‘Tytgat Chocolat’ in het echt: digicorders krijgen tweede leven in Boom

Beschermde werkplaats Imsir, structurele partner van Telenet, viert 50ste verjaardag

Donderdag 21 september 2017 — Elke dag verwerken zo’n zestig medewerkers van de beschermde werkplaats Imsir in Boom bijna duizend gebruikte decoders en modems van Telenet. Ze testen de hardware en maken ze klaar voor een tweede leven. Dankzij die activiteiten verkleint Imsir de afvalberg voor Telenet jaarlijks met liefst 400 ton. Al 50 jaar lang biedt het maatwerkbedrijf maatschappelijk relevant werk met een duurzame uitkomst aan mensen met een beperking.

In de beschermde werkplaats Imsir in Boom passeren elk jaar zo’n 1,4 miljoen onderdelen van gebruikte digicorders, modems en andere elektronica van Telenet. Zestig vaste werknemers met een beperking testen er de hardware via een gedigitaliseerde testbank. Als de toestellen nog werken, worden ze opgepoetst, verpakt en klaargemaakt voor een tweede leven in een Vlaamse huiskamer. Is er toch iets mis? Dan ontmantelen de medewerkers alle onderdelen van de hardware voor recyclage. Al 15 jaar lang is het de belangrijkste activiteit van Imsir, dat nu zijn vijftigste verjaardag viert.

“We zijn heel kleinschalig begonnen, maar hebben de activiteiten jaar na jaar uitgebreid. Het volledig proces is ondertussen gedigitaliseerd. Dat verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar laat de medewerkers ook toe hun digitale vaardigheden te versterken. Dit vergroot hun professionele kansen in de digitale economie en laat sommigen zelfs toe door te stromen naar de reguliere arbeidsmarkt.”
Björn Elewaut, bedrijfsleider Imsir

400 ton afval per jaar lichter
In de sector van maatwerkbedrijven of beschermde werkplaatsen zijn duurzame en langdurige samenwerkingen de norm. BW Imsir kon door de opdracht voor Telenet zijn activiteiten diversifiëren en bijkomende werkgelegenheid creëren. Maar ook voor de telecomoperator zelf biedt de samenwerking tal van voordelen.

“Dit is een mooi voorbeeld van een win-win partnership, waarbij bedrijven en sociale ondernemers elkaar op succesvolle wijze versterken. We creëren jobkansen voor ruim zestig mensen die maar moeilijk toegang krijgen tot jobs in reguliere bedrijven. Het doorgedreven recyclageproces laat Telenet anderzijds toe om de productie en aankoop van nieuwe toestellen te beperken. Zo besparen we jaarlijks 400 ton afval.
Ann Caluwaers, Chief Corporate Affairs Telenet

Om zijn 50ste verjaardag te vieren, opent Imsir op zondag 24 september zijn deuren voor het brede publiek.

Isabelle Geeraerts Woordvoerster, Telenet
Over Telenet Group NV

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - 's werelds grootste internationale tv- en breedbandbedrijf, investeert, innoveert en versterkt mensen in meer dan 10 landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie - bezit een rechtstreeks belang van 57,3% in Telenet Group Holding SA / NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

Telenet Group NV