Bouwen aan het netwerk van morgen

Miranda werkt al 20 jaar voor Telenet. Ze woonde destijds vlak achter het hoofdkantoor in Mechelen en heeft Telenet letterlijk zien groeien. Vandaag staat ze aan het hoofd van het ‘Build’ team (Netwerk aanleg) en is ze verantwoordelijk voor de roll-out van het coax -en fibernetwerk enerzijds en het mobiele netwerk anderzijds. Een uitdaging die ze met beide handen vastgrijpt.

Toen Miranda in 1997 bij Telenet begon, had Telenet nog geen eigen fysiek netwerk: we hadden een overeenkomst met de intercommunales om hun netwerk te gebruiken voor interactieve diensten. Dat netwerk was enkel bedoeld voor televisie en moest dus nog aanpast worden om telefoniediensten te kunnen aanbieden. “Ik was op dat moment verantwoordelijk voor het opvolgen van de planning en het vrijgeven van nodes. Van zodra het netwerk in een stad er klaar voor was, trok het salesteam met gele tenten door Vlaanderen om er telefonie- en internetproducten te verkopen.” Twee jaar later verhuisde Miranda naar het installatieteam. “Opnieuw een erg boeiende periode: op twee jaar tijd gingen we van 100 naar 2000 installaties per dag.”

Sinds 2013 is ze verantwoordelijk voor het ‘HFC team’ (hybride fiber coax netwerk) dat instaat voor zowel het ontwerp, de planning, de coördinatie, de uitvoering als de nazorg van netaanleg. Sinds de nieuwe organisatie binnen het Technology & Innovation departement begin dit jaar actief werd, valt ook de bouw van het mobiele netwerk onder haar verantwoordelijkheid: het moderniseren van het huidige netwerk, maar ook het bouwen van 200 nieuwe sites in 2018.

Netwerk klaarstomen voor de toekomst

Onze klanten willen alsmaar vaker online zijn. Het is de job van Miranda’s teams om daarop in te spelen en ervoor te zorgen dat ons netwerk die stijgende vraag naar capaciteit aankan.

Haar teams zijn een mix van Telenet en ex-BASE medewerkers die elk hun eigen processen, tools en gewoontes hebben. “Door die teams letterlijk dichter bij elkaar te brengen vereenvoudigen we het volledige proces. In plaats van de afdeling op technologische basis te structureren (mobiel en vast netwerk), bundelen Mobile en Fixed experten voortaan de krachten en volgt de organisatiestructuur binnen T&I de verschillende fasen van het proces: van Strategy & Planning over Design & Build tot Operations. Zo volgen we onze klant in zijn evolutie richting meer convergentie: het maakt voor onze klanten immers niet uit of ze op wifi of 4G zitten, zolang ze maar geconnecteerd zijn.”

Miranda merkt dat die organisatie aanpassing voor een extra energieboost zorgt. “Collega’s leren veel van elkaar doordat ze veel nauwer samenwerken. En dat is mooi om te zien. Er vloeit heel wat kennis samen. We moeten het beste uit twee werelden naar boven halen en dat vraagt tijd. Niet altijd evident in een sector waarin veranderingen elkaar in snel tempo opvolgen.”

Carrière in eigen handen nemen

Op 20 jaar tijd heeft Miranda al een heel parcours afgelegd binnen Telenet. Haar motto? “Wacht niet tot je een promotie in je schoot geworpen krijgt. Toon wat je in je mars hebt, durf dingen anders te bekijken, neem initiatief ook buiten je strikte verantwoordelijkheid, ga er voluit voor en je zal zien dat je vanzelf opportuniteiten spot en dat je gespot wordt.”

Meisjes warm maken voor technologie

Ook in haar vrije tijd wil Miranda technologie tot leven laten komen in de leefwereld van onze kinderen. “Wanneer ik als ouder de kans krijg om iets over mijn beroep te komen vertellen op de school van mijn kinderen, grijp ik die zeker. Zo wil ik kinderen – en ja vooral de meisjes - warm maken voor technologie.” Via haar actief engagement in een paar schoolbesturen maakt ze daar de verbinding met het technologische bedrijfsleven. “Het is boeiend te zien wat diversiteit - of het nu gaat om gender en/of nationaliteit en cultuur - ook in scholen kan betekenen en welke positieve meerwaarde dit kan brengen op alle vlakken.”

Een van ons