Drie jaar sinds corona: videobellen en telewerken staan centraal in ons digitale leven

Maart 2023 – De helft (46%) van de Vlaamse bedienden met een kantoorjob videobelt 2 tot 5 uur per week in professionele context. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Telenet, uitgevoerd door onderzoeksbureau Human8. Daar wordt de digitale attitude die de Vlaming en masse ontwikkelde tijdens de coronapandemie tegen het licht gehouden, en onderzocht welke digitale gewoontes we ondertussen gestaag verder zetten.

In maart 2020 ging de wereld even op slot. Door de coronapandemie kwamen onze digitale gewoontes echter noodgedwongen in een stroomversnelling. Telenet, in samenwerking met onderzoeksbureau Human8, bekeek welke digitale gewoontes (did anyone say zoom calls?) we behouden en hoe connectiviteit een sleutelrol speelt bij de organisatie van ons dagelijks leven. Want hoewel corona van de voorpagina’s verdwenen is, zijn de gevolgen duidelijk: ons leven is veel digitaler geworden. ​

Videobellen met de bomma, je besties en de collega’s…
En, laten we eerlijk zijn, wat is meer here to stay dan videobellen? Toen we met z’n allen in ons ‘kot’ bleven, was het internet dé manier om in contact te blijven met de rest van de wereld. Momenteel videobelt 1 op 5 Vlamingen (20%) méér dan tijdens de coronapandemie (en 20% verwacht dat ook nog extra te doen in de toekomst), vooral via apps zoals Whatsapp, Facetime, Microsoft Teams, Zoom en Skype.

Videocall priorities? In contact blijven met vrienden en famillie staat op nummer 1! Het leeuwendeel van de Vlamingen (70%) videobelt zelfs op frequente basis met vrienden en familie.

​Wie videocalls zegt, zegt uiteraard ook telewerk. ​

• No surprise there: 1 op 4 Vlamingen (26%) videobelt dus ook wekelijks in professionele context.
  • Een derde van de Vlamingen (34%) spendeert 2 tot 5 uur per week aan online meetings en een vijfde (17%) doet dat zelfs 5 tot 10 uur per week!

Zooming in on jobs: dan zien we dat de helft van de Vlaamse bedienden met een kantoorjob (46%) wekelijks 2 tot 5 uur in online videomeetings zit.

• Een vierde van de Vlaamse managers (25,5%) videobelt 5 tot 10 uur per week voor werk. De toekomst barst van virtuele bellekes: de helft van de Vlamingen (50%) verwacht alleen nog maar meer videomeetings.

…En ook voor school!
​Het leven bruist ondertussen opnieuw zoals voor de coronapandemie. Vlaamse studenten in het hoger onderwijs keerden terug naar de schoolbanken, maar toch volgt een groot deel nog frequent online les. En ook hier is videobellen de ongekroonde koning: 40% van de Vlaamse studenten volgt wekelijks 2 tot 5 uur een online videomeeting in schoolverband.

En niet enkel studenten slijten tijd op de virtuele schoolbanken, ook online bijscholing voor werknemers blijkt populair: een derde van de Vlamingen (34%) videobelt 2 tot 5 uur per week in schoolverband, waarvan meer dan de helft (58%) van de Vlaamse bedienden met een kantoorjob!

Voor meer informatie of bij vragen, gelieve contact op te nemen met:
Manoesj Dom – [email protected]

Manoesj Dom