Telenet biedt vanaf nu Internet of Things-oplossingen voor bedrijfsmarkt aan

‘Telenet Tinx’ moet bedrijven helpen slimmer maken

Brussel, 5 juni 2018 - Met ‘Telenet Tinx’ wil Telenet ondernemingen slimmer maken door hun apparaten op een veilige manier met elkaar te laten communiceren. Het telecombedrijf biedt daarom voor de bedrijfsmarkt een totaaloplossing aan voor Internet of Things: van idee tot uitwerking via een veilig en performant netwerk.

Parkeersensoren, IP-camera’s, tracksystemen, sensoren die de luchtkwaliteit meten of aangeven wanneer een kantoor gepoetst moet worden… Vandaag zijn er in België al meer dan 17 miljoen toestellen met het internet verbonden. De komende jaren wordt verwacht dat dit aantal maal tien gaat. Het Internet of Things (IoT) groeit en de stroom aan data biedt mogelijkheden voor bedrijven. De fysieke wereld wordt als het ware gedigitaliseerd waardoor nieuwe inzichten en bedrijfsmodellen ontstaan.

Partners en innovatiecentrum

Telenet wil bedrijven daarmee helpen door met de nieuwe dienst ‘Telenet Tinx’ een totaaloplossing aan te bieden. Via een IoT-platform kunnen ze hun eigen netwerk eenvoudig beheren. Maar het laat ook toe om de verschillende apparaten met elkaar te laten communiceren en om data te analyseren en visualiseren om zo tot nieuwe oplossingen en inzichten te komen.

"Samen met een aantal toonaangevende partners gaan we op zoek naar de juiste oplossing voor elk bedrijf, van design tot implementatie, voor een snelle en vlotte integratie in de bestaande IT-omgeving. Waar nodig ontwikkelen we samen met de klant een prototype dat we in ons Innovatiecentrum testen en kunnen bijsturen voor we het volledig uitrollen.” Dieter Nieuwdorp, Senior Vice President Strategy & Corporate Development bij Telenet

Er zullen kant-en-klare oplossingen zijn voor kmo’s, maar Telenet ontwikkelt ook IoT-oplossingen op maat voor specifieke bedrijfsnoden. Dat doet het samen met technologiepartners zoals Microsoft, Imec en Artilium. Ook ICT-integrator Nextel, dat pas door Telenet is overgenomen, trekt mee aan de kar. En Unit-T, de joint venture met de Franse groep Solutions 30 maakt het mogelijk om alle sensoren te installeren en te onderhouden.

“Pas sinds dit jaar is Internet of Things trouwens over zijn hype-cyclus heen en wordt de toegevoegde waarde voor bedrijven echt duidelijk. Want de mogelijkheden zijn legio: met slimme verlichting kan je bijvoorbeeld heel wat besparen en sensoren in apparaten kunnen ervoor zorgen dat een defect hersteld kan worden nog voor het zich voordoet bij een klant.”  Dieter Nieuwdorp

Veilig en performant netwerk

Om al die verschillende apparaten en toestellen met elkaar te kunnen verbinden, gebruikt de telecomspeler zijn eigen narrowband IoT-netwerk (NB-IoT en later LTE-M). Dat netwerk is een uitbreiding van de huidige 4G-infrastructuur en reikt ook tot moeilijk bereikbare locaties zoals kelders. Het NB-IoT-netwerk van Telenet heeft vandaag al een volledige nationale dekking.

Doordat steeds meer apparaten draadloos met elkaar zijn verbonden, zijn ze ook kwetsbaarder voor cyber-dreigingen. Telenet zet met Tinx daarom ook sterk in op security.

"We merken dat bedrijven zich vooral zorgen maken om de veiligheid. En dat is terecht, want doordat er zoveel apparaten verbonden zijn, komt er ook immens veel data in de cloud terecht. Daarom is security ook de prioriteit bij ons. We zorgen ervoor dat het netwerk, de firmware en de IoT-toestellen beveiligd zijn en encrypteren en beschermen de data in de cloud.”  Piet Spiessens, Vice President Innovation & Business Development

Meer info vind je op www.telenet.be/tinx