DPG Media en Telenet lanceren Streamz
Europese Commissie geeft goedkeuring voor oprichting nieuwe Vlaamse streamingdienst
Antwerpen – Mechelen, 12 augustus 2020 - Het is zover: de Vlaamse streamingdienst van Telenet en DPG Media krijgt concrete vorm. De twee bedrijven spraken eerder dit jaar de intentie uit om samen een joint-venture op te richten om een nieuw lokaal streamingplatform met Vlaamse en internationale content te lanceren. De Europese Commissie heeft vandaag, 12 augustus, daarvoor haar goedkeuring gegeven. DPG Media en Telenet bereiden zich nu voor op de lancering naar het grote publiek later dit najaar. De naam wordt wel al bekend gemaakt: Streamz. Het nieuwe bedrijf - dat dezelfde naam draagt - wordt op 1 september 2020 opgericht, met Peter Vindevogel als CEO. Voorzitter van de Raad van Bestuur van Streamz wordt Kris Vervaet.
Kris Vervaet, CEO DPG Media België: "De lancering van Streamz zal een mijlpaal in de Vlaamse mediageschiedenis worden. We zijn heel blij met de goedkeuring van de Europese Commissie. We kijken er enorm naar uit om dit nieuwe, lokale streamingplatform te lanceren, samen met Telenet. Samen kunnen we het verschil maken met de beste Vlaamse en internationale content. Dat is zowel een boost voor de Vlaamse kijker, als voor het hele medialandschap."
John Porter, CEO Telenet: “Bij Telenet zijn we ook erg tevreden dat de Europese Commissie ons initiatief groen licht geeft. We kunnen nu samen met DPG Media full force vooruitgaan om een nieuw hoofdstuk te schrijven aan het Vlaamse en internationale mediaverhaal. Streamz brengt lokale verhalen die de wereld kunnen veroveren en internationale verhalen die Vlaanderen kunnen veroveren. Daarmee geven we de kijker meer keuze dan ooit en krijgen onze Vlaamse televisiemakers ook een extra platform om hun creativiteit te tonen.”
Lokaal alternatief in de wereld van streamingdiensten
Telenet en DPG Media willen met Streamz maximaal inspelen op het veranderende kijkgedrag en een lokaal alternatief bieden in de wereld van streamingdiensten. Naast de blijvende populariteit van lineaire televisie, kunnen mensen nu ook op hun tablet, PC of smartphone televisieprogramma’s bekijken waar en wanneer ze dat willen. Op deze trend werd al volop ingespeeld door Vlaamse zenders en operatoren met de ontwikkeling van videoplatformen en diensten als terugkijk-TV en TV-apps.
Die dynamiek in de televisiemarkt wordt nog versterkt doordat consumenten ook steeds meer een 'on-demand' aanbod willen én bereid zijn om daarvoor te betalen. Met Streamz is er binnenkort een lokaal alternatief.
Het nieuwe bedrijf heeft verschillende troeven in handen om een relevant platform uit te bouwen. Het samenbrengen van de content van DPG Media (met o.a. Vlaamse fictie) en de lokale en internationale content van Telenet (met o.a. SBS/Woestijnvis/Play) zorgt voor een sterke combinatie van Vlaamse en internationale series en films voor de Vlaamse kijker. Gecombineerd met de geavanceerde technologie achter het digitaal platform VTM GO en de klantenbasis van Telenet Play - met meer dan 400.000 klanten is dat het ideale startpunt voor dit nieuwe verhaal.
CEO Peter Vindevogel leidt Streamz vanaf 1 september 2020
De nieuwe organisatie zal vanaf 1 september geleid worden door Peter Vindevogel. Peter verdiende zijn strepen in de media- en entertainmentwereld als hoofd van de entertainment- en streamingservices bij Telenet. Hij stuurde de commerciële groei van diensten zoals Play, Play More en Play Sports naar een recordvolume van meer dan 650.000 klanten. In diezelfde periode lanceerde hij ook belangrijke innovaties, vaak in samenwerking met zusterbedrijf SBS. Een voorbeeld daarvan is de populaire jongerenserie ‘wtFOCK’. Peter Vindevogel is ook lid van de Raad van Bestuur van The Park, een virtual reality start-up.
Peter Vindevogel, CEO van Streamz: “Ik kijk er geweldig naar uit om samen met een enthousiaste ploeg van medewerkers, die allemaal specialist zijn in hun vak, van Streamz een succes te maken. Met de steun van DPG Media, Telenet en de hele Vlaamse mediasector gaan we er een streamingdienst van maken die van ons allemaal is.”
Het nieuwe bedrijf zal gevestigd zijn in Vilvoorde en gaat van start op 1 september 2020. De lanceringsdatum en meer details van Streamz worden later bekend gemaakt.
Iedereen die al interesse heeft kan zich vanaf nu pre-registreren via join.streamz.be.
Meer informatie:
DPG Media
Sara Vercauteren, woordvoerster DPG Media, +32 495 21 56 69
Telenet
Isabelle Geeraerts, woordvoerster Telenet, +32 15 33 55 44
Biografie Peter Vindevogel
Peter Vindevogel is 46 jaar, jurist van opleiding, maar ging na zijn studie onmiddellijk aan de slag in media en marketing. Hij is vader van twee dochters, heeft zijn hart verloren aan Italië en aan Club Brugge.
De voorbije 6 jaar stond Peter Vindevogel in voor de commerciële groei van de “on-demand” televisie-diensten van Telenet: hij lanceerde in 2015 de sportzender Play Sports en stuurde de commerciële groei van diensten zoals Play, Play More en Play Sports naar een recordvolume van meer dan 650.000 klanten. In diezelfde periode lanceerde hij ook belangrijke innovaties, vaak in samenwerking met zusterbedrijf SBS. Een voorbeeld daarvan is de populaire jongerenserie ‘wtFOCK’.
Peter Vindevogel is lid van de Raad van Bestuur van The Park, een virtual reality start-up.
Voor zijn carrière bij Telenet was Peter Vindevogel als marketeer actief in verschillende sectoren en werkte onder andere bij de Stad Antwerpen, bij Wolters Kluwer en bij verschillende toonaangevende reclamebureaus.