‘Heel snel een eenheidsgevoel scheppen’

Maandag 8 mei 2017 — De eerste 365 dagen van Sam Lloyd.

Verschenen in Trends op 20 april 2017. Tekst: Bruno Leijnse.

Chief information officer Sam Lloyd begon bij Telenet in de week van de officiële overname van Base. Voordien was ze verantwoordelijk voor technologie, toepassingsontwikkeling, commerciële systemen en testing bij het Britse Virgin Media, dat Liberty Global in 2013 overnam voor 18 miljard euro. Ze leidde er een groep van 650. De bachelor in administratief management van de universiteit van Humberside begon in telecom bij de kabelmaatschappij Telewest, die in het versnipperde Britse landschap de ene overname naar de andere deed en in 2006 eerst fuseerde met NTL en direct nadien met Virgin Mobile. Tegen dan had Sam Lloyd een carrièrepauze genomen. “Telewest was een harde IT-omgeving”, zegt ze. “We waren voortdurend bezig nieuwe teams te integreren en systemen te consolideren. Ondertussen gingen we van analoge naar digitale tv en was er de enorme uitbreiding van breedbandinternet. Ik was, denk ik, de vrouw met de hoogste rang bij Telewest, en ik was tegen de dertig. Als iemand me vroeg wat ik verder nog deed, had ik het gevoel dat ik niets te vertellen had.” Ze deed de Incaroute in Peru en liefdadigheidswerk in Oeganda, en schreef een avonturenroman over haar ervaringen. Virgin Media vroeg haar terug. Haar laatste grote project bij de operator was de transformatie van de informaticasystemen van Virgin Mobile, een half jaar voor ze naar Telenet vertrok.

Met de overname van Base zat u met twee IT-diensten en dubbele systemen voor mobiel.
SAM LLOYD. “Exact. Twee systemen om de diensten te leveren, twee systemen om de mobiele klanten te factureren.”

U had het voordeel dat u een buitenstaander was.
LLOYD. “Het voelde alsof ik mijn armen rond twee teams tegelijk moest slaan. Maar die teams voelden ook dat ik nieuw was en dat alles wat wij zouden doen fris was. Mijn eerste prioriteit was de organisatie te bekijken en ervoor te zorgen dat er ruimte en kansen waren voor de mensen van de beide bedrijven. Culturen verander je niet in één dag, maar je werkt eraan heel snel een eenheidsgevoel te scheppen. We hebben onder meer een intern IT-merk gecreëerd, met een eigen logo dat een van onze mensen heeft ontworpen. Mijn tweede prioriteit was een gemeenschappelijke strategie op te zetten. We besloten dat we onze capaciteiten moesten uitbreiden om onze klanten een grotere set diensten te kunnen leveren en de gebruikerservaring te verbeteren. Dat programma brengen we nu in praktijk.”

Hoe loopt de coördinatie met Liberty Global?
LLOYD. “Ik heb ontslag genomen uit Liberty. Ik ben een vaste, fulltime werknemer van Telenet. Liberty is een dominante aandeelhouder, maar als leiderschapsteam werken we hard om, terwijl we zinnige dingen doen voor Liberty, er 100 procent zeker van te zijn dat ze prioritair zin hebben voor Telenet. Over onze IT-strategie heb ik veel gesprekken met Liberty gehad. Wat we uitrollen is een primeur. Het is waarschijnlijk dat onze aanpak bij Telenet een blauwdruk wordt voor de systeemstrategie bij Liberty Global.”

Hoe is uw overstap praktisch geregeld?
LLOYD. “Mijn partner werkt in Londen. Ik heb twee stiefkinderen. Verhuizen was ondoenbaar. Wij hebben een appartement vlak bij het station van King’s Cross St Pancras gekocht. Vanmorgen heb ik een Uber genomen en tien minuten later stond ik in de Eurostar- erminal. Ik heb het gevoel dat ik minder reis en veel meer contact heb dan in mijn vorige rol, toen mijn teams verspreid zaten over heel Groot-Brittannië.”

z B.L.