Telenet & BASE lanceren eSIM voor smartphones

Donderdag 29 februari 2024 - Telenet en BASE lanceren eSIM voor smartphones. eSIM was reeds als eerste beschikbaar op de Belgische markt voor smartwatches sinds 2020. Nu breidt deze dienst uit voor smartphones.

eSIM als vervanger van de fysieke simkaart

Een eSIM is een ingebouwde digitale simkaart waarmee je verbinding kunt maken met het netwerk van jouw mobiele provider. Als je een eSIM gebruikt, heb je geen fysieke simkaart meer nodig. Je downloadt eenvoudig je eSIM-profiel, dat alle benodigde software bevat om toegang te krijgen tot het mobiele netwerk van jouw provider.

Telenet investeerde reeds in 2020 als eerste operator in België in eSIM voor smartwatches, de zogenaamde “Telenet One Number” dienst. Zo kunnen klanten de mobiele data, belminuten en sms’jes van hun mobiele abonnement ‘delen’ met hun smartwatch. Vandaag komt daar de uitbreiding eSIM voor smartphones bij voor Telenet en BASE residentiële en SOHO klanten. Voor Telenet Business KMO en grote bedrijven zal de dienst beschikbaar zijn vanaf de tweede helft van april dit jaar.

eSIM: niet anders dan voordelen

Dankzij eSIM versnellen Telenet en BASE de digitalisering van hun diensten. De klant kan online een nieuw abonnement bestellen en de eSIM enkele ogenblikken later op zijn/haar telefoon installeren. Voor nieuwe BASE klanten is het zelfs mogelijk om een nieuw mobiel abonnement te bestellen en te activeren in minder dan twee minuten, volledig in de My BASE-app op je gsm.

Dankzij eSIM vereenvoudigt het proces om klant te worden aanzienlijk omdat het verzenden van een fysieke SIM kaart niet meer van toepassing is.

Meerdere eSIMs per smartphone zijn mogelijk en aparte fysieke slots in het toestel zijn niet meer nodig. Dit is een heel interessante toepassing voor klanten die zowel hun professionele nummer als privénummer op dezelfde smartphone willen hebben. Omdat de meeste van die telefoons maar één fysiek SIM slot hebben, maakt eSIM dit mogelijk. Klanten kunnen eenvoudig met een aantal kliks wisselen tussen de eSIMs die op hun smartphone zijn geïnstalleerd.

eSIM is tegelijkertijd ook een goede zaak voor het milieu omdat er minder plastic gebruikt zal worden en er geen fysiek transport meer nodig is.

De dienst is volledig gratis voor Telenet en BASE klanten.

Dieter Nieuwdorp, Chief Commercial Officer, Residential & SOHO bij Telenet:

“We zijn verheugd om verder te innoveren in onze mobiele diensten nadat we als eerste in België eSIM lanceerden voor smartwatches in 2020. Door de uitbreiding naar smartphones maken we een volgende belangrijke stap in de digitalisering van onze diensten voor Telenet en BASE klanten. Geen nood meer aan een fysieke simkaart, mobiele klant worden online en het gebruiken van verschillende GSM-nummers op één smartphone worden in een aantal kliks mogelijk gemaakt.”
Bart Boone
Bart Boone Woordvoerder, Telenet