Telenet breidt 5G-samenwerking met Ericsson uit

Mechelen, 21 oktober 2021 - Telenet maakt vandaag bekend dat het zijn partnership met Ericsson verder uitbreidt. De uitbreiding van dit partnership sluit aan bij de strategie van Telenet om zich te richten op partnerships met partijen die over meer kennis beschikken, op een grotere schaal actief zijn en meer ervaring hebben in verschillende deeldomeinen van netwerkbeheer. Ericsson zal Telenet naar het slimste netwerk op de Belgische markt leiden en ervoor helpen zorgen dat Telenet zijn klanten steeds kan laten genieten van de meest recente innovaties op de markt.

Sinds 2017 is Ericsson een partner van Telenet voor de operationele afhandeling van de mobiele activiteiten. Vandaag is het toonaangevende telecominfrastructuurbedrijf al verantwoordelijk voor alle monitoringactiviteiten van het mobiele netwerk van Telenet en dit jaar (zie persbericht van 15 maart 2021) werd het gekozen voor de ontwikkeling van het 5G-radio acces netwerk (RAN) van Telenet.

Met de nieuwe uitbreiding van het bestaande contract zal Ericsson niet alleen instaan voor de planning, het ontwerp en de optimalisering van het netwerk, maar ook voor het uitrollen van 5G-hardware en de naadloze integratie van deze nieuwe technologie in de bestaande mobiele infrastructuur. Op die manier moet Ericsson Telenet helpen om 5G tijdig en zo efficiënt mogelijk te leveren en de beste mobiele ervaringen te blijven garanderen. Om dit te realiseren zal Ericsson 15 van Telenet's eigen mobiele netwerkexperts in dienst nemen via CAO 32bis, dewelke de rechten van de werknemers waarborgt. Dankzij dit uitgebreide kader kan Ericsson de nieuwste technologieën op het gebied van automatisering, machinaal leren en artificiële intelligentie (AI) inzetten om de prestaties van het mobiele en vaste netwerk van Telenet te verbeteren en een betere klantervaring te bieden.

Bovendien zal Ericsson vanaf 1 juli 2022 de monitoring van het vaste netwerk van Telenet overnemen. Ericsson heeft hiervoor de juiste knowhow, het talent en de tools dankzij zijn jarenlange ervaring met andere telecomklanten. Telenet zal zijn verantwoordelijkheid nemen voor de betrokken werknemers en zal helpen zoeken naar loopbaanalternatieven binnen of buiten Telenet met een aanpak op maat voor omscholing en hertewerkstelling.

Stefan Coenjaerts Director Corporate Communications, Telenet