De digitale (r)evolutie: een rollercoaster van jewelste

Tal van digitale toepassingen geven elke dag mee vorm aan ons leven. Of we nu onderweg zijn naar het werk, in een vliegtuig zitten of zonnebaden aan een hotelzwembad: als we willen, zijn we altijd geconnecteerd met het world wide web en met elkaar. Maar hoe zal het internet verder onze toekomst kleuren?

Een waaier aan digitale begrippen baande zich al een weg tot onze algemene kennis, maar er is nog veel onontgonnen terrein. Zo sloot Telenet bij de oprichting van het Innovation Center in Brussel een samenwerking met de Leuvense onderzoeks- en innovatiehub imec rond Internet of Things (IoT) en smart cities. Binnen een ‘Smart Zone’ in de stad Antwerpen zullen we ons netwerk upgraden naar NarrowBand Internet of Things-technologie (NB-IoT), waardoor apparaten op een efficiënte manier met het internet verbonden kunnen worden.

Digitale innovatie: what’s new?

Smart cities zullen het bestuur en de bewoners onderling met elkaar verbinden via een netwerk van sensoren, internet en hoogstaande technologische apparaten. Sommige van die technologieën zie je vandaag al veel in het straatbeeld: parkeersensoren, CCTV-camera’s en automatische poorten bijvoorbeeld.

In de toekomst zullen intelligent traffic management systems ervoor zorgen dat verkeerslichten inspelen op fileproblemen. Intelligente energienetten (smart grid) zullen vraag en aanbod van diverse energiebronnen op elkaar afstemmen. Een huis met een energieoverschot (via zonnepanelen) zou dan de overgebleven energie kunnen doorsluizen naar andere woningen in de buurt. (VIDEO: ​ imec)

Maar niet alleen steden zullen morgen ‘smart’ zijn. In je smart home zullen de vensterluiken sluiten op stemcommando, zal je vloer worden schoongemaakt met een robotstofzuiger, en warm je je eten op in een microgolfoven die zich automatisch instelt naargelang het gewicht en de temperatuur van je maaltijd. En je zelfrijdende smart car zal je veilig en zorgeloos van punt a naar punt b rijden.

Mensen samenbrengen over grenzen en tijd heen

Ook Augmented Reality (AR), waarbij er een virtuele laag bovenop de realiteit komt, wordt stilaan meer mainstream. Zo lieten we recent een demo ontwikkelen door de Gentse digitale productiestudio In The Pocket. Die begeleidt je volledig door de installatie van de digicorder waardoor die poepsimpel wordt. Dit is slechts een proefproject, maar laat onmiddellijk de vele mogelijkheden van AR zien. (VIDEO: In The Pocket)

Augmented Discovery zal de kloof dichten tussen het hier en nu en wat er zich elders afspeelt, en Virtual Telepresence zal mensen over grenzen en tijd heen samenbrengen. Kijk maar naar Mimesis, een Limburgse startup van het Start it @ KBC-programma waarvan Telenet partner is. Via hologram kan je vergaderen met iemand uit Parijs alsof die gewoon naast jou zit. (VIDEO - MIMESYS)

En de voorbeelden zijn legio: een voetbalmatch kan je nog steeds volgen vanuit je luie zetel, alleen zal je ze kunnen beleven alsof je er echt bij bent. Door de ‘live’ projectie van de match op een soort van hologram, zal het lijken alsof je deel uitmaakt van het publiek en de wedstrijd in het stadion volgt. Eenzelfde soort van beleving zal je kunnen hebben bij meetings op afstand. En kan je niet fysiek aanwezig zijn op een feestje? Dan teleporteer je het feestje gewoon tot bij jou. Dankzij je Augmented Reality-bril zal je op citytrip kunnen gaan zonder dat je je daadwerkelijk hoeft te verplaatsen. Shoppen voor kleding wordt een fluitje van een cent, want je AR-bril brengt een virtuele kledingzaak tot bij jou en een virtual assistant helpt je bij het uitkiezen.

Entertain us!

Facebook, Instagram, YouTube… We zijn de hele dag op zoek naar een vorm van entertainment en passen er onze levensstijl zelfs voor aan. Zo loggen bijna 4 op de 5 Vlamingen ten minste één keer per maand in op een sociaal netwerk. Facebook spant de kroon met 69 procent, YouTube (48 procent), Instagram (25%), Google+ (24%), LinkedIn (20%) en Twitter (20%) vullen het rijtje aan. En ook televisie kijken gebeurt niet langer alleen ‘s avonds: onderweg op de trein of tijdens het wachten bij de dokter halen we de smartphone of tablet boven om onze favoriete serie te zien. Zo hebben naar schatting 157.000 tot 196.000 Vlamingen een Netflix-abonnement. En liefst 331.500 Vlaamse huishoudens zijn geabonneerd op Play en Play More, onze ‘video on demand’-diensten.

Connectiviteit via een performant giganetwerk

Die huidige en nieuwe digitale toepassingen zullen er mee voor zorgen dat we snel en makkelijk een bepaald doel kunnen bereiken. Ze geven mee structuur aan ons leven. Met de smart cities, de smart cars en AR-brillen in het vizier, kent de digitale revolutie geen grenzen. De komst van Internet of Things zal ervoor zorgen dat tegen 2020 26,3 miljard toestellen verbonden zullen zijn met het internet, een verdrievoudiging tegenover 2015. Videotoepassingen (streaming, live video,…) zullen in 2020 79 % van het totale internetverkeer in beslag nemen, een stijging van maar liefst 63 % sinds 2015. Deze toepassingen zullen gigantische hoeveelheden data opslorpen, hoge internetsnelheden en lage ‘latency’ vereisen. Tegen 2020 wordt verwacht dat het globale internetverkeer jaarlijks met 22% toeneemt tot 194,4 exabytes per maand, 3 keer meer internetvolume dan in 2015 [1]. ​

Daarmee blijft de rode draad in het hele verhaal dezelfde: connectiviteit via een performant giganetwerk, waarvoor onze huidige en toekomstige investeringen noodzakelijk zijn. Zo kunnen we een superieure kwaliteit blijven garanderen. Want een ding is zeker: we zullen altijd en overal verbonden zijn.

[1] CISCO: https://newsroom.cisco.com/press-release-content?type=press-release&articleId=1771211

Talks blog