Roeikampioen wint ‘De Container Cup’ voor studenten en verpulvert record Mathieu van der Poel

Duizenden supporters via livestream

Donderdag 8 oktober 2020 - Ward Lemmelijn heeft ‘De Container Cup’ voor studenten op zijn naam geschreven. De PXL-student en wereldkampioen indoorroeien bij de beloften stak met kop en schouders boven de tegenstand uit. Hij zette zelfs het record van wielerfenomeen Mathieu van der Poel maar liefst 42 seconden scherper. Bij de vrouwen was Ilse Vandenhouweele de sterkste. De studente aan de Arteveldehogeschool, nota bene ook een roeister, was ruim een minuut sneller dan haar concurrentes. De livestream op de website van Telenet, waar fans van thuis uit konden mee supporteren, werd meer dan 27.000 keer bekeken. “Deze eerste studenteneditie van ‘De Container Cup’ was een onverhoopt succes”, aldus de organisatoren.

Tienenaar Ward Lemmelijn mag zich de trotse winnaar van ‘De Container Cup - Student Edition’ noemen. De PXL-student lichamelijke opvoeding maakte in de container in Hasselt brandhout van zijn concurrenten. Met een tijd van 8 minuten en 8 seconden was Lemmelijn niet alleen 56 seconden sneller dan zijn eerste achtervolger, Tim Creusen, maar verpulverde hij ook met maar liefst 42 seconden het record van wielrenner Mathieu van der Poel. Die zette de scherpste tijd van alle topsporters op de tabellen tijdens het populaire Woestijnvis-programma op Vier.

Story image

Nog een opvallende statistiek: het is ‘Limburg boven’ in de einduitslag. De Hasseltse studenten bekleden de eerste drie plaatsen van de rangschikking.

Bij de vrouwen kroonde roeister Ilse Vandenhouweele zich tot kampioene. De studente aan de Arteveldehogeschool in Gent voltooide de zeven proeven meer dan een minuut sneller dan haar eerste achtervolger Katrien Slabbynck.

Studenten beter dan topsporters

Tijdens de studenteneditie van de Container Cup sneuvelden er een aantal records die de topsporters hadden neergezet. De vijf opmerkelijkste prestaties:

• Ward Lemmelijn is niet alleen over alle disciplines heen de beste. Lemmelijn klopte in de loopproef (1500m) voetballer Dennis Praet, de snelste van alle topsporters, met 2 seconden.
  • Tim Creusen, tweede in de eindstand, verpulverde met 159 monkeybars het record van judoka Dirk Van Tichelt. Dat zijn er 54 meer dan de ‘beer van Brecht’!
  • De beste studente, Ilse Vandenhouweele, klopt alle vrouwelijke topsporters in het roeien. Ze was na één kilometer roeien 11 seconden sneller dan wielrenster Jolien D’hoore.
  • Eline Lasser is erin geslaagd om de vrouwelijke topsporters te evenaren in het benchen. Net als Fanny Lecluyse, Elise Mertens en Hanne Claes duwde ze 55 kg de lucht in.
  • Geen record, maar best opmerkelijk: Ward Lemmelijn komt maar 5 seconden te kort om Wout Van Aert te kloppen bij de 3 kilometer op de spinning fiets. In het klassement van de topsporters goed voor een tweede plaats.

​Duizenden supporters via livestream

De organisatoren Telenet en Vier trokken met de container de afgelopen twee weken langs vijf studentensteden: Antwerpen, Gent, Hasselt, Leuven en Brussel. Met als doel: onze studenten een positieve, sportieve start van het academiejaar geven. Want die start dreigde in mineur te verlopen door de onduidelijkheid over de kleurcodes en strenge maatregelen in de uitgaansbuurten. Uit de meer dan 800 inschrijvingen selecteerde Telenet 100 sportievelingen.

Om een massale toestroom van supporters in de verschillende steden te vermijden, konden familieleden, vrienden en kennissen van de studenten alle actie in de container helemaal coronaproof via een livestream op de website van Telenet volgen. Dat deden ze massaal. De livestream werd meer dan 27.000 keer bekeken.

“Dit evenement heeft al onze verwachtingen overtroffen. We zijn blij dat de studenten deze editie zo goed gesmaakt hebben. Het is overduidelijk dat ze nood hadden aan een sportieve uitlaatklep, nu het academiejaar in mineur dreigde te starten. We willen dan ook graag alle studenten, deelnemers en supporters bedanken om hier samen een topeditie van te maken. Ook in de toekomst zullen we ons blijven engageren voor studenten. Door dit geweldige succes, gaan we ook bekijken of we volgend jaar een nieuwe studenteneditie van ‘De Container Cup’ kunnen organiseren.” ​ Jesse De Backer, Brand Activation Manager bij Telenet

De winnaar wordt vandaag om 15u bekendgemaakt via een video op de site van Telenet: telenet.be/containercup

De top vijf resultaten

Mannen