Mobile World Congress: een verslag

Het Mobile World Congress in Barcelona, waar de top van de mobiele industrie elk jaar verzamelt om ervaringen, tips, trends, tech en voorspellingen te delen. Telenet is vier dagen present en brengt verslag uit.

Dag 3: het verhaal van de laatste dag

Onze derde dag in Barcelona. Op het programma: een meeting met enkele netwerkleveranciers én een zoektocht naar meer innovaties. 5G, IoT en VR bespraken we al. En vandaag hebben we nog andere buzzwoorden gehoord.

We begonnen met een meeting met de cable operator Charter communications van Liberty. Met hem bespraken we onze Mobile virtual network operator- en mobile network operator-ervaringen. Dat leverde enkele interessante inzichten op. Een leuk begin van dag drie!

Op kop bij de buzzwoorden van deze dag staat core network virtualisation. Bij Ericsson zagen we enkele creatieve invullingen om het proces ernaar te organiseren en waar je op moet letten. Want het is geen zaak van ‘of’ het gebeurt, maar wel ‘wanneer’ en ‘hoe’. Het is dus belangrijk om tijdig aan de voorbereidingen te beginnen.

De rode draad binnen het verhaal? Connectivity. Verbondenheid tussen apparaten onderling en met apps en andere toepassingen. Er wachten de tech-sector spannende tijden!

Terugblik op het Mobile World Congress

Wat is ons opgevallen?

1. Network Virtualization
    Met onder andere het succes van Pokémon Go zagen we vorige zomer al waartoe augmented reality in staat is. Verwacht je de komende maanden aan meer straffe producten die deze tech gebruiken.
  2. Smart smart smart
    Narrow band Internet of Things zal binnenkort standaard worden in huizen (denk aan gas-, elektriciteit- en watermeters, verbruik…) en smart cities (beschikbare parkeerplaatsen, afvalbeheer…). Maar ook bijvoorbeeld voor verzekeraars om de polis te bepalen op basis van je effectief rijgedrag.
  3. 5G
    Op bezoek bij ons leveranciers zoals ZTE, Ericsson, Huawei en Nokia zagen we al enkele pre-5G features aan het werk. Dit zijn de voorlopers van de nieuwe mobiele internetservice die normaal in 2020 lanceert. Bij ZTE zagen we een Massive Multiple Inputs Multiple Outputs (MIMO) aan het werk. Meerdere gebruikers genieten snelle datasnelheid op dezelfde plaats. Hoe snel? Wij zagen tot meer dan 300 Mbps!
  4. Meer dekking
    Op slimme manieren worden steeds meer openbare locaties opgenomen binnen een netwerk van snel internet, maar ook binnen een mobiel netwerk. Het is de bedoeling dat zo’n radio’s amper opvallen binnen een stedelijke omgeving.
  5. Virtual reality
    Het blijft the next big thing. Zowel in games, als in professionele of gewoon praktisch toepassingen. Grote merken als Facebook en Google plannen een massa aan nieuwe producten en diensten die gebruik maken van VR.

Sebastian Dehaene

Dag 2: weegschalen en teddyberen

Vijf nieuwigheden waren voor mij écht de moeite waard op dag twee van het Mobile World Congress. Een hiervan is de slimme weegschaal van Nokia. Na de overname van Whitney vorig jaar, wordt de eerst losstaande digital health-divisie nu helemaal opgenomen binnen Nokia. Het merk wil zo meer aanbieden dan smartphones, met veel aandacht voor verbondenheid tussen toestellen. Zo ook tussen een weegschaal die meteen alle informatie doorstuurt naar je smartphone.

Ook op vlak van de smartwatches verwacht ik dat er de komende jaren snel véél vooruitgang wordt gemaakt. De batterijduur was lang een pijnpunt, maar niet voor lang meer.

Een jas die jou trackt terwijl je ‘m draagt. Ja? Ja! Via GPS, maar ook je hartslag en conditie wordt gemeten en kan je overal op de voet volgen. De jas heeft ook een SOS-functie die meteen ingrijpt als het misgaat. Ideaal voor trektochten of bij het bergbeklimmen.

De vierde nieuwigheid is m’n favoriet: een teddybeer met een camera in een van z’n oogjes. Hiermee kan je onder meer videocalls doen. Handig om met je kinderen te praten vanop afstand. Correctie: met je enthousiaste kinderen! Ook is de beer handig om je ze stiekem te controleren zonder dat ze het in de gaten hebben.

De Xperia Touch van Sony tenslotte verandert ‘alles’ in een touchscreen. Je kan de projector laten schijnen op deuren, muren, vloeren, schermen… en vervolgens besturen. Iets tonen aan vrienden, collega’s of familieleden? Check. Gamen? Oh ja. De Xperia Touch beschikt ook over een 13MP-camera, twee speakers en een microfoon. Videocalls zijn dus ook mogelijk.

Dag 1: alles wordt smart

Het congres loopt van 27 februari tot 2 maart en is met zo’n 100.000 bezoekers de grootste samenkomst ter wereld binnen de mobiele industrie. De focus van dit jaar werd al meteen door de voorzitter van GSMA aangehaald tijdens z’n openingsspeech: alles wordt smart. Smart cities, smart homes, smart cars… De rode draad binnen het verhaal? 5G. Want overal snel internet is noodzakelijk om al onze slimme apparaten te laten (samen)werken.

Een andere blijvende opportuniteit is het iOT: het internet Of Things. CEO van de Softbank Group Masayoshi Son voorspelt dat de computer binnen 30 jaar slimmer is dan het menselijke brein. Smart robots zullen overal aanwezig zijn, net als connected cars op de weg en drones in de lucht. De presentatie van Son doet soms denken aan een dure sciencefictionfilm.

Uitdagingen vormen de keerzijde van opportuniteiten. Veiligheid staat hier met stip op één. We moeten onze gegevens beschermen en zo voorkomen dat hackers onze slimme toestellen aanvallen en overnemen. Beeld je in: iemand met slechte bedoelingen neemt jouw zelfrijdende auto over…

Tijdens de eerste dag werden nog geen straffe nieuwe technologieën of toestellen voorgesteld. De enige die we zagen was de S8 van Samsung die op 29 maart wordt gelanceerd. De meeste grote merken focussen momenteel op wearables. Zo oogt de nieuwe hoofdtelefoon van LG fantastisch. Samsung, Huawei en LG stellen de volgende dagen dan weer hun nieuwe smartwatches voor. - Chantal Van de Looverbosch (Senior Premium Service Manager)