NIEUWS: Telenet brengt kijkgedrag bij kids in kaart

Dieren grijpen de macht in kinderland

Uit cijfers van het kijkgedrag van Vlaamse gezinnen met kinderen tussen 0 en 12 jaar met een Play en Play More abonnement kwamen voor de afgelopen drie jaar vier opmerkelijke trends naar voor: zo explodeerde het aantal dierenfilms, en hebben de populairste films bij de kids, prinsessenfilms, afgedaan. Klassiekers waar de ouders mee opgroeiden, worden ook verslonden door hun kinderen en meezingers zijn haast verdwenen. Eén film is het grote buitenbeentje en lapt deze trends allemaal aan haar laars: Frozen.

Invasie van dieren
De laatste drie jaar kenden dierenfilms een steile opmars. Dino’s blijven razend populair bij kinderen – The Good Dinosaur – maar vooral huisdieren scoren fenomenaal. The Secret Life of Pets en Bolt zorgen ervoor dat kinderen zich rot amuseren met de fratsen van katten en honden. Verder in de toplijst van dierenfilms vinden we twee- en viervoeters van allerlei pluimage terug, gaande van leeuwen over giraffen (Animals United) tot zelfs ratten (Ratatouille).

Meisjes kicken op stoer
Vrouwen eisen steeds meer hun plaats op in de filmwereld. Ook bij kinderen en kinderfilms zien we dat de klassieke meisjesthema’s – prinsessen, sprookjes – stilaan plaats ruimen voor stoerdere en modernere ‘vrouwelijke(re)’ personages en verhalen. Films als Monsters, Cars en Planes passen perfect in dit plaatje. Heldenverhalen die vroeger enkel jongens konden beroeren, maar nu ook gretig worden verslonden door meisjes. Het avontuur is in deze films niet langer enkel gericht op jongens, maar het zijn inspirerende verhalen waarmee zowel meisjes als jongens zich kunnen identificeren.

Kinderen gek van klassiekers
Naast nieuwe fenomenen als Minions, Cars en Frozen vergapen de kinderen zich ook nog steeds aan old school kidscontent. De grote klassiekers, waar ook de huidige generatie ouders van genoten heeft als kind, blijven relevant. Films als Dumbo, De Aristokatten en Beauty and the Beast zitten nog altijd in de top honderd en blijven stevige concurrenten voor de kijktijd van kinderen.

Muziekliedjes verdwijnen
Een van de grote kenmerken van de klassiekers van weleer is de indrukwekkende playlist van regelrechte oorwurmen, makkelijke meezingers en nummer 1 songs. Elke kidsklassieker had een populaire themesong die de kids in geen tijd moeiteloos konden meezingen. Tegenwoordig zien we filmsongs veel minder verschijnen in hitlijsten. De weinige muzieknummers die recente blockbusters opluisterden halen amper de hitlijsten. Enkel de prinsessenfilms zorgen nog voor talrijke meezingmomenten.

Vind alle beste Meezing Klassiekers verzameld in deze Spotify Playlist.

Buitenbeentje Frozen
Elsa en Anna zijn waarschijnlijk de twee bekendste voornamen bij Vlaamse kinderen. Tijdens de laatste drie jaar toverde Frozen immers het huis van de meeste Vlaamse gezinnen om in een sprookjesland. Bovendien scoort deze ook het hoogst in het aantal kijkuren. Elsa ‘rules’, want nummers twee en drie, Minions en Monsters, beroeren gezamenlijk evenveel kinderhartjes. Straffe kost, want Frozen is een absoluut buitenbeentje in de toplijsten. Helemaal op haar ééntje houdt deze film het tanende ‘genre’ prinsessenfilm levendig en triomfeert het over een horde aan dierenfilms en Pixar-pareltjes. Bovendien heeft het met ‘Let It Go’ de bekendste meezinger aller tijden.

Finding Nemo voor de 436 ste keer!
Een volwassene durft zijn favoriete film al eens herbekijken, maar kinderen kunnen zó ondersteboven zijn van een film dat ze dit dagelijks doen. Finding Nemo wordt algemeen gezien als een van de betere en vooral populaire titels van Pixar. Maar verder dan een eervolle vermelding in de top 20 komt de film niet. Dat is buiten één specifieke Vlaamse familie gerekend. Zij zijn zonder twijfel de grootste Vlaamse fans van de Pixar-film. In 2017 keek ze liefst 436 keer naar de film. Dat is meer dan eenmaal per dag.

Dit waren de populairste films in 2017:

1. Frozen
  2. Trolls