Raad van bestuur van Telenet verwelkomt nieuw talent

Mechelen, 24 maart 2022 – Telenet Group Holding NV (“Telenet” of de “vennootschap”) publiceert morgen de oproeping voor de jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering van 27 april 2022.

De raad van bestuur stelt in de oproeping voor om vier nieuwe bestuurders te benoemen: Mevrouw Lieve Creten1, de heer John Gilbert en de heer Dirk JS Van den Berghe.2 als nieuwe onafhankelijke bestuurders van de vennootschap en mevrouw Madalina Suceveanu, als nieuwe niet-uitvoerende bestuurder (op voordracht van Liberty Global, overeenkomstig artikel 18.1(ii) van de statuten). ​ De raad van bestuur stelt tegelijkertijd ook voor om het bestuursmandaat van Mevrouw Amy Blair en Mevrouw Severina Pascu te verlengen.

Huidig onafhankelijk bestuurder Mevrouw Christiane Franck zal uit de raad van bestuur stappen op datum van de jaarlijkse algemene vergadering gezien zij de maximum toegelaten leeftijd bereikte zoals voorzien in het Corporate Governance Charter.

De heer Bert De Graeve, voorzitter van de raad van bestuur en onafhankelijk bestuurder van Telenet, zal terugtreden op datum van de jaarlijkse algemene vergadering. Hij verzoekt om geen voorstel voor te leggen aan de algemene vergadering waarin wordt verzocht om verlenging van zijn mandaat. De raad van bestuur heeft daarom beslist om de heer Jo Van Biesbroeck3, onafhankelijk bestuurder van Telenet sinds 2015, na afloop van de jaarlijkse algemene vergadering, aan te stellen als onafhankelijk voorzitter ter vervanging van de heer De Graeve. De heer Van Biesbroeck verwacht om maximaal een jaar te dienen, om continuïteit te bieden aan de raad van bestuur wanneer de nieuwe leden aan boord komen. De Raad van Bestuur verwacht na die periode de heer Van den Berghe te benoemen tot voorzitter.

Als de algemene aandeelhoudersvergadering deze benoemingen goedkeurt, zal de nieuwe raad van bestuur van Telenet vanaf 27 april 2022 bestaan uit 11 leden, waaronder vier onafhankelijke bestuurders. De nieuwe raad van bestuur zal goed geplaatst zijn om de verdere groei van Telenet te helpen bevorderen, gezien zijn brede ervaring en achtergrond. De nieuwe raad van bestuur zal een samenstelling hebben met vier vrouwen, vijf verschillende culturen en een breed scala aan expertise, waaronder technologie, media en telecomindustrie-ervaring, e-commerce, digitale transformatie, dataplatformbeheer, financiën en technologie.

Bert De Graeve, voorzitter van de raad van bestuur: Ik ben zeer tevreden dat wij mevrouw Creten en de heren Van den Berghe en Gilbert en kunnen voordragen als onafhankelijk bestuurder bij Telenet. Ze hebben alle drie een uitgebreide expertise in verschillende domeinen en een enorme strategische en financiële kennis. Ook mevrouw Suceveanu heeft sterke technologie-ervaring. Ik ben daarnaast ook verheugd dat de heer Van Biesbroeck het voorzitterschap van de vennootschap na de volgende algemene vergadering zal overnemen. Als sterkhouder bij Telenet én met al zijn ervaring, kan hij de continuïteit en een vlotte transitie naar een nieuwe voorzitter garanderen. Ik ben verheugd dat de heer Van den Berghe Telenet eerst als onafhankelijk bestuurder zal vervoegen, waarna het de intentie is van de raad van bestuur om hem als voorzitter van de vennootschap te benoemen. ​ Met zijn uitgebreide internationale ervaring in fast moving consumer goods omgevingen en doorgedreven kennis van e-commerce, digitale transformatie en customer data platformen, heb ik er alle vertrouwen in dat hij een uitstekend bestuurslid en voorzitter zal zijn. De toekomst van Telenet is rooskleurig en hij zal een belangrijke bijdrage leveren om het bedrijf te helpen zich te blijven ontwikkelen, groeien en innoveren in de boeiende wereld van technologie, media en telecom in België.”

