Play Sports Open zendt voor het eerst openingsceremonie van Special Olympics Belgium uit

300 vrijwilligers van Telenet steken handen uit de mouwen tijdens Nationale Spelen in Mechelen

Voor de eerste keer in zijn 39-jarig bestaan, wordt de openingsceremonie van de Nationale Spelen van Special Olympics Belgium live uitgezonden op televisie. Dat gebeurt op de gratis zender Play Sports Open van Telenet. De telecomoperator helpt zo de zichtbaarheid en impact van de Nationale Spelen van Special Olympics Belgium – de Olympische spelen voor atleten met een verstandelijke beperking – te vergroten. Bovendien engageren maar liefst 300 medewerkers van Telenet zich als vrijwilliger tijdens de Spelen in hun thuisbasis Mechelen. Op die manier wil het bedrijf zijn steentje bijdragen aan een meer inclusieve samenleving.

© Gerbrand Van Uytvanck - Special Olympics Belgium

Op woensdag 17 mei om 19u gaan de Nationale Spelen van Special Olympics Belgium officieel van start met een spetterende openingsceremonie in het voetbalstadion van KV Mechelen. Tijdens deze spelen krijgen 3.500 atleten met een verstandelijke beperking de kans om hun sportieve talenten te tonen op nationaal niveau. Hosts Bart Cannaerts, Gaetan Bartosz en Christophe Stienlet geven samen met een hele lijst bekende artiesten het startschot voor dit unieke sportevenement. Onder meer Gustaph, Metejoor, Koen Wauters en Günther Neefs staan op de affiche.

Voor de eerste keer uitzending in prime time

Wie geen kaartjes heeft kunnen bemachtigen voor de openingsceremonie, kan het evenement nu voor het eerst live volgen op televisie. Tv-zender Play Sports Open zendt de hele ceremonie van 19u15 tot 20u30 uit. Play Sports Open is het gratis sportkanaal dat alle 1,7 miljoen klanten met Telenet TV kunnen bekijken. Met deze uitzending plaatst Telenet de Nationale Spelen van Special Olympics Belgium op gelijke hoogte met andere sportevenementen zoals de Premier League.

“Sport brengt mensen samen en vormt de ideale hefboom voor een meer inclusieve samenleving waarin ook mensen met een verstandelijke beperking een actieve rol spelen. Als leidinggevende media- en entertainmentspeler willen we daar ons steentje toe bijdragen. Door de fenomenale Special Olympics Belgium-atleten in de schijnwerpers te zetten, hopen we het maatschappelijke debat rond diversiteit en inclusie aan te wakkeren. Daarom gaan we de openingsceremonie van de Nationale Spelen voor het eerst live uitzenden op Play Sports Open.”– Dieter Nieuwdorp, Chief Commercial Officer bij Telenet
“Samen met de atleten tellen we al een hele tijd af naar de Nationale Spelen. Tijdens dit bijzondere sportevenement zetten we de talenten van mensen met een verstandelijke beperking in de kijker. Zo bouwen we verder aan een meer inclusieve samenleving. Nu onze openingsceremonie ook op televisie wordt uitgezonden, zit heel België op de eerste rij om de hartverwarmende start van de Nationale Spelen mee te maken. Het doet deugd dat onze atleten zo de erkenning en zichtbaarheid krijgen die ze verdienen.” - Hans Bruyninckx, voorzitter van Special Olympics Belgium

Telenet stuurt 300 enthousiaste vrijwilligers

Ook tijdens de Spelen, die doorgaan van donderdag 18 mei tot en met zaterdag 20 mei op verschillende locaties in Mechelen, engageert Telenet zich om van dit sportevenement een warme en unieke gebeurtenis te maken voor alle atleten en supporters. Zo heeft het bedrijf zijn medewerkers warm gemaakt om tijdens de spelen een handje te helpen als vrijwilliger. Het enthousiasme is erg groot: maar liefst 300 vrijwilligers komen van Telenet helpen. Het atletiekdorp op sportdomein De Nekker wordt bijvoorbeeld volledig gerund door Telenet-vrijwilligers. Ze helpen met uiteenlopende taken, van lunchpakketten maken over atleten begeleiden naar de juiste locatie tot medailles uitreiken.

“Ik vind het super dat mijn werkgever mij motiveert om waardevol vrijwilligerswerk te doen en ben heel blij dat ik via de samenwerking met Special Olympics herontdek hoe fijn ik het vind om kwetsbare mensen te helpen. Een tijdje geleden heb ik een heel warme ontmoeting gehad met de enthousiaste atleten van Special Olympics tijdens de kick-off bij ons op kantoor. We hebben een potje tafeltennis gespeeld en dat voelde zo goed dat ik me meteen als vrijwilliger ingeschreven heb voor de volle 3 dagen. Ik kijk er enorm naar uit om iets te kunnen betekenen voor deze fantastische mensen en al die blije gezichten te zien op de Spelen!” – Peter Van Perck, vrijwilliger

Op woensdag 17 mei tussen 14u30 en 17u30 lopen de atleten een torch run ​ door Mechelen. Ze houden twee keer halt aan het kantoorgebouw van Telenet. Daar kunnen de atleten genieten van een verfrissend drankje en een hapje alvorens verder te lopen. Verder geeft Telenet aan alle supporters en atleten de mogelijkheid om in het olympisch dorp foto’s gratis te printen vanop hun gsm. Zo krijgt iedereen de kans om een tastbare herinnering te bewaren aan deze bijzondere sportdagen.

Toen de oproep van Telenet voorbijkwam voor vrijwilligers, heb ik mij meteen ingeschreven. Het is een mooie kans om mijn steentje bij te dragen aan een groot en uniek evenement dat draait rond diversiteit en inclusie. Dat zijn wat mij betreft heel belangrijke thema’s die meer zichtbaarheid verdienen. Er bestaan nog veel vooroordelen, terwijl de atleten van Special Olympics net voor veel mensen rolmodellen kunnen zijn.” – Caroline van Rhee, vrijwilliger

Voor meer informatie, neem contact op met Anna Lauwaerts: [email protected], +32 468 12 72 29.