Start it @KBC en Telenet Kickstart starten campagne om vrouwelijk ondernemerschap extra boost te geven

Belgische Vrouwendag | Gezocht: rolmodellen om female founders te inspireren en te helpen schalen

Brussel, 9 november 2018 - Op de Belgische Vrouwendag (11 november) lanceert Start it @KBC een nieuwe campagne om het vrouwelijk ondernemerschap een boost te geven. De grootste accelerator van het land doet samen met Telenet Kickstart een oproep aan vrouwelijke ondernemers en experts om zich kandidaat te stellen als mentor en/of jurylid. “Een van de grootste pijnpunten die female founders aanhalen, is het gebrek aan rolmodellen. Met deze oproep willen we niet alleen het aantal ‘vrouwelijke’ start-ups omhoog jagen, we willen de oprichters ook nog beter begeleiden en omringen om hun start-up te laten schalen.”

Start it @KBC leverde de voorbije jaren al heel wat inspanningen om het vrouwelijk ondernemerschap aan te zwengelen. “Als structurele partner zetten we vanuit Telenet Kickstart graag mee onze schouders onder deze initiatieven”, zegt Ineke Rampart, director Corporate Affairs bij Telenet. “We merken dat het aantal female founders in de lift zit, maar toch blijft start-up-ondernemerschap nog te vaak uitsluitend mannen aanspreken. Bijna vier vijfde van de start-ups in het Start it @KBC ecosysteem is 100 procent mannelijk, en dat is niet goed. Er is dringend nood aan een inhaalbeweging.”

De voorbije maanden hield Start it @KBC een enquête onder de female founders, en organiseerde de accelerator ook een rondetafel met start-ups, gevestigde ondernemers bij grote bedrijven en investeerders. Een van de allergrootste pijnpunten die daarin naar voor kwamen, bleek het tekort aan vrouwelijke rolmodellen.

Anna Thomlinson, managing director bij Start it @KBC: “Heel wat female founders geven aan dat ze ontzettend veel hebben aan de ervaringen en het advies van vrouwelijke ondernemers die al verder staan dan zij. Die het traject waar zij aan beginnen al hebben afgelegd, en die hen onderweg zowel op de valkuilen als op de opportuniteiten kunnen wijzen. Die rolmodellen zijn vandaag onvoldoende aanwezig. Niet alleen in de media en in het maatschappelijk debat, maar ook in onze eigen community. Dankzij onze inspanningen hadden we bij de laatste pitchwave evenveel vrouwelijke als mannelijke juryleden om de startups te beoordelen, maar van onze mentoren is slechts 14 procent een vrouw.”

Campagne voor mentoren en juryleden

Op 11 november – Vrouwendag – lanceert Start it @KBC een actie die vrouwelijke experts - ondernemers, maar ook medewerkers van bedrijven - oproept om zich kandidaat te stellen als mentor of jurylid. Tijdens een webinar – voorafgegaan door een opvallende campagne op sociale media - zullen vrouwelijke mentoren getuigen, en kunnen kandidaten hen de oren van het hoofd vragen. Start it @KBC vraagt al haar strategische partners om minstens drie vrouwelijke mentoren en/of juryleden af te vaardigen.

Start it @KBC heeft ook vacatures opgesteld om de rol van een mentor en jurylid in de community duidelijk te omschrijven. “We merken dat nogal wat vrouwen absoluut de ervaring én de kwaliteiten hebben om fantastische mentoren te zijn, maar met koudwatervrees zitten”, legt Anna Thomlinson uit. “Ze vrezen dat het mentorschap een te groot beslag zal leggen op hun nu al drukbezette leven. Daarom willen we hen op voorhand zo helder mogelijk meegeven wat we van hen verlangen, welke inspanning het vraagt, maar ook wat ze ervoor terugkrijgen.”

Krachten bundelen

Start it @KBC bundelde de conclusies en de ideeën uit de enquête en de rondetafel in een uitgebreide whitepaper. Met een aantal aanbevelingen gaat de accelerator de komende weken en maanden zelf al aan de slag.

Maar Start it @KBC wil, mét de whitepaper, nu ook naar andere organisaties en bedrijven stappen, om de krachten te bundelen. “Als grootste accelerator hebben we een sociale en economische rol te spelen”, benadrukt Lode Uytterschaut, oprichter van Start it @KBC. “Maar we gaan het vrouwelijke ondernemerschap niet op ons eentje boosten. In onze enquête gaf 6 op de 10 female founders aan dat ze ooit al te maken kregen met discriminatie, dat is een maatschappelijk probleem en een uitdaging die we samen moeten aanpakken. Wij willen met Start it @KBC de lijm zijn tussen al die actoren die nu al hard aan het werk zijn om vrouwen te overtuigen de stap naar ondernemerschap te zetten.”

Perscontacten

Start it @KBC
Saar Dietvorst
saar@contentcats.be

Telenet Kickstart
Ineke Rampart
​Corporate Affairs Director Telene

Press Contact Telenet
Isabelle Geeraerts
​Woordvoerster Telene

Over Telenet Kickstart

Telenet Kickstart wil het Belgische startuplandschap een boost geven via een structurele samenwerking met toonaangevende incubatoren en acceleratoren zoals Startit@kbc.

Sinds 2014 biedt Telenet Kickstart mentoring en coaching aan (digitale) ondernemers en startups en begeleidt hen bij het ontwikkelen van hun innovatief idee tot een schaalbare en marktklare oplossing.

Telenet Kickstart is het startup acceleratieprogramma van Telenet Group, een toonaangevend telecom-, media- en entertainmentbedrijf in België. Via het Telenet Kickstart programma investeert het bedrijf actief in de duurzame groei van startups en scaleups en bouwt het win-win partnerships uit door financieel te investeren in of diensten/producten aan te kopen van beloftevolle digitale ondernemers.

Over Start it @KBC

Start it @KBC ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel, en is de grootste start-up community in België. Als start-up pionier in België wil Start it @KBC zo een positieve impact hebben op de economie en samenleving in België.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 600 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC zet in op internationalisering. De community heeft niet alleen hubs in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk, maar ook in Budapest, én heeft pied à terre in New York. Start it @KBC maakt sinds 2017 deel uit van Global Accelerator Network (GAN), een netwerk van 120 acceleratoren wereldwijd, wat start-ups in de community extra kansen biedt in het buitenland, en tot meer dan 1 miljoen dollar aan voordelen bij technologiepartners.

Via het Corporate Incubation Program van Start it @KBC kunnen grote bedrijven sinds 2017 innovatieve ideeën met hun eigen start-up teams onder begeleiding van Start it @KBC laten uitbroeden en uitgroeien tot volwaardige businesses.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.

Start-ups kunnen zich het hele jaar kandidaat stellen via de website (www.startit.be). Twee keer per jaar pitchen de geselecteerde founders voor een professionele jury, en begint een nieuwe lichting start-ups aan hun entrepreneurstraject.

Meer informatie: www.startit.be