De voor- en nadelen van het digitale leven: 6 op 10 Belgen wil niet terug naar hoe het was voor corona

• E-peritieven gaat radicaal op de schop: videocallen blijft enkel voor telewerk en contact met de grootouders
  • We worstelen met schermtijd en berichten over cybergevaren
  • Om klanten maximaal te ondersteunen in tijden van veranderende gewoontes, lanceert Telenet ONE: een volledig nieuw aanbod dat je zelf samenstelt. Eén internetverbinding voor binnen en buiten zonder volumelimieten, mét vrije keuze van televisieaanbod en een standaard inbegrepen internetbeveiliging.

Met vaccins en versoepelingen in het vooruitzicht durft België stilaan nadenken over een toekomst waarbij fysiek contact opnieuw deel uitmaakt van ons leven. Telenet vroeg 1000 Belgen hoe ze na de coronapandemie het online en offline leven zien samenvloeien. Hoewel we uitkijken naar meer écht contact, geeft 60% aan dat ze ook na de pandemie hun dagelijks leven blijven vormgeven met online connectiviteit. Het is praktisch en zorgt voor tijdwinst. En daarin willen we vooral zelf bepalen wat we waar en wanneer online doen. Tegelijk zoeken we naar een houvast in dit digitalere leven. Zo geeft een op twee bevraagden aan zich wel eens zorgen te maken over z’n schermtijd (dat stijgt naar 62% als het gaat over de kinderen) en voelt 43% zich steeds minder veilig door alle berichtgeving over cybercriminaliteit, zoals phishing. Om z’n klanten daarin maximaal te ondersteunen, lanceert Telenet ONE: een volledig nieuw aanbod dat klanten alle vrijheid en veiligheid geeft. Zónder volumelimieten en mét eigen keuze van televisieaanbod.

Videobellen: dat doen we voor het werk en met de bomma

Het leven na corona: we dromen er al lang van. Opnieuw spontaan met vrienden afspreken, grootouders die kleinkinderen mogen knuffelen, teambuildings met collega’s, festivals bezoeken ... We missen allemaal de fysieke activiteiten waar we energie uithalen, onze creativiteit mee aanscherpen en plezier mee maken. Tijdens de lockdowns probeerden we dit zo goed mogelijk digitaal in te vullen. Online videotoepassingen werden overal voor ingezet: seminaries en vergaderingen volgen, sport beoefenen of samen met vrienden aperitieven. ​ Ruim 1 jaar na de uitbraak van de pandemie geeft 74% van de Belgen resoluut aan dit ‘e-peritieven’ nooit meer te willen doen na corona. ​ Dezelfde trend zien we bij andere sociale activiteiten en hobby’s. De videocalls die we na corona wél nog willen behouden, zijn voor het werk (85%) én gesprekken met de kleinkinderen (83%). Daarnaast blijkt ook dat we verknocht zijn aan onze wandelingen. Maar liefst 97% van de Belgen wil ook na corona blijven wandelen of fietsen met het gezin of vrienden. En 75% wil ook nog wandelend vergaderen, brainstormen of bijpraten met collega’s.

Story image

Offline blijft de kern, online maakt het leven makkelijker

Na corona willen we vooral de praktische elementen van de meer digitale samenleving behouden. 64% van de bevraagden gaf aan dat telewerk gelijk staat aan tijdswinst. Drie op vier (74%) wil alleen al omwille van het uitsparen van woon-werkverkeer, ook na de crisis blijven telewerken. Bijna een op twee zegt dat telewerk zorgt voor een betere work-lifebalance. En 45% geeft aan dat ze door de digitale toepassingen tijdens de coronacrisis veel meer op de hoogte zijn van wat er zich in het leven van vrienden en familie afspeelt. Een op vijf grootouders geeft aan dat ze hierdoor nauwer in contact blijven met de kleinkinderen.

