De afstandsbediening zoek? Voortaan vragen we aan Google om de tv aan te zetten

Telenet ontwikkelt eerste toepassingen voor Belgische versie van Google Assistent

Telenet heeft als een van de eerste Belgische bedrijven toepassingen ontwikkeld voor de Google Assistent die vandaag gelanceerd wordt in ons land. Klanten kunnen nu met hun stem aan hun smartphone vragen om de tv aan en uit te zetten, een programma te zoeken, af te spelen, te pauzeren of op te nemen. Handig, want meer dan de helft van de Belgen vindt het vervelend wanneer de afstandsbediening niet binnen handbereik ligt, blijkt uit onderzoek van Telenet. Binnenkort is het zelfs mogelijk om via de Google Assistent suggesties voor films en series op te vragen, of vragen te stellen over je producten en diensten.

Meer dan één Belg op de zes (18,7%) verandert op een avond meer dan tien keer van zender. Dat blijkt uit onderzoek van Telenet bij meer dan duizend Belgen. Op de salontafel liggen bij bijna de helft van de Belgen (45,8%) meer dan twee afstandsbedieningen. Meer dan één op de vijf (22,1%) ergert zich er dan ook aan als de afstandsbediening weer zoek is. En meer dan de helft (56,7%) vindt het vervelend wanneer die niet binnen handbereik ligt.

Wie klant is bij Telenet, kan voortaan ook via Google Assistent zijn televisie met een simpele stemopdracht bedienen. Denk daarbij aan een programma zoeken, afspelen, pauzeren, opnemen of van volume veranderen.

​Belgische Assistent

De Nederlandstalige versie van het digitale hulpje is al sinds enkele maanden beschikbaar in Nederland, maar nu is ook België aan de beurt. Google heeft ervoor gezorgd dat de Assistent ook onze Vlaamse tongval en uitdrukkingen begrijpt. Telenet is een van de eerste bedrijven in België die het systeem mee ondersteunt.

“We wilden er echt van bij het begin bij zijn omdat het gebruiksgemak van stembediening zo groot is.  De afstandsbediening van onze nieuwste decoder ondersteunt ook al spraaktechnologie. Voor de Google Assistent starten we nu met een aantal basiscommando’s om je decoder aan te sturen, maar die worden in de komende weken en maanden uitgebreid naar bijvoorbeeld zappen of tips voor films en series opvragen. We zullen ook verder gaan dan de televisie-ervaring: in de toekomst zullen klanten ook vragen over hun producten of diensten via Google Assistent kunnen stellen in de plaats van ze online op te zoeken.” Femke De Roo, Manager Digital Marketing Platforms & Innovation bij Telenet

Steeds populairder

Stemtechnologie mag in België dan nog in de kinderschoenen staan, met de lancering van de Google Assistent komt het wellicht in een stroomversnelling terecht. Zo geeft bijna één Belg op de drie (30,4%) aan dat ze hun tv graag met hun stem willen kunnen bedienen.

"We zijn heel blij de Google Assistent in België te verwelkomen, wat zonder twijfel een groot voordeel geeft voor de ervaring van Telenet-klanten. De Google Assistent laat gebruikers toe een gesprek te voeren met Google om eenvoudige zaken, zoals het aansturen van de televisie, zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen door middel van spraak. Er is een verschuiving bezig van mobile-first naar AI-first, met spraakassistenten op de voorgrond. We zijn ongelooflijk enthousiast dat Belgische bedrijven zoals Telenet gebruik maken van de mogelijkheid om hun eigen acties op Google te bouwen, om hun services en expertise beschikbaar te stellen aan alle gebruikers van de Google Assistent.” Thierry Geerts, Country Director bij Google Belgium

De Belgische versie van de Google Assistent komt de komende dagen geleidelijk naar Android-toestellen met Android 5.0 Lollipop of hoger die zijn ingesteld op Nederlands en locatie België, naar iOS-smartphones en hoofdtelefoons.

Hoe werkt het?

Je Google Assistent link je op de volgende manier:

1. Download Google Assistent-app in de Play store of App store
  2. Meld je aan met je Google-account