Iconische tv-omroep(st)ers nu op YouTube

Tv-kijken is de afgelopen decennia sterk geëvolueerd. Hoe deden we dat ook alweer, toen alles nog offline en analoog was en YouTube nog nergens te bekennen? Vier tv-omroep(st)ers uit de jaren ‘80 (Luc Appermont, Paul Codde, Alexandra Potvin en Rachel Frederix) nemen Vlaanderen gedurende 2 weken mee terug in de tijd door op de hun vertrouwde manier filmpjes op YouTube aan te kondigen.

Youtube met een sausje van vroeger

Technologie heeft onze wereld veranderd, meer nog dan we soms beseffen.

Tv-kijken bijvoorbeeld, hoe ging dat ook alweer? Om daar bij stil te staan, gaan vier bekende tv-omroepers van vroeger terug in de tijd op YouTube en combineren hun wereld van toen met onze wereld van nu. Luc Appermont, Paul Codde, Alexandra Potvin en Rachel Frederix kondigen gedurende twee weken lang filmpjes op YouTube aan zoals ze dat deden toen ze omroep(st)er waren. Tal van bestaande filmpjes krijgen een gepaste aankondiging. Wie bijvoorbeeld Rihanna als zoekterm gebruikt, ziet Luc Appermont BadgalRiri (de Instagram naam van Rihanna) aankondigen. In totaal kregen 65 filmpjes een jaren ’80 sausje, waaronder filmpjes van onder andere Adele, Dimitri Vegas, David Bowie, de Kampioenen, Urban Hip Hop, The Voice Van Vlaanderen en Funny Cats.

Verhalen van toen…

Rachel Frederix, Alexandra Potvin, Luc Appermont en Paul Codde, allemaal hebben ze aan den lijve ondervonden hoe sterk tv-kijken is geëvolueerd en hebben ze een vat vol verhalen om dat te illustreren.

Rachel Frederix, VRT-omroepster van 1974 tot 1989: “Wij presenteerden alles live en dus bleven we tot het laatste programma was afgelopen, soms wel tot 2 uur ‘s nachts. We wilden immers nog goedenacht wensen aan de kijkers. We schreven en typten al onze teksten zelf en leerden ze uit ons hoofd, want er was geen autocue. Ik herinner me nog dat het Moederdag was en dat ik het liedje dat mijn dochter voor me zong toen spontaan ook voor de kijkers heb gezongen, speciaal voor alle moeders die keken. Daar heb ik enorm veel reacties op gehad. Ik was de eerste vrouw op het scherm met een grote bril. Bij mannen die een bril droegen, viel niemand daar over, maar ik kreeg er veel reacties en kritiek op. Ik zal altijd ‘die met de grote bril’ blijven”.

Een samenwerking tussen Telenet en Youtube

Deze actie met iconische omroep(st)ers is een samenwerking tussen Telenet en YouTube en kadert binnen de ‘Vollenbak Vooruit’ campagne van Telenet. Met deze campagne katapulteert Telenet heel Vlaanderen nu al enkele maanden terug naar de tijd van analoog en offline. Zowel Telenet als YouTube hebben een voortrekkersrol in de digitale vooruitgang in Vlaanderen gespeeld. Telenet als motor achter digitale technologie en digitaal tv-kijken, YouTube als belangrijkste online videoplatform. Telenet-klanten die thuis zelf een grappig of vertederend filmpje hebben liggen, maken bovendien kans op een hoogstpersoonlijke aankondiging van Rachel Frederix zoals dat alleen in de eighties kon.