We gooien het digitale leven dat we opbouwden dus niet helemaal overboord, maar zoeken wel naar de ideale balans. 60% van de Belgen vindt het prima dat het online en offline leven meer dan ooit door elkaar zullen vloeien.

Story image

ONE: een nieuwe manier van connecteren in een veranderende wereld

Nu digitaal een steeds prominentere rol speelt in ons leven, verwachten we ook digitale vrijheid. De mogelijkheid om online geconnecteerd te zijn waar, wanneer en zo veel we willen. Telenet wil zijn klanten daarin graag ondersteunen. De ‘one size fits all’-gedachte van de huidige bundels verdwijnt en maakt plaats voor een modulaire aanpak waarbij klanten zelf kiezen wat ze nodig hebben. En die heet ONE.

Allereerst maakt ONE komaf met de grenzen waar klanten tot vandaag op botsten. ​ Alles vertrekt van één verbinding tegen een vaste prijs, voor zowel vast als mobiel internet, zonder volumelimieten. Het onderscheid tussen verbruik via wifi en 4G verdwijnt en maakt plaats voor één internetervaring die je zowel binnen als buiten gebruikt. Zo blijven er slechts 3 keuzes over voor klanten: welke snelheid ze willen (thuis 150 of 1000 megabit per seconde, buitenshuis 30 megabit per seconde of meer); hoeveel personen in het gezin een simkaart nodig hebben (dit bepaalt de prijs), en of ze televisie willen (zo ja, op welke manier: via de Telenet TV-box of streamen via de nieuwe flow-app).

Elke klant krijgt bij ONE een extra datasimkaart. Die kan bijvoorbeeld in de tablet, maar past ook perfect in een Minimodem. Met dit toestel ​ maak je eender waar een persoonlijke hotspot voor tot wel tien toestellen. Je neemt je internetverbinding dus overal mee.

​Binnen of buiten, wie staat er nog bij stil?

Dieter Nieuwdorp, Vice President bij Telenet: “Het afgelopen jaar ging iedereen massaal online. Meer dan de helft van de Belgen geeft aan dat ze meer dan voor de coronacrisis beseffen hoe belangrijk internet is in hun dagelijks leven. Het verkeer op ons netwerk piekte en er sneuvelden meermaals records.”

“Als onze klanten het verschil niet meer maken tussen thuis en buitenshuis, waarom zouden wij dat dan nog doen?”

“We verwachten dat klanten de digitale gewoontes die ze nu binnenshuis ontwikkelden zoals telewerken, streamen, videobellen, steeds vaker ook mee naar buiten nemen. Barrières tussen wifi en 4G, of angst om tegen een datalimiet aan te lopen, maar ook om bijvoorbeeld op een phishing link te klikken, moeten we wegnemen. Daarom verdwijnen volumelimieten in ONE, zowel bij het vaste als het mobiele internet, en voegen we standaard internetbeveiliging toe. Zo creëren we één internetverbinding voor zowel binnen als buiten, en krijgen onze klanten de vrijheid om hun digitale gewoontes overal en altijd verder te zetten. Ze doen dat in alle veiligheid, dankzij de standaard security in ONE. En daarbij kiezen ze zelf welke extra diensten ze willen toevoegen, zoals televisie.”

De grote uitdaging: van online ‘geconnecteerd zijn’ naar online ‘mee zijn’

Ook de recent gelanceerde Digimeter van onderzoeksbureau Imec toont de digitale versnelling van het afgelopen jaar. Professor Dr. Lieven De Marez bevestigt de trend dat mensen steeds meer ​ vrijheid willen om zelf te bepalen hoe ze hun connectiviteitsnoden invullen. En vooral ook hun entertainmentbehoeften.

Tegelijk is er nog een groot verschil tussen online geconnecteerd zijn en online mee zijn. Professor Dr. De Marez illustreert zijn stelling met enkele concrete paradoxen:

We zijn meer dan ooit geconnecteerd. Toch worstelen steeds meer mensen met deconnecteren en schermtijd bepalen. Het vinden van een juiste balans wordt een belangrijke maatschappelijke uitdaging.”

