Legendarische Freestyler van Bomfunk MC’s in een modern jasje

Telenet maakt remake van videoclip naar aanleiding van YUGO

Mechelen, 18 februari 2019 - Exact 20 jaar geleden releaste de Finse breakbeatgroup Bomfunk MC’s het nummer Freestyler. Dat nummer en bijhorende clip, waarin een tienerjongen zijn hele omgeving bestuurt met behulp van een MP3-speler, gingen de wereld rond en groeiden uit tot een hymne voor een maatschappij op de rand van digitalisering. Die digitale maatschappij is ondertussen volwassen geworden, niet het minst op het vlak van entertainment. Millenials en digital savvies zijn onlosmakelijk verbonden met hun smartphone en switchen vandaag voortdurend tussen schermen en platformen. Met YUGO richt Telenet zich op deze specifieke doelgroep. YUGO staat klanten toe te freestylen doorheen hun favoriete content, lokaal en internationaal, gecombineerd met uitstekende connectiviteit én met de smartphone als centrale device. Dat vraagt voor een grondige update van de legendarische clip van Bomfunk MC’s naar het jaar 2019. Tijd en ruimte controleren blijft nog altijd fictie, maar met YUGO opent zich een wereld voor échte freestylers.

YUGO van Telenet - maatwerk voor freestylers
Ontspanning en informatie is permanent beschikbaar in de digitale samenleving en zo hebben millenials en digital savvies het graag. Want op die manier kunnen ze zelf bepalen hoe, waar en wanneer ze hun dag invullen. Ze combineren lokale, veelbesproken programma’s zoals The Voice of Temptation Island, aangevuld met internationale topreeksen als La Casa de Papel en Game of Thrones, afgewisseld met hun favoriete Youtube-vloggers en -clips. Aan die vrije levensstijl wil YUGO beantwoorden.

Jeroen Bronselaer, marketingverantwoordelijke bij Telenet: “Met YUGO willen we inspelen op de vraag van een specifieke doelgroep – omwille van hun ongebonden levensstijl noemen we ze ook wel ‘freestylers’– die op een nieuwe manier televisiekijkt, vertrekkend vanuit hun centrale device, de smartphone.  Dat doen we met een aangepast aanbod van lokale, internationale, live en on demand content gecombineerd met uitstekende connectiviteit, cruciaal voor een optimale beleving van dit nieuwe televisieaanbod. En wie op het grote scherm wil kijken, cast met één klik via Google Chromecast of Apple TV”.

YUGO combineert zodoende vast en mobiel internet met het beste lokale en internationale entertainment en richt zich op de echte freestylers: ondernemend, onafhankelijk, online en onderweg.

Freestylen anno 2019
Bomfunk MC’s lanceerde 20 jaar geleden hun internationale hit en clip Freestyler, waarin een tienerjongen zijn hele omgeving aanstuurt met zijn MP3-speler. Die clip staat in het collectieve geheugen gegrift en krijgt nu een remake.

Nathalie Rahbani, communicatieverantwoordelijke bij Telenet: “Een update van de clip naar het jaar 2019 is de ideale manier om de wereld van YUGO te illustreren. In plaats van de MP3 staat de smartphone nu centraal in de clip, net zoals dat bij YUGO het geval is. De smartphone en Yugo TV-app zijn hét vertrekpunt van hun hele tv-ervaring en laten de YUGO-klanten ongebonden ‘freestylen’ doorheen het aanbod, zonder decoder of afstandsbediening. Niet alleen sluit deze remake aan bij de boodschap van YUGO, het is ook een ode aan moderne online popcultuur, internetcultuur en entertainment. De remake blijft trouw aan het origineel maar wie thuis is in de wereld van YUGO herkent meteen talloze referenties naar memes, danshypes, viral videos, sociale media, internationale topreeksen en lokale content. Zowel pop- en internetcultuur als wereldwijd entertainment zijn binnen handbereik dankzij YUGO en inspireerden de remake van Freestyler. Van beruchte fail-GIF’s, Tinder en twerken tot referenties naar Game of Thrones, True Blood en Westworld. Tenslotte maken de originele Bomfunk MC’s B.O. Dubb, DJ Gismo en JS16 uiteraard ook hun opwachting in deze remake. Still rocking the microphone.”
Story image

Vier gekende Vlaamse freestylers zetten mee hun schouders onder de lancering van YUGO. Alle vier zijn ze boegbeelden van de hedendaagse internetcultuur en dragen ze daar elk op hun eigen manier aan bij. Digital creative Average Rob is door zijn indrukwekkende photoshopskills een internationale bekendheid op Instagram. Flo Windey is dankzij sociale media een spreekbuis voor haar generatie. Hakim Chatar entertaint dagelijks duizenden volgers met hilarische Instagramstories en ook Saïd Boumazoughe bereikt via internet een toegewijd publiek voor zijn artistieke uitspattingen. YUGO werd niet enkel ontworpen vòòr deze generatie van freestylers, het bestaat ook juist dòòr hen. Bovendien maken ze ook alle vier hun opwachting in de remake van de clip Freestyler.

Story image

Voor de productie van de clip ging Telenet in zee met Nadia Marquard Otzen. Deze Deense regisseuse maakte clips voor Emeli Sandé en Years&Years en heeft meerdere UK Grammy nominations op haar naam staan. Otzen nam de visuele en creatieve uitwerking van de clip in handen en gebruikte daarvoor kledij van fashiondesigner Sebnem Günay. Deze piepjonge Turks-Belgische modeontwerpster scheerde in 2018 hoge toppen en is een belofte op wereldniveau. Vexx, met zijn 1,2 miljoen volgers Belgiës bekendste Youtuber, ontwierp speciaal voor de clip een mural die in de clip op een van de metromuren te bewonderen is.

YUGO: all you like, the way you like it
Met YUGO brengt Telenet een eerste televisieaanbod zonder decoder en afstandsbediening, gecombineerd met de beste connectiviteit. YUGO wil zo inspelen op de aangepaste entertainmentbehoefte en nieuwe tv-patronen.  Entertainment ligt binnen handbereik via de YUGO TV-app. Een decoder en afstandsbediening komen hier niet meer aan te pas. De app ontsluit op een eenvoudige en intuïtieve manier een mix van populaire lokale en internationale content. 20 basiszenders worden gecombineerd met zeven dagen terugkijk-tv, eenvoudige opnamemogelijkheden en alle films en series van Play. Wie op het grote scherm wil kijken streamt eenvoudig via Google Chromecast of Apple TV. YUGO komt daarnaast met een datapot van 20 gigabyte, die de klant over één of twee simkaarten kan verdelen. Het verbruik van de YUGO TV-app en van Messenger en Whatsapp telt bovendien niet mee in de datapot. Verder zijn in de bundel per sim 150 belminuten inbegrepen. YUGO is vanaf dinsdag 19 februari verkrijgbaar voor €100/maand. Wie nog geen Chromecast heeft, kan er een verkrijgen voor €5.

Entertainment