbare diensten zoals bijvoorbeeld de zorgsector en de notarissen. Ook tal van private dienstverleners, zoals verzekeringsmaatschappijen, uitzendkantoren en de retail sector hebben al interesse laten blijken in de app”, aldus Kris De Ryck van Belgian Mobile ID. En wat met de digitale privacy? Tussen de gebruiker en de partij die diens gegevens wil kennen, zit altijd Belgian Mobile ID. Het consortium opereert onder de Europese regelgeving voor elektronische identificatiemiddelen (eIDAS) en de Europese privacyverordening (GDPR). Als weldra gereguleerde ‘trust service provider’ waakt Belgian Mobile ID over de bescherming van uw persoonlijke data zonder deze commercieel te exploiteren. Bij elke interactie met itsme® ziet de gebruiker precies welke gegevens hij deelt. Zo houdt hij als enige steeds de controle over wat hij prijsgeeft.