Een uniform tv-reclamemodel voor alle Belgische zenders om ze meer ademruimte te geven

Een uniform tv-reclamemodel voor alle Belgische zenders om ze meer ademruimte te geven

In een notendop:

  • De audiovisuele media implementeren een nieuw tv-reclamemodel voor opnames en Terugkijk TV door bij het begin van elk opgenomen programma een minuut niet-doorspoelbare reclame te laten zien.
  • Deze reclamepraktijk inspireert zich op wat kijkers nu al op online videoplatformen ervaren.
  • In Vlaanderen hebben de mediagroepen (DPG en Play Media) dit reclamemodel al in 2021 ingevoerd, eerst via Telenet en later ook via Proximus. In Franstalig België wordt RTL Belgium op 6 mei de eerste zender die dit nieuwe reclamemodel via Telenet implementeert.
  • Zodra het nieuwe tv-reclamemodel is geactiveerd op hun decoder, krijgen Telenet-klanten gratis Terugkijk TV gedurende zeven dagen als onderdeel van hun tv-abonnement, voor nog meer kijkflexibiliteit.
  • Dit is een eerste stap: ook de andere marktspelers steunen dit nieuwe model en werken aan een tijdschema om het in Franstalig België te implementeren.

6 mei 2024

Er wordt meer dan ooit naar televisie- en videocontent gekeken, via alle mogelijke schermen. Tegelijkertijd spoelen steeds meer televisiekijkers de reclameblokken door. Dat heeft rechtstreeks invloed op de reclame-inkomsten en dus op de lokale productie van televisie-inhoud, die grotendeels met deze inkomsten wordt gefinancierd. Rekening houdend met deze nieuwe consumptietrends en met het belang van kwaliteitsproducties, wensten de spelers op de Belgische markt een uniform model voor televisiereclame in te voeren.

Dat zal zich vanaf 6 mei vertalen in drie belangrijke wijzigingen voor Telenet-klanten die opgenomen content van de RTL Belgium-zenders (RTL tvi, RTL club, RTL plug) bekijken:

  1. Kijkers krijgen een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien voor hun programma of film van start gaat.
  2. Zodra het nieuwe tv-reclamemodel is geactiveerd op hun decoder, krijgen Telenet-klanten gratis Terugkijk TV gedurende zeven dagen als onderdeel van hun tv-abonnement, voor nog meer kijkflexibiliteit.
  3. Kijkers zullen de reclame niet langer kunnen doorspoelen wanneer ze programma's in terugkijk TV bekijken. De programma-inhoud kan worden versneld, maar de reclameblokken niet.

Vanaf 6 mei implementeert Telenet dit model voor de zenders van de RTL Belgium-groep, de eerste Franstalige televisiegroep die het uniforme model voor televisiereclame invoert. Dit is de eerste stap. Ook de andere marktspelers steunen het model en plannen de implementatie ervan.

Meer uitgestelde inhoud en te veel doorgespoelde reclame

De gewoonten van televisiekijkers zijn de afgelopen jaren radicaal veranderd. Kijkers verdelen hun kijktijd tussen het enorme aanbod aan tv- en videocontent. Volgens een studie die in de herfst van 2023 werd besteld door RTL Belgium, bekijkt de gemiddelde Franstalige Belg dagelijks 5 uur en 37 minuten videomateriaal van alle soorten. 58% van deze tijd wordt besteed aan ‘traditionele’ televisie (lineair + opnames + Terugkijk TV), wat neerkomt op gemiddeld 197 minuten per dag. Een andere belangrijke evolutie, die veel adverteerders zorgen baart, is dat reclameblokken steeds vaker worden doorgespoeld.

Eén minuut reclame om lokale programma's te ondersteunen

De groeiende trend van uitgesteld kijken en doorspoelen tijdens reclameblokken leidt tot een daling van de reclame-inkomsten, de belangrijkste bron van inkomsten voor commerciële televisie. Bovendien besteden adverteerders steeds meer van hun budget aan internationale digitale platforms. Dat verlies aan reclame-inkomsten beperkt de mogelijkheden van marktspelers om te investeren in lokale producties.

De Belgische televisiesector buigt zich al enkele jaren over deze ontwikkeling en over de vraag hoe de kwaliteit, de toegankelijkheid en de rentabiliteit van lokale inhoud kan worden behouden. In die context werkten marktspelers eerder al samen aan initiatieven zoals gepersonaliseerde reclame (tv-reclame zo doelgericht mogelijk inzetten) of pauzeknopreclame (reclameboodschappen weergeven wanneer de opname gepauzeerd wordt). Deze initiatieven volstaan echter niet langer om een toereikend inkomensniveau te handhaven.

Om de kwaliteit en het succes van lokale inhoud in de Federatie Wallonië-Brussel te behouden, hebben de verschillende spelers in de sector de handen in elkaar geslagen om een uniforme oplossing te bieden via dit nieuwe reclamemodel.

