Chrostin, Musketon en Loulou João ondersteunen Heartware-campagne van Telenet en Ondernemers voor een Warm België

Dit najaar kan iedereen z’n steentje bijdragen door #HeartwareDonor te worden. Met de Heartware-campagne doet Telenet een hartverwarmende oproep om je oude laptop te doneren. Hiermee willen Telenet en Ondernemers voor een Warm België – samen met sociale organisaties en armoedeverenigingen alles op alles zetten om België's meest kwetsbare gezinnen te voorzien van refurbished laptops. Illustratoren Chrostin, Musketon en Loulou João steken het project alvast een (creatief) hart onder de riem. Jij ook?

De snelle technologische evoluties van de voorbije jaren hebben niet op iedereen een positieve impact. Ook al creëren digitale technologieën veel opportuniteiten, ze zorgen ook voor sociale uitsluiting. Uit recent onderzoek door Professoren Koen Ponnet en Lieven De Marez (Universiteit Gent, 2020) blijkt dat 20.7% van de inkomensarme personen thuis geen vaste computer, laptop of tablet heeft omdat dit te duur is. Bij de niet-inkomensarme personen is dit maar 2.1%. ​ Hetzelfde onderzoek toont ook aan dat ongeveer 30% van de inkomensarme personen vaak vragen heeft of problemen ervaart bij het gebruik van een computer of smartphone in het algemeen. Bij de niet-inkomensarme personen is dit ongeveer 7%. Deze digitale ongelijkheid leidt tot sociale uitsluiting op school, op het werk en in het dagelijkse leven. Om deze digitale exclusie te helpen bestrijden, besloot Telenet vorig jaar al om een uniek basisinternetpakket aan te bieden aan kwetsbare gezinnen en alleenstaanden via het Telenet Essential Internet-programma. Dit najaar versterkt het telecombedrijf het programma door ook in te zetten op hardware met de Heartware-campagne onder het motto ‘maak Heartware van je hardware’.

Creatieve weldoeners met het hart op de juiste plaats

Illustratoren Chrostin, Musketon en Loulou João tekenden voor deze Heartware-campagne drie stickers waarmee elke donor toont dat ze de actie ondersteunen. Met deze stickers kan je niet alleen je laptop personaliseren, ze kunnen ook een gespreksopener worden om je omgeving op een spontane manier bewust te maken van de digitale kloof.

Musketon scheert hoge toppen op Instagram en ken je vermoedelijk vooral door zijn (teken)werk voor DJ-duo The Chainsmokers, Dr Lektroluv of zijn grote street art murals in steden. Afro-Belgisch 3D-illustrator en animator Loulou João creëert in haar pastelkleurige wolkenwereld een plek waar vooroordelen en mentale gezondheid besproken kunnen worden. Christina De Witte (Chrostin), die vooral bekend is voor haar herkenbare illustraties op Instagram en huiscartooniste was voor Flair, vertelt alvast waarom ze het project een warm hart toedraagt:

“Het is een fijn project met een grote meerwaarde. Ik ben sowieso al fan van hergebruiken en er is niks mis met tweedehandstoestellen. Ik hoop dat via de heartware-campagne meer mensen gemotiveerd zijn om hun oude laptops te doneren in plaats van ze ​ in de kast stof te laten vergaren!”

Ook Musketon draagt zijn steentje bij; "ik denk dat er te veel ongebruikte devices in een kast of schuif belanden. Ver uit het zicht. Onder een laag stof. Omdat het te veel moeite is om die harde schijf eens leeg te maken en uiteindelijk belanden die toch ergens op een afvalberg. Dus kan je eigenlijk beter wat tijd besparen en je ongebruikte toestellen direct doneren zodat iemand anders die er echt nood aan heeft ermee verder kan."

Loulou João vult aan; “het is een zeer waardevol initiatief, niet alleen omdat er ingespeeld wordt op materiaal dat nog perfect bruikbaar is, maar anderzijds ook omdat mensen de kans krijgen op een volwaardig toestel.”

Bouwen aan een e-inclusieve samenleving

Telenet werkt hiervoor samen met Ondernemers voor een Warm België (OvWB), een maatschappelijke organisatie die zich inzet om kansarmoede te verkleinen door kwetsbare personen en gezinnen toegang te geven tot een kwaliteitsvolle tweedehandslaptop. Concreet zamelt Ondernemers voor een Warm België oude/afgeschreven laptops in en stelt ze opnieuw op punt door de harde schijf volledig te wissen en te installeren met de nodige softwareprogramma’s. Goed om weten, is dat OvWB ook kapotte laptops inzamelt en opnieuw gebruiksklaar te maken.

Telenet en Ondernemers voor een Warm België stellen zicht tot doel om de komende maanden samen 6.000 laptops te verdelen aan kwetsbare gezinnen in 13 steden en gemeenten in Vlaanderen en Brussel. Er zullen ook een aantal laptops geschonken worden aan Waalse gemeenten die deze zomer zwaar getroffen werden door de overstromingen. ​

David Loyen, Mark Lens, Ann Caluwaerts en Petra De Sutter

Federaal minister van Telecommunicatie Petra De Sutter trekt ​ 500.000 euro uit voor dit project. Ook Telenet investeert dit bedrag in dit digitale inclusieprogramma.

Om 6.000 kwaliteitsvolle toestellen te kunnen doneren, moeten ruim 18.000 gebruikte laptops worden ingezameld. Telenet en Ondernemers voor een Warm België kunnen rekenen op de steun van grote bedrijven zoals JBC, De Standaard Boekhandel en Club die hun breed winkelnetwerk openstellen als inzamelpunt. Telenet doneert bovendien zelf ook 700 toestellen.

Maak Heartware van je hardware door vanaf vandaag je oude laptop binnen te brengen bij een inzamelpunt in je buurt. Bovendien ontvangt elke Heartware donor vanaf 29 oktober - bovenop goede karma - ook een customized sticker! Laten we samen de kaap van 18.000 laptops proberen halen om gezinnen vooruit helpen die het hard nodig hebben.

Glenn Dierickx
Glenn Dierickx Communications Advisor, Oona