Belgische Virtual Reality-speelhal The Park opent de deuren in Nederland
Nederland is tweede stap in internationale groei van Telenets VR-park
Mechelen, 1 september 2020 - De virtual reality-venue The Park, die Telenet in 2018 voor het eerst in België lanceerde, opent vandaag de deuren in Nederland. De afgelopen twee jaar kregen de VR-hallen al 120.000 mensen over de vloer en door dat grote succes trekt The Park nu de grens over, naar Breda en Eindhoven. Enkele van de VR-ervaringen gaan over populaire tv-reeksen als De Mol en De Dag. De spelers bepalen tijdens het spel zelf het verloop van de verhaallijn. The Park zorgt er uiteraard voor dat alle VR-games volledig coronaproof doorgaan.
The Park maakte in juni 2018 zijn debuut in Antwerpen. Twee jaar later kunnen de Belgische fans van VR ook hun hart ophalen in Gent, Hasselt, Kortrijk, Brussel en Blankenberge. Daar komen nu een zevende en achtste vestiging in Breda en Eindhoven bij. Onze noorderburen zullen er kunnen rondlopen in grote ruimtes opgedeeld in speelvelden van gemiddeld 100m². Met een VR-bril op de neus en een met sensoren uitgeruste rugzak met minicomputer, kunnen ze verschillende virtuele games spelen.
Philippe De Schutter, CEO van The Park: “The Park is een uniek concept en een voorbeeld van wat we ‘phygital entertainment’ noemen. Het biedt mensen een team-ervaring die op de grens tussen het fysieke en digitale leven zit. De spelers zijn zelf fysiek betrokken in het spel en hun keuzes zijn bepalend voor de uitkomst. Daardoor is de ervaring ook erg persoonlijk. Een computerspel in real life dus. Met The Park willen we het grote publiek laten kennismaken met de toekomst van entertainment. Dit is in België al enorm goed gelukt. Nu willen we onze noorderburen het VR-pretpark leren kennen.”
De Mol en De Dag naar Nederland
De games die bezoekers kunnen spelen, ontwikkelt The Park zelf. Ze zijn toegankelijk voor alle leeftijdsgroepen. Verschillende ervan zijn gebaseerd op populaire Belgische tv-formats. Het bekendste is De Mol, waarbij jong en oud de kans krijgen om zelf in de rol van saboteur te kruipen of een van hun vrienden te ontmaskeren. Met een team van 4 tot 5 spelers krijgen ze een half uur lang de meest uitdagende opdrachten voorgeschoteld in het prachtige decor van de Nieuw-Zeelandse natuur.
Maar ook het format van De Dag, de populaire Vier-reeks geschreven door Jonas Geirnaert en Julie Mahieu, goot The Park in een virtueel spel. De spelers moeten als SWAT-team een bankoverval stoppen.
Philippe De Schutter: “De afgelopen jaren hebben we in België al 120.000 bezoekers over de vloer gehad, met een gemiddelde leeftijd van 31 jaar. Maar vergis je niet: onze VR-venues zijn voor jong en oud. Het mooiste bewijs is de bridgeclub van 60 tot 80’ers die schaterlachend en gillend een zombiespel kwam spelen. We mikken met dit concept nu op een internationale expansie. Met concepten als De Mol en De Dag zitten we safe. Nederland is nog maar de eerste stap van ons internationaal verhaal. We zullen blijven bouwen aan ons verhaal en investeren heel hard in de kwaliteit van de ervaringen die we onze bezoekers geven.”
Internationale groei
The Park is een ‘corporate venture’ van Telenet en 9.5 Magnitude Ventures, een Belgisch fonds voor risicodragend kapitaal dat onder andere finance&invest.brussels tot zijn aandeelhouders rekent. Omdat het concept zo populair is in België, mikken de oprichters nu ook op een sterke internationale groei.
Om koploper te blijven op het gebied van virtual reality entertainment blijft The Park zich continu ontwikkelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om spelers die zich in verschillende steden bevinden, in dezelfde virtuele wereld tegen elkaar te laten spelen. Hiermee heeft The Park een wereldprimeur in handen.
John Porter, CEO van Telenet: “The Park is de toekomst van het entertainment. We geloven heel sterk in de innovaties die ze doorvoeren. Dat we in coronatijden deze belangrijke internationale economische stap kunnen zetten, toont dat het concept een breed publiek kan bekoren. Voor de uitrol van onze VR-venues in Nederland, hebben we een samenwerking met Vodafone afgesloten. Zij zullen ervoor zorgen dat alle data van de sensoren zonder enige vertraging zullen al uitgewisseld worden tussen de spelers. Dat we met zo’n wereldspeler in de sector kunnen samenwerken, geeft ons extra slagkracht.”
Corona-proof
Uiteraard zijn de ervaringen in The Park zowel in België als in Nederland volledig coronaproof. De vestigingen in Breda en Eindhoven gebruiken luchtontsmetters, voorzien handgel en paars licht en ozon ontsmetten de verschillende fysieke elementen in de zalen uitgebreid. Er zijn ook oog- en mondmaskers beschikbaar. Bezoekers kunnen bovendien met een knop instellen om zich te laten waarschuwen wanneer ze tijdens een spel te dicht bij elkaar komen. Deze video licht de maatregelen verder toe.
Op 1 september 2020 opent The Park zijn deuren officieel voor het publiek in Eindhoven in de Philips Bedrijfsschool op Strijp S en in centrum Breda nabij de Grote Markt.
Over VodafoneZiggo
VodafoneZiggo is een toonaangevend Nederlands bedrijf dat vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten levert aan consumenten en bedrijven. Per 31 maart 2019 hebben zij 5 miljoen mobiele, bijna 4 miljoen tv-, ruim 3 miljoen vast breedbandinternet- en 2,5 miljoen vaste telefonieaansluitingen. VodafoneZiggo is een 50/50 joint venture van Liberty Global, het grootste internationale tv- en breedbandinternetbedrijf, en Vodafone Group, een van de grootste telecommunicatiebedrijven ter wereld. Voor meer informatie, ga naar www.vodafoneziggo.nl.