Een op vier kmo’s schakelt zoon of dochter in om webshop en sociale media te beheren

Een op vier kmo’s schakelt zoon of dochter in om webshop en sociale media te beheren

Helft van kleine bedrijven heeft geen plan en tijd om online te gaan

46% van de kleinere bedrijven in ons land vindt geen tijd om digitaal te ondernemen. Een op de vier vraagt zelfs zoon of dochter om een webshop te bouwen of de sociale media te beheren. Dat blijkt uit onderzoek van Telenet Business bij meer dan 500 Belgische zaakvoerders met minder dan 50 werknemers. Nochtans laat de digitale transformatie en disruptie zich overal voelen. Onder meer door de opkomst van e-commerce verdwijnen steeds meer lokale bedrijven en handelaars uit het straatbeeld. “Als kmo’s willen overleven, zullen ze die shift moeten maken en digitale stappen moeten zetten,” zegt Martine Tempels, hoofd B2B bij Telenet. Dat faciliteert op zijn beurt een platform in Vlaanderen, Wallonië en Brussel waar kmo’s sneller in contact kunnen komen met digitale experts. 

Online je brood bij de bakker om de hoek reserveren, ‘s avonds in je zetel dat ene paar schoenen via de website van de lokale boetiek kopen. Sommige Belgische kmo’s en ondernemers zijn volledig mee met de digitalisering. Toch gaat het nog om een minderheid, want liefst zes op de tien (66%) van de kleinere bedrijven heeft geen uitgewerkt plan om digitaal te ondernemen. Dat blijkt uit onderzoek van Indiville in opdracht van Telenet Business bij meer dan 500 Belgische zaakvoerders, met minder dan 50 werknemers. Zelfs bij bedrijven die aangeven dat die digitale stappen belangrijk zijn om de bedrijfsdoelstellingen te behalen (54%), heeft 46% geen digitaal plan. Zo heeft slechts de helft (54%) van de bedrijven een website en 39% zit met zijn zaak op sociale media.

Zoon of dochter helpt

Reden? Voor bijna de helft van de bedrijven (46%) is tijdgebrek het grootste knelpunt. Ook het bijblijven met nieuwe ontwikkelingen (27%) en een gebrek aan technische kennis binnen de eigen zaak (25%) zijn vaak een probleem. Als ze al hun eerste digitale stappen zetten, doen kmo’s dat vooral zelf (57%), of doen ze een beroep op zoon, dochter of vrienden (26%) voor hun website of sociale media. Slechts 11% gaat te rade bij een professional.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 46% zelfs geen plannen heeft om in de toekomst hun zaak uit te breiden met meer digitale kanalen, zoals advertenties op sociale media, een e-newsletter of een webshop. Bedrijven geven aan dat ze geen meerwaarde zien voor hun vakgebied (38%) of voor hun onderneming (30%). Ze willen niet meer bekendheid of omzet (31%) of zijn niet overtuigd dat digitale inspanningen meer omzet zullen opleveren (28%). Daarnaast ziet een op de vijf bedrijven geen noodzaak om meer te doen, omdat hun klanten er niet naar vragen (23%).

“Het is hoog tijd dat dit gebrek aan ambitie bij een deel van de Belgische kmo’s wordt aangepakt. Ook het jaarlijkse Europese DESI-onderzoek naar de mate van digitalisering in de lidstaten, besluit dat het grootste digitale groeipotentieel in België op dit moment bij kmo’s en de overheid ligt. We hebben in ons land nood aan één langetermijnstrategie met oplossingen om onze kleinere en middelgrote bedrijven en economie te digitaliseren. Nu zijn de verschillende initiatieven en sensibiliseringsacties nog te veel versnipperd en lijken ze onvoldoende tot bij de ondernemer te komen. De overheid moet via één duidelijke communicatiestrategie aan kmo’s tonen dat digitalisering broodnodig is om in de toekomst mee te kunnen. De verwachtingen van de consument veranderen en worden alsmaar digitaler. Je moet je als bedrijf hieraan aanpassen. Een winkel runnen én daarnaast nog sociale media onderhouden of een webshop starten, is niet evident. Maar als kmo’s willen overleven, zullen ze die shift moeten maken en hierin stappen vooruit zetten.” Martine Tempels, hoofd B2B-afdeling Telenet

Sneller in contact via nieuw platform

Bedrijven die wél aangeven te willen investeren in digitale kanalen (54%), willen graag advies en ondersteuning voor het inzetten van sociale media (18%), het bouwen en beheren van een website (17%), online adverteren (16%), algemeen advies over digitale tools (15%), en advies over privacy en online veiligheid (14%).

Telenet Business wil alvast helpen om de digitale diensten toegankelijker te maken voor kmo’s. En dat in Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Het vernieuwde zijn programma De Digitale Versnelling naar een platform waar kmo’s in contact komen met gescreende experts op het vlak van digitaal ondernemen (e-commerce, social media, etc). Zo wil Telenet Business, zonder hier marge op te nemen, de toegang tot die expertise democratiseren, en bijdragen aan de professionalisering van digitaal ondernemen bij kmo’s.

De campagne van De Digitale Versnelling in Brussel gaat vanaf vandaag van start. Digitale experts en ondernemers uit Brussel kunnen zich voortaan inschrijven en elkaar vinden op: www.digitaleversnelling.be

Onderzoeksbureau Indiville voerde het onderzoek online uit in opdracht van Telenet Business bij 512 Belgische zelfstandige zaakvoerders. De maximale steekproeffout bedraagt 4,33%.

 

Nieuws
Over Telenet Group NV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven - innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Liberty Global bezit een rechtstreeks belang van 57,3% in Telenet Group Holding SA/NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

Telenet Group NV
Neerveldstraat 107
1200 Brussel