De huidige bestuurders en het management van Telenet wensen De heer De Graeve en Mevrouw Franck uitdrukkelijk te bedanken voor hun engagement en expertise om van Telenet een pionier en leider te maken op het kruispunt van telecom en media.

John Porter, CEO van Telenet: ‘Ik wil in persoonlijke naam ook Bert De Graeve bedanken voor zijn leiderschap en visie. ​ Met al zijn ervaring in de telecom- en mediawereld heeft hij mijn team en mezelf geïnspireerd en geholpen om Telenet te laten uitgroeien tot het bedrijf waar gedurfde media-activiteiten gekoppeld worden aan superieure connectiviteitsdiensten. ​ Dankzij onze uitstekende samenwerking zijn we er samen in geslaagd om Telenet uit te bouwen tot een referentiebedrijf van wereldformaat. Christiane Franck heeft ook gedurende zes jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan onze raad van bestuur en heeft doorgewinterd advies gegeven over een verscheidenheid aan onderwerpen. Ook haar wil ik bedanken voor haar expertise.”

Bio’s

Lieve Creten

(onafhankelijk)

Tot 2021 was Lieve Creten (56) meer dan 20 jaar partner bij Deloitte in België, waar zij de M&A praktijk ontwikkelde voor nationale en internationale investeerders in diverse sectoren. ​ Ze stond van 2008 tot 2019 aan het hoofd van de Financial Advisory activiteiten als managing partner. Gedurende deze periode was ze ook lid van het directiecomité van Deloitte België. Daarnaast maakte ze deel uit van het global executive team van Deloitte Financial Advisory van 2015 tot 2021 waarbij zij verantwoordelijk was voor de Talent aangelegenheden.

Momenteel is Lieve Creten lid van de raad van bestuur, lid van het remuneratiecomité en voorzitter van het auditcomité van Barco NV, lid van de raad van bestuur en lid van het auditcomité van Elia Transmission Belgium SA/NV en lid van de raad van bestuur van OCB Artsen zonder Grenzen.

Mevrouw Creten behaalde een masterdiploma als handelsingenieur aan de Katholieke Universiteit Leuven (België), alsook een postgraduaat in fiscale wetenschappen. Sinds 1995 is ze een gecertificeerd accountant. Mevrouw Lieve Creten is de vaste vertegenwoordiger van Lieve Creten BV.

John Gilbert

(onafhankelijk)

John Gilbert (59) heeft uitgebreide ervaring bij JP Morgan Chase & Co., waar hij tot 2014 bijna 30 jaar werkte, waarvan 8 jaar als Managing Director en Senior Country Officer bij JPMorgan in Europa, waar hij leiding gaf aan de investeringsbankactiviteiten van JP Morgan in de Benelux en Scandinavië en 6 jaar in Londen, waar hij verschillende functies bekleedde, waaronder als toonaangevende investeringsbankier in de Europese TMT-sector en in 2004 werd hij benoemd tot hoofd van de Belgische investeringsbank. De heer Gilbert begon zijn carrière bij JP Morgan met 14 jaar ervaring in investeringsbankieren in New York.

De heer Gilbert was ook lid van de bestuurscommissie van de JP Morgan EMEA Philanthropy Foundation en senior bedrijfssponsor voor zeven meerjarige subsidies van de stichting aan de Benelux en de Scandinavische regio's, naast andere filantropische en liefdadigheidsactiviteiten.

De heer Gilbert is momenteel Executive Vice President en Chief Financial Officer van The Conservation Fund in de VS. De missie van het Conservation Fund is tweeledig: het in stand houden van Amerika's belangrijkste natuurlijke en culturele hulpbronnen en het ondersteunen van duurzame economische ontwikkeling.

De heer Gilbert studeerde summa cum laude af aan de Duke University (Durham, NC) met een bachelorgraad in public policy.

