Groen licht van de Europese Commissie voor het partnership van Telenet en Fluvius

Micha Berger wordt CEO van NetCo

Mechelen, 31 mei 2023 - Telenet Group Holding NV ('Telenet' of 'de Vennootschap') (Euronext Brussels: TNET), en Fluvius System Operator CV ('Fluvius') hebben vandaag van de Europese Commissie groen licht gekregen voor de samenwerking van Telenet en Fluvius voor de bouw van het netwerk van de toekomst in Vlaanderen en delen van Brussel. Dit is een belangrijke stap naar de voltooiing van de overeenkomst, zodat het nieuwe infrastructuurbedrijf met de voorlopige werknaam NetCo begin juli 2023 effectief van start zal kunnen gaan. Wanneer de transactie definitief is, zal Micha Berger CEO van NetCo worden.

​Op 19 juli 2022 maakten Telenet en Fluvius een overeenkomst voor de gezamenlijke bouw van het netwerk van de toekomst bekend. De twee partijen zullen met dit doel een nieuw infrastructuurbedrijf ('NetCo') oprichten voor de bouw van het netwerk van de toekomst in Vlaanderen en delen van Brussel.

Zoals de meeste transacties van deze omvang in de EU, is NetCo onderworpen aan een voorafgaande goedkeuring door de Europese Commissie. Telenet en Fluvius hebben vandaag de volledige goedkeuring van de transactie door de Europese Commissie verkregen. Na deze bevestiging wordt verwacht dat Telenet en Fluvius de transactie op 1 juli 2023 zullen voltooien. Telenet zal een participatie van 66,8 % in NetCo houden, terwijl Fluvius het resterende 33,2 % houdt. NetCo zal volledig gefinancierd zijn, zonder behoefte aan bijkomende externe financiering.

NetCo zal een hybride netwerkstrategie implementeren om al haar klanten snelheden tot 10 Gbps aan te bieden en te verzekeren dat zij de best mogelijke netwerkbeleving genieten. Het glasvezelnet (FTTH) zal naar verwachting tot 78 % van alle woningen in Vlaanderen en delen van Brussel bestrijken. Het net zal al in de eerste 8 jaar langs de meeste woningen lopen. In andere zones zal NetCo de Hybrid Fiber Coax-netwerk technologie (HFC) verder upgraden. Alles samen vertegenwoordigt dit een investering van tot twee miljard euro.

NetCo zal een netwerk met volledig open toegang en zonder discriminerende voorwaarden uitbaten en andere geïnteresseerde telecomoperatoren, inclusief Telenet en Orange, wholesale toegang verlenen.

John Porter, CEO van Telenet: "Ik ben erg blij dat de Europese Commissie ons groen licht heeft gegeven om samen met Fluvius het netwerk van de toekomst te bouwen. Onze netwerken zijn nu al 90 % glasvezel. Dankzij deze samenwerking zullen wij binnenkort glasvezel waar nodig tot de laatste kilometer uitrollen. Deze goedkeuring geeft de economie een nieuwe impuls en zal onze regio in staat stellen om iedereen mee te nemen op de digitale snelweg"
Frank Vanbrabant, CEO van Fluvius: “De Europese Commissie geeft toestemming voor de start van NetCo, dat is bijzonder goed nieuws. Alle lichten staan nu op groen: onze gezamenlijke dochter met Telenet kan al in de komende weken van start gaan en de uitrol van het datanetwerk van de toekomst op het terrein voorbereiden. Hierdoor worden àlle Vlaamse gezinnen, bedrijven en overheden verzekerd van extraperformante datanetwerken die het leven en ondernemen in onze samenleving volop ondersteunen. Niet alleen vandaag en morgen, maar ook overmorgen.”

Micha Berger CEO

Telenet en Fluvius hebben samen Micha Berger voorgesteld als Chief Executive Officer (CEO) van NetCo bij de voltooiing van de transactie. Micha Berger is momenteel Special Projects Lead bij Telenet. In zijn vorige rol was Micha Chief Technology and Information Officer (CTIO) bij Telenet. Bij de lancering van NetCo zal de Raad van Bestuur zijn benoeming in deze rol bevestigen.

Bio MICHA BERGER (°1970)

Micha Berger (°1970) kwam in juli 2013 bij Telenet Group. Hij is momenteel Special Projects Lead. In zijn vorige rol leidde hij de activiteiten van het Engineering Department, de Service Assurance Group en Mobile Services als Chief Technology and Information Officer ('CTIO'). Sinds 1 juli 2013 is hij ook lid van het SLT van Telenet en rapporteert hij rechtstreeks aan de CEO van de Vennootschap. Onder zijn leiding werden verschillende infrastructuurprogramma’s gelanceerd, zoals de 'Grote Netwerf', dat in heel Vlaanderen en Brussel internetsnelheden van 1 gigabit per seconde levert. ​ Hij was ook verantwoordelijk voor de upgrade van het mobiele BASE netwerk, dat nu “best in class” mobiele snelheden levert.

​Micha Berger heeft sinds 2006 voor Liberty Global gewerkt, aanvankelijk als Manager van het Engineering Department van UPC Nederland. Als Vice President bij Liberty Global sinds 2010 was hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de productuitrol van de Horizon Next Generation digitale televisie. Voordien deed hij zijn eerste ervaring in de kabelsector op bij HOT Israel, waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het digitale serviceplatform en de uitrol van video-on-demand.

Micha Berger is gehuwd en woont met zijn partner en drie kinderen al meer dan tien jaar in Brussel. In zijn vrije tijd houdt hij van hardlopen en trekken in de Ardennen.

Stefan Coenjaerts Director Corporate Communications, Telenet