Meer dan 100 kinderen maken de werkvloer onveilig tijdens Telenet Battle Day

‘The Floor is Yours’ organiseert sinds 5 jaar de Wetenschapsbattle: een wedstrijd waarbij wetenschappers hun onderzoek glashelder voorstellen aan een volle zaal lagereschoolkinderen. Het doel is tweeledig: wetenschap dichter bij de kinderen brengen én leren hoe je onderzoek op een bevattelijke en inspirerende manier overbrengt. Telenet steunt dit initiatief al sinds de start. Dit jaar besloot het bedrijf nog een stapje verder te gaan. In samenwerking met organisator Hans Van de Water (The Floor is Yours) vertaalde Telenet als allereerste bedrijf de succesformule naar een eigen concept met de ‘Telenet Battle Day’.

5G op kindermaat

Op vrijdag 28 februari zwaaide Telenet zijn deuren open voor meer dan honderd kinderen van medewerkers. Zij leidden de ‘Telenet Battle Day’ zelf mee in goede banen. Een kritische blik als jurylid, een flinke portie lef als presentator of de grootste enthousiasteling van het publiek: elk kind heeft zijn talent en dat werd vrijdag volop benut.

Tijdens de battles gingen dertien medewerkers dan de uitdaging aan om in 8 minuten een onderwerp waar zij actief mee bezig zijn in hun job zo helder mogelijk uit te leggen. Begreep hun jeugdige publiek nadien wat ‘agile werken’, ‘5G’ of ‘concurrentie’ betekent? Ze vonden het in elk geval razend interessant. De kinderen hadden uiteindelijk de touwtjes in handen. Wie volgens hen zijn boodschap het beste overbracht, nam een 3D-geprinte trofee mee naar huis.

Ann Caluwaerts, Chief Corporate Affairs:De Wetenschapsbattle is een fantastisch initiatief. Wetenschap op een heldere en inspirerende manier dichter bij kinderen brengen is noodzakelijk. Ik juich alle initiatieven toe die technische en wetenschappelijke richtingen aantrekkelijker maken. Door onze eigen ‘Telenet Battle Day’ te organiseren, kunnen we ook ons steentje bijdragen.”

Hans Van de Water, bedenker van de wedstrijdformule: “Einstein zei ooit dat als je het niet uitgelegd krijgt aan een zesjarige, je het zelf niet goed begrijpt. Tijdens de battle leren de volwassenen net om een complex thema helder uit te leggen. De kinderen zijn daarbij hun coach.”

Volkan Öner, deelnemer Telenet Battle: “Als Operations Engineer werk ik dagelijks rond connectiviteit, maar het was toch een serieuze uitdaging om dit helder uit te leggen aan kinderen. De kinderen waren wel een heel dankbaar én enorm eerlijk publiek. Dat ze mij uiteindelijk als winnaar kozen, was de kers op de taart! Ik vind het absoluut goed dat Telenet dergelijke initiatieven steunt. The future is bright, zeker als we kinderen op een speelse manier kunnen inspireren om meer uit technologie te halen.

Pop-up Dojo’s

Ook CoderDojo, opgericht door Martine Tempels (verantwoordelijk voor Telenet Business), was aanwezig op de Telenet Battle Day. Tijdens ‘pop-up Dojo’s’ konden kinderen eenvoudig leren programmeren. CoderDojo en Telenet geloven er sterk in dat het goed is om digitale skills al vanaf jonge leeftijd aan te leren – en te blijven ontwikkelen. Telenet Battle Day past dan ook in de ambitie van Telenet om STEM te promoten bij kinderen en jongeren.

Terugblikken op Telenet Battle Day kan via de aftermovie:

De Wetenschapsbattle is een initiatief van The Floor is Yours, in samenwerking met Technopolis en met de steun van Telenet. De finale vindt dit jaar plaats op 31 maart in Technopolis. Meer info op www.wetenschapsbattle.be.