Dirk Van den Berghe

(onafhankelijk)

Tot 2021 bekleedde Dirk Van den Berghe (58) topmanagement functies bij Walmart Inc., met als meest recente functie Executive Vice President en Regional CEO van Azië, Canada en Global Sourcing. Hij leidde in het bijzonder Walmarts investering in Flipkart, een toonaangevend e-commerce en fintech platform in India, en overzag Walmarts e-commerce partnerschappen en retail activiteiten in Canada, China en Japan. Hij was ook Senior Vice President en CEO van Walmart Canada van 2014 tot 2016. Voor hij bij Walmart aan de slag ging, was Mr Van den Berghe tussen 1999 en 2014 actief bij Delhaize Groep (nu Ahold Delhaize NV), waar hij verschillende SVP-functies bekleedde en in 2011 werd benoemd tot CEO van Delhaize Benelux.

In het begin van zijn carrière was Mr Van den Berghe gedurende tien jaar actief als handelsdiplomaat.

Dirk Van den Berghe is momenteel voorzitter van de raad van bestuur van The Very Group Ltd. (Verenigd Koninkrijk en Ierland), onafhankelijk bestuurder en voorzitter van het remuneratiecomité bij GoTo Company (Indonesië) en onafhankelijk bestuurder bij de Colruyt Group (België). Hij was eerder bestuurder bij JD.com Inc., (China) en bestuurder en voorzitter van het nominatiecomité bij Flipkart Group (India).

De heer Van den Berghe behaalde een doctoraat in de Economie aan de University of National and World Economy (Sofia, Bulgarije) en een masterdiploma aan de Universiteit van Gent (Gent, België). Hij is ook gastprofessor geweest aan McGill University, Hongkong University, IIM Ahmebadabad, Solvay Business School, Ichec en vele andere universiteiten.

De heer Dirk Van den Berghe is de vaste vertegenwoordiger van Dirk JS Van den Berghe Ltd.

Madalina Suceveanu

(niet onafhankelijk)

Madalina Suceveanu (51) bekleedde sinds 2014 verschillende senior leidinggevende posities bij Vodafone Group Plc, waaronder CTO van de Europese Cluster, Turkije en Egypte en CTO van Vodafone Ierland. Ze was verantwoordelijk voor het toezicht op de uitvoering van de technologiestrategie, technologie-investeringen, het faciliteren van innovatie en talentmanagement in zeven Vodafone-markten in Europa, evenals in Egypte en Turkije. Sinds 2019 is ze ook verantwoordelijk voor de technologische integratie van de activiteiten van Vodafone in CEE en Duitsland na de overname van de telecomactiviteiten van Liberty Global in juli 2019. Ze is sinds oktober 2021 ook Chief Networks Officer bij Vodafone in Duitsland.

Mevrouw Suceveanu zal vanaf 1 april 2022 in dienst treden als Managing Director, Mobile and Cloud bij Liberty Global.

Voor haar carrière bij Vodafone had ze tussen 1997 en 2013 verschillende verantwoordelijkheden bij Orange Romania S.A., waarbij haar meest recente functie Chief Technology Officer was, die zij 3 jaar lang heeft uitgeoefend.

Mevrouw Suceveanu was ook lid van de raad van bestuur van de Vodafone Ireland Foundation, de Orange Foundation, Netshare in Ierland en de SIRO-Joint Venture met Electricity Company in Ierland.

Mevrouw Suceveanu heeft een Master of Science diploma van de Electronic and Telecommunication Faculteit van de Polytechnic University of Bucharest (Roemenië). In 2017 werd Madalina Suceveanu door Silicon Republic 2017 erkend als een van de top 25 vrouwelijke technologieleiders in de wereld. ​

1 Mevrouw Lieve Creten als vaste vertegenwoordiger van Lieve Creten BV.

2 De heer Dirk Van den Berghe als vaste vertegenwoordiger van Dirk JS Van den Berghe Ltd.

3 De heer Jo Van Biesbroeck als vaste vertegenwoordiger van JoVB BV.

Nieuws Financieel