Help, mijn internet gaat traag? Dat fiks je zo!

Nu iedereen thuis zit te streamen, videobellen, gamen of online les volgt, krijgen we van onze klanten soms de melding dat het internet trager lijkt te gaan. Is dat effectief zo? We duiken in enkele oorzaken die de snelheid van je wifi-netwerk kunnen beïnvloeden. Vaak kan je met een paar kleine aanpassingen weer volop surfen. Een overzicht van onze wifi-tips vind je op telenet.be/wifitips.

1. ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ Je huis als stoorzender

Wifi werkt via radiogolven, uitgestuurd door je modem of wifi-booster. Deze golven kunnen verzwakt of gehinderd worden door isolatie, beton, glas, metaal, deuren, ... Het is dan ook best om zo weinig mogelijk hindernissen tussen je toestel en modem of booster te hebben. Soms kan het ook al helpen om je laptop een meter te verschuiven voor een beter signaal.

2.       Meer draadloze apparaten

Hoe meer toestellen tegelijk gebruikmaken van het wifisignaal, hoe trager de verbinding. Want de beschikbare bandbreedte wordt verdeeld over het aantal toestellen. Surf je normaal maar met zo’n twee toestellen en nu met vier of zes tegelijk? Dan kan het zijn dat de verbinding wat trager gaat.

3.       De wifi van de buren

Woon je in een appartement of dichtbevolkte straat? Dan kan het gebeuren dat verschillende wifi-signalen elkaar overlappen en zelfs verstoren. Trek de stekker van je modem of Wifi-booster even uit. Je modem start opnieuw op en kiest automatisch het beste wifi-kanaal.

4.       Andere slimme of huishoudapparaten als stoorzenders

De radiogolven van je huishoudtoestellen, zoals een microgolfoven, babyfoon of alarm kunnen ook invloed op je wifi-signaal hebben. Plaats ze al zeker niet vlak naast je modem of wifi-versterker. Een meter afstand kan al een heel verschil maken! Meer concrete oplossingen voor bepaalde toestellen vind je hier.

5.       De VPN-verbinding

Meestal surf je met je werklaptop via een beveiligde verbinding, of VPN. Vaak heb je via het werk ook een extra firewall of virusscanner. Merk je problemen op met je internetverbinding op je werklaptop, of loopt een bepaalde website of applicatie (zoals Skype) niet vlot? Controleer of je met een eigen privétoestel hetzelfde merkt. Loopt het daar wel vlot? Dan ligt de oorzaak niet bij je internetverbinding. Neem dan contact op met de IT-afdeling van je werk, Telenet kan je hier helaas niet mee verder helpen.

6.       Maatregelen genomen door softwarebedrijven om het netwerk te ontlasten

Omdat mensen door de coronamaatregelen meer vanuit hun eigen huis surfen, stijgt het dataverkeer in heel Europa. Om de druk op het internet te verlagen, vroeg de Europese Commissie aan de streamingsdiensten om hun beeldkwaliteit te verlagen. Netflix, YouTube en verschillende andere diensten streamen daarom tijdelijk in ‘standard definition’. Op die manier vermijden ze dat het netwerk dichtslibt en blijft het internetverkeer vlot verlopen. Ook bepaalde softwarebedrijven zoals Sony Playstation Netwerk hebben downloadspeeds aangepast om de Europese internetnetwerken waar nodig te ontlasten.

7.       Onze ‘Fair Use Policy’ (FUP)

Heb je zeer intensief data verbruikt de afgelopen weken in de piekuren (tussen 17u ’s avonds en 00u ’s nachts) en daardoor de limiet van 750 gigabyte bereikt? Dan kan het zijn dat je surft tegen verlaagde snelheid. Deze 20 Mbps is nog steeds ruim voldoende om te streamen, mailen of skypen. Maar het zal iets trager gaan dan gewoonlijk.  We hanteren deze maatregel van lagere snelheid om ervoor te zorgen dat iedereen in je buurt vlot kan blijven surfen. Met 750 GB kan je maar liefst 16 dagen onafgebroken Netflix streamen. Minder dan 1% van onze klanten ondervindt momenteel hinder van deze limiet. We blijven uiteraard wel kijken hoe we ook deze grootgebruikers op de beste manier kunnen bedienen.

Oplossing: een wifi-booster?

Een Wifi-booster helpt om je bereik te vergroten, maar lost zeker niet altijd alle problemen op. Te veel boosters, foutief geplaatste boosters of boosters bij een goed bereik kunnen je wifi-verbinding slechter maken. De verschillende wifi-signalen in huis kunnen elkaar namelijk tegenwerken. Wees dus spaarzaam met het aantal Wifi-booster in huis en plaats ze alleen daar waar je wifi-bereik beter kan.

40% meer verkeer, maar geen file

Dagelijks merken we op het vaste netwerk maar liefst 40% meer verkeer dan op normale weekdagen. Het netwerk kan deze plotse toename door de onvoorziene omstandigheden prima aan. Telenet investeert dan ook jaarlijks aanzienlijk in de verbetering en uitbreiding van de internetsnelweg.

Onze wifi-tips op een rijtje