Professor Dr. Elke Van Hoof is er als klinisch psycholoog van overtuigd dat we als mens en maatschappij actief de handen uit de mouwen moeten steken om een juiste balans te vinden in deze steeds veranderende wereld. Zij voegt eraan toe dat altijd geconnecteerd zijn pas zal leiden tot betere levenskwaliteit wanneer we er bewust en slim mee leren omgaan.

“Als we vooruitgang én een betere levenskwaliteit willen, dienen we wel nog een aantal uitdagingen het hoofd te bieden. Altijd geconnecteerd blijven, is nefast voor ons. Op elk vlak. En dus moeten we inzetten op nieuwe vaardigheden, zoals deconnecteren.

​“We mogen er niet vanuitgaan dat we deconnecteren vanzelf kunnen. De technologie is daarvoor te overweldigend. We moeten dit actief aanleren.”Een nieuw vak op school om kinderen bij de hand te nemen. En een nieuw onderdeel bij de onboarding in bedrijven om de technologie als ondersteuning voor jouw beste versie in te zetten.

​We mogen er niet vanuitgaan dat we dit gaandeweg zullen oppikken door het gebruik. De technologie is zo overweldigend dat dit gewoon niet kán. Het tegenwicht zal van elders moeten komen. In het hybride werken worden bovendien andere vaardigheden beloond, namelijk creativiteit om het bedrijf verder te laten innoveren; verbinding waardoor samenwerken en elkaar versterken gegarandeerd is en kritisch denken want niet alle informatie is relevant.”

Online veiligheid is een absolute prioriteit

Professor De Marez benadrukt ook de nood aan ondersteuning wanneer het gaat over internet security:

We worden meer dan ooit geïnformeerd, maar worstelen ook enorm met waarheid van valse informatie te onderscheiden. Hoe kan ik zien of dit écht een mail van mijn bank is, of phishing? Mensen zijn op zoek naar houvast en naar betrouwbare partners om hen hierbij te helpen.”

Telenet speelt in op deze nood aan digitale ondersteuning. Zo zit ‘Safesurf’ voortaan standaard in alle internetproducten. Deze anti-phishing software op de modem beschermt alle toestellen die verbonden zijn met het thuisnetwerk. Klikt een klant op een phishinglink in een mail of pop-up? Dan wordt hij automatisch gewaarschuwd.

Bij ONEup (het grote broertje van ONE) zit Safespot+ inbegrepen. Dit is een alles-in-één beveiliging die virussen, phishing en ransomware op alle toestellen, zowel op het thuisnetwerk als onderweg. Daarnaast is er ook de Safespot-app met de bedtijdfunctie, pauzeerfunctie en contentfilters. Zo houden klanten controle over hun eigen digitale gewoontes en die van hun gezin.

ONE en ONEup: vanaf 26 april verkrijgbaar

ONE en ONEup worden gelanceerd op 26 april en vervangen de huidige bundels WIGO en YUGO. WIGO-klanten die met ONE of ONEup beter zitten qua prijspunt en/of beter uitkomen met specificaties, worden proactief gecontacteerd. Voor alle andere klanten verandert er niets.

Story image

Details ONE en ONEup 12100989-Telenet_Connect5_Persbericht_420x500_NL1.pdf - 3 MB

Infografiek INFOGRAPHIC-TELENET-NL.pdf - 44 KB

Onderzoeksbureau: Indiville
​Bevraging: tussen 8 en 14 april 2021
​Kwantitatief online onderzoek
​Representatief staal van de Belgische bevolking
​Steekproef N=1065 op basis van de recentste Statbel-cijfers
​Gewogen voor leeftijd x geslacht per taalgroep (Nederlands & Frans), gewest en opleidingsniveau per taalgroep.
​De maximale weegfactor bedroeg 1,44