Deze benadering brengt niets nieuws voor gebruikers: ze is namelijk geïnspireerd op de werking van online videoplatformen die intussen gemeengoed zijn onder videoconsumenten. Dit model zal dus worden overgenomen door de hele sector, inclusief RTL Belgium/Telenet, die de pioniers zijn in Franstalig België.

In Vlaanderen gebruiken de zenders van de privégroepen DPG en Play Media dit reclamemodel al sinds september 2021. In een latere fase zullen ook alle Franstalige televisiezenders volgen.

Wilfried Celis, Directeur Strategische Partnerschappen & Public Affairs bij DPG Media: “De lancering van nieuwe kijk- en reclamemodellen bij Telenet is een belangrijke stap in de uitbreiding van ons video-ecosysteem in het zuiden van het land. Extra kijkcomfort in combinatie met toekomstgerichte reclamemodellen vormen de basis van een solide samenwerking met Telenet.”

Guillaume Collard, CEO RTL Belgium:

“Televisie, de concurrentie met streamingplatformen, de doorbraak van IPTV en de gewoonten van consumenten zijn de laatste jaren voortdurend geëvolueerd, waardoor lokale spelers zich genoodzaakt zien om zichzelf opnieuw uit te vinden en hun positie te herbevestigen met hun lokale inhoud, hun media, hun talent en hun sterke merken. Het is dan ook cruciaal dat we ons businessmodel op een verantwoorde, evenwichtige en duurzame manier voor iedereen in stand houden. Het nieuwe reclamemodel werd reeds in 2021 geïmplementeerd in het noorden van het land en wordt standaard gebruikt op online platformen. Het is dus logisch dat het zuiden van het land dit voorbeeld volgt zodat we kunnen blijven investeren in onze content en media.”

Telenet is de eerste operator die het nieuwe model uitrolt

Om voldoende impact te genereren, moet dit aangepaste reclamemodel door de hele sector worden ondersteund. Telenet gaat in op die vraag en is de eerste operator die het nieuwe model uitrolt. De operator doet dit in de overtuiging dat samenwerking in de sector cruciaal is om kijkers hoogwaardige lokale producties te kunnen blijven aanbieden. Tegelijk is er begrip voor het feit dat dit voor klanten een aanpassing betekent van hun vertrouwde manier van televisie kijken. Telenet wil dan ook benadrukken dat het maximaal zal blijven inzetten op de beste kijkervaring voor zijn klanten. Zo zal Terugkijk TV standaard gratis worden opgenomen in het Telenet-abonnement.

John Porter, CEO van Telenet:

“We zien dat televisie de afgelopen tien jaar drastisch is veranderd met de komst van internationale spelers en online platformen. Er zijn nieuwe dynamieken ontstaan in kijkgedrag, maar ook in de manier waarop kijkers reclame rond programma’s aanvaarden. Tegelijkertijd zien we meer dan ooit hoe belangrijk het is om samen te werken om ons te onderscheiden van de internationale spelers en lokale inhoud en producties te laten floreren. We praten er in de sector al jaren over en het visuele comfort van onze klanten heeft daarbij altijd centraal gestaan. We geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden waar iedereen baat bij heeft. Op die manier geven we de sector de nodige zuurstof om onze kijkers de beste lokale programma's en series te blijven bieden. Tegelijk blijven we bij Telenet inzetten op het kijkcomfort, onder andere door Terugkijk TV gratis ter beschikking te stellen aan al onze klanten.”

Vanaf 6 mei rolt Telenet het model uit voor de zenders van de groep RTL Belgium. De update wordt automatisch uitgevoerd op de decoder en geldt ook voor een tweede scherm, voor kijkers die via een Chromecast of de Telenet TV-app kijken bijvoorbeeld.

Zodra het nieuwe tv-reclamemodel is geactiveerd op hun decoder, krijgen klanten ook gratis Terugkijk TV gedurende zeven dagen als onderdeel van hun tv-abonnement, voor nog meer kijkflexibiliteit. Alle betrokken klanten ontvangen de komende weken persoonlijk bericht over dit onderwerp. Klanten ontvangen ook een melding op hun tv zodra de wijzigingen van kracht worden.

 

Perscontact

  • Philippe Jaumain – RTL – 0476/56.27.53
  • Quinten Galle - DPG Media –0495/42.71.12
  • Stefan Coenjaerts – Telenet - 02/300 45 45

 

 

Over Telenet BV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is een 100%-dochtervennootschap van Liberty Global. Liberty Global is één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven, innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be.

Op deze overviewpagina op de Streamz pressroom delen we de Streamz premières, de Streamz+ premières en de beeldenbank waarop alle visuals van alle series beschikbaar zijn.

Telenet newsroom: press.telenet.be

 

Telenet BV
Liersesteenweg 4
2800 Mechelen
BTW BE 0473.416.418
RPR Antwerpen, afd. Mechelen