Je kind op een enthousiaste maar verantwoorde manier online stimuleren?

Pedagoog Pedro De Bruyckere lijst 5 gouden tips voor ouders op.


Vier op de tien kinderen checken bij vragen eerst het internet, voor ze naar hun mama of papa gaan. Dat blijkt uit een onderzoek naar digitalisering bij 1000 gezinnen, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Telenet. Het is dan ook logisch dat ouders willen weten wat hun kind online uitspookt. Pedagoog Pedro De Bruyckere lijst vijf gouden tips op voor ouders om hier goed mee om te gaan.

  • Geef het goede voorbeeld

“Wat kinderen om zich heen zien of gewoon zijn, kunnen ze kopiëren. Geef daarom als ouder zelf het goede voorbeeld: vraag bijvoorbeeld toestemming aan je kind of je een foto van hem of haar online mag zetten en respecteer ook hun online privacy. Zo creëer je wederzijds respect en zullen jullie verwachtingen van elkaar veel beter matchen.”

  • Toon positieve interesse

“Het is belangrijk om als ouder al vanaf jonge leeftijd positieve interesse te tonen in wat je kind online doet. Toon interesse als je kind eigen content online zet of als het je iets nieuws wil tonen op het internet. Vraag zelf al eens of ze online iets leuks hebben meegemaakt. Als je het niet eens bent met een bepaalde website, app of activiteit, motiveer dan waarom. Zo vergroot je immers de kans dat ze naar jou komen voor hulp of raad als het eens fout loopt.”

  • Te technisch? Vraag het aan je kind

“Durf je kind raad te vragen als het even niet lukt op technisch vlak. Ik vergeleek de huidige generatie tieners in het verleden al eens met CTO’s (Chief Technology Officers), die het technische aspect goed beheersen. Knoppenkennis hebben ze te over, maar een CTO heeft ook een CEO nodig. En dat brengt ons meteen bij de volgende tip.”

  • Wees mediawijs

“Als ouder of leraar moet je de rol van CEO opnemen. Die staat op inhoudelijk vlak veel sterker, want volwassenen hebben nu eenmaal meer levenservaring. Gebruik die ervaring om je kind kritisch te leren zijn en gids het door de onuitputtelijke bron aan informatie die het internet is. De ene dag zal je zeggen: ‘Geweldig dat je dat al weet’, de volgende dag zal je hem of haar moeten duidelijk maken dat niet alles wat online staat, klopt.”

  • Observeer je kind

“Maak je je zorgen over de schermtijd van je kind? Observeer het! Als je merkt dat je kind andere dingen begint te verwaarlozen, wazige ogen krijgt of slecht begint te slapen, grijp je in. Ga een constructief gesprek aan en bepaal samen de digitale regels. Beter een paar keer kort online, dan urenlang voor het scherm te zitten.”

Het volledige onderzoek dat aan de basis ligt van deze tips, kan je hier raadplegen.

Over Telenet BV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is een 100%-dochtervennootschap van Liberty Global. Liberty Global is één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven, innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be.

Op deze overviewpagina op de Streamz pressroom delen we de Streamz premières, de Streamz+ premières en de beeldenbank waarop alle visuals van alle series beschikbaar zijn.

Telenet newsroom: press.telenet.be

 

Telenet BV
Liersesteenweg 4
2800 Mechelen
BTW BE 0473.416.418
RPR Antwerpen, afd. Mechelen