TELENET/BASE HEEFT ULTRASNEL MOBIEL NETWERK
Rapport telecomregulator BIPT: mobiele netwerken in België worden elk jaar performanter en sneller
Vrijdag 8 januari 2021 - Telecomoperator Telenet is tevreden met de resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van de mobiele netwerken door telecomregulator BIPT1. Uit het rapport dat vandaag werd bekendgemaakt, blijkt dat Telenet/BASE de beste resultaten haalt voor de downloadsnelheden. Ook als het de stemkwaliteit van een telefoongesprek betreft, scoort Telenet heel hoog.
Grondig onderzoek
Naar jaarlijkse gewoonte onderwerpt telecomregulator BIPT de Belgische mobiele netwerken aan een grondig onderzoek. Met een skibox met technische apparatuur en enkele smartphones op het dak doorkruisten twee wagens vorig jaar in september en oktober (2020) het hele land om de surf- en bel-ervaring van de Belgische consument door te lichten. Ze passeerden tientallen grote steden, rurale gebieden en snelwegen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel, goed voor in totaal 11.000 km en 250 uur. De experts deden liefst 7.800 telefoongesprekken en 60.000 data tests per netwerk. Voor de betrouwbaarheid van de tests werden de onderzochte locaties niet op voorhand gecommuniceerd aan de operatoren.
Beste resultaten voor downloadsnelheden bij Telenet/BASE
Uit de rijtesten blijkt dat het mobiele netwerk van Telenet/BASE niet alleen sneller is geworden om iets te downloaden, maar ook de beste resultaten haalt voor downloadsnelheden, met een gemiddelde van 99,5 Mbps, terwijl dat 2 jaar geleden nog 93 Mbps was. Volgens het BIPT ligt de gemiddelde downloadsnelheid bij Proximus op 74,1 Mbps en bij Orange op 68,3 Mbps.
De gemiddelde uploadsnelheid bedraagt bij Telenet/BASE nu 24,1 Mbps. In 2018 was dat nog 22 Mbps. Ook daar heeft het mobiele netwerk van Telenet/BASE dus stappen vooruit gezet.
Kwaliteit van het gesprek
Het BIPT meet ook de kwaliteit en de ervaring van de telefoongesprekken in ons land: bijvoorbeeld het aantal gesprekken dat met succes gestart en beëindigd worden. Wie bij Telenet/BASE een gesprek succesvol opstart, heeft het minste kans op een onderbroken telefoongesprek: 99,9% van de gesprekken bij Telenet/BASE verlopen feilloos. Bij Orange is dat 99,8% net als bij Proximus.
Als het gaat over de stemkwaliteit van het telefoongesprek, hanteert het BIPT een schaal van 1 tot 5. Van slecht tot heel goed. Telenet/BASE en Orange halen daar elk een score van 4,4. Proximus haalt een score van 4,3.
“Telenet is echt heel tevreden met deze resultaten. De laatste jaren hebben we natuurlijk hard ingezet op technologie, en die inspanningen lonen nu. Dat zijn we natuurlijk ook de komende jaren van plan. Bedoeling is dat we ons netwerk steeds sneller en performanter maken, zowel voor de particulieren als voor de bedrijven”, aldus Micha Berger, Chief Technology Officer bij Telenet.
Bekijk alle ingezamelde data op bipt-data.be.