Skip to Content
Kritiek op uitzendrechten hockeyfinale? Hoe Telenet een kleine sport groot hielp maken

Kritiek op uitzendrechten hockeyfinale? Hoe Telenet een kleine sport groot hielp maken

De Red Lions zetten het land de voorbije dagen op zijn kop. De Grote Markt in Brussel was op 18 december te klein voor Belgen die hun sporthelden kwamen toejuichen. Maar waar de mailbox van onze kersverse wereldkampioenen hockey overliep met lofbetuigingen, was er heel wat te doen om het feit dat de hockeyfinale niet te zien was bij de publieke omroepen VRT en RTBF. Telenet kreeg daarbij van sommigen de zwartepiet toegeschoven, maar dat is wat te kort door de bocht.

Manu Leroy, Director Sports bij Telenet en zelf 89 caps bij de Red Lions

Dat de Red Lions vandaag wereldkampioen zijn is het resultaat van vijftien jaar hard werken. Van een sport met een elitair kantje groeide hockey uit tot een sport voor bijna alle Belgen. De successen kwamen niet uit de lucht vallen, maar waren vooral de vrucht van veel arbeid. Een werk van lange adem dus. En Telenet is niet plots op de kar van dat succes gesprongen, het ondersteunt hockey al jaren, toen al het zilverwerk vooral een verre droom was.

In 2011 creëerde de Koninklijke Belgische Hockey Bond (KBHB) Hockey One, een actualiteitenmagazine voor televisie, in een poging meer aandacht voor hockey te krijgen. De KBHB probeerde met man en macht het kant-en-klare TV-magazine te slijten bij de openbare omroepen. Tevergeefs. Gelukkig sprong in Wallonië de kleine zender AB3 op de kar. En ook Telenet wilde hockey wel wat extra visibiliteit geven en zond het magazine uit op Prime Sports, dat inmiddels vervelde tot Sporting Telenet en later Play Sports.  

Na de Olympische Spelen in Londen in 2012, waar de Red Lions vijfde eindigden, investeerde Telenet verder in de hockeysport. Het kocht rechten voor een aantal internationale toernooien, zoals de Champions Trophy, de Hockey World League en het WK U21. In 2015 ging het nog een stap verder: omdat Play Sports heel hard inzet op Straffe Belgen en lokale sport, besloot het om wekelijkse een wedstrijd uit de Audi Hockey League uit te zenden, maar ook de EK’s 2015 en 2017 en een documentaire ‘Behind the Red Lions’. Dat aanbod vulden we verder aan met alle internationale toernooien tot en met 2022 in samenwerking met de International Hockey Federation (FIH). Stuk voor stuk rechten die op de markt vrij te verkrijgen waren. Telenet ondervond zelfs nergens enige concurrentie in België voor die hockeywedstrijden.

Maar waarom besloot Telenet in godsnaam, in tempore non suspecto, om zoveel te investeren in een ‘kleine’ lokale sport? Uiteraard is het uiteindelijk de bedoeling dat Play Sports abonnementen verkoopt, maar die strategie zou wel heel kortzichting zijn. We willen vooral de sport helpen groeien. Want daar zit een hele duidelijk win-win in. Als het hele ecosysteem groeit, dan plukt niet alleen de Belgische hockeysport in fine de vruchten ervan, ook Telenet. Dat is waarom wij heel wat initiatieven namen om hockey bij het grote publiek te brengen. Zo zetten we regelmatig wedstrijden van de Belgische hockeycompetitie in open net, verspreiden we alle samenvatting van de wedstrijden van de Lions en de competitie gratis over het net. En in onze campagnes en activaties hebben we hockey een centrale plaats gegeven. Bij de lancering van Play Sports was hockey een van de drie sporten die een heuse TV commercial kreeg, naast voetbal en cyclocross. Maar denk zeker ook aan het meest recente initiatief: vorige week zaterdag hebben we de halve finale van het WK in open net uitgezonden op twee kanalen. Een kanaal voor de kenners, met de gebruikelijke commentator Floris Geerts - die al van bij de start van het WK in India zat - en een tweede kanaal for dummies, met voetbalcommentator Filip Joos, bijgestaan door mezelf. Die finalewedstrijd omkaderden we in de studio van Play Sports op dezelfde manier als een topper uit de Premier League of de Jupiler Pro League met een batterij aan analisten en 120 hockeysupporters.

We hadden inderdaad opportunistisch kunnen handelen en proberen abonnementen en dagpassen te verkopen. Dat deden we bewust niet, want dat druist in tegen onze filosofie. Bovendien hebben wij alle beelden van alle wedstrijden van onze Red Lions op het WK beschikbaar gesteld aan de VRT, inclusief de interviews van onze eigen journalist ter plaatse. Iets wat betaalzender VOO in Wallonië deed voor de RTBF. We willen dat het grote publiek de prestaties van de hockeymannen op de voet kan volgen en ook fan wordt van hockey. Van de hockeybond, de spelers en de hockeysupporters krijgen we heel veel waardering voor onze inspanningen. Zij weten dat er jaren geleden behalve een aantal grote toernooien, geen hockey op TV was en dat de sport weinig aandacht kreeg in de media. Daar heeft Telenet samen met de hockeybond verandering in gebracht.

Het is met andere woorden wat kort door de bocht om te beweren dat Telenet zijn rechten had moeten afstaan aan de openbare omroepen. Wij investeren al jaren in de sport en willen zelf ook delen in het succes. Niet uit plat opportunisme, maar voor het groeiend aantal Belgische hockeyfans en in een win-win met de hockeybond. Zo helpen we als betaalzender de ‘kleinere’ hockeysport verder te groeien voorbij de hype van dit WK en kunnen we met zijn allen blijven genieten van de successen van onze Red Lions.

Talks blog
Over Telenet Group NV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - 's werelds grootste internationale tv- en breedbandbedrijf, investeert, innoveert en versterkt mensen in meer dan 10 landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie - bezit een rechtstreeks belang van 57,3% in Telenet Group Holding SA / NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

Telenet Group NV
Neerveldstraat 107
1200 Brussel