Telenet Business zoekt ‘De Slimste Cyberexpert’ van 2024

MECHELEN, maandag 30 september 2024. Voor het derde jaar op rij gaat Telenet Business op zoek naar De Slimste Cyberexpert. In oktober kunnen cybersecurity – en IT-professionals naar de titel dingen door deel te nemen aan een online kenniswedstrijd. Welke IT’er kent alles over NIS2, de nieuwe wetgeving die een grote groep ondernemingen verplicht zich beter te beveiligen tegen cyberaanvallen? Welke expert is hackers te slim af? En wie zorgt ervoor dat burgers en consumenten niet het slachtoffer worden van phishing? De vierkoppige jury bestaat uit Marc Vael (voorzitter SAI.be en CISO Esko), Alexandre Pluvinage (Head of Anti-Fraud & Online Security Awareness bij ING), Karolien Dewit (Cyber Security Manager bij Brussels Airport Company) en Patrick Coomans (Global Product Owner Cybersecurity bij Vinçotte KIWA). De winnaar wordt begin november bekendgemaakt.

Vanaf dinsdag 1 oktober tot en met donderdag 31 oktober kunnen IT-experten uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië deelnemen aan de online wedstrijd van Telenet Business. De deelnemers moeten 20 vragen beantwoorden die peilen naar de algemene kennis rond verschillende domeinen binnen cybersecurity. Bij een gelijke stand geven de snelste tijd en het antwoord op de schiftingsvraag de doorslag. Het is de derde keer dat Telenet Business deze wedstrijd organiseert. Vorig jaar haalde Thomas Vanduren, een securityconsultant van de Christelijke Mutualiteiten, het van 145 andere kandidaten.

Meer bewustzijn rond NIS2-cyberwetgeving

Eén van de topics in de test wordt NIS2, de Europese richtlijn over cyberveiligheid die vanaf deze maand Belgische wetgeving is. Volgens de nieuwe wet moeten alle instellingen en ondernemingen met meer dan 50 werknemers of een jaaromzet boven 10 miljoen euro de beveiliging van hun netwerk- en informatiesystemen garanderen wanneer ze actief zijn in kritieke sectoren voor de nationale economie en veiligheid. Het gaat om een honderdtal bedrijven die actief zijn in energie, vervoer, financiën, gezondheidszorg, drinkbaar water en digitale infrastructuur. Ook de luchthaven van Zaventem hoort daarbij.

“Als kloppend hart van de Belgische economie is het van essentieel belang dat een luchthaven alles in het werk stelt om ook op vlak van ICT stabiele en veilige operaties te garanderen.  Achter elk proces op de luchthaven schuilt een ICT-systeem, en we zetten dan ook sterk in op cybersecurity, om zo continu potentiële kwetsbaarheden te identificeren en te verhelpen. De NIS2-wetgeving verplicht nu ook heel wat andere bedrijven dat te doen. En dat is een goede zaak. Deze wedstrijd vestigt daar nog eens de aandacht op.” Karolien Dewit, cyberexpert Brussels Airport Company en jurylid.

In tegenstelling tot voorloper NIS1 worden ook boetes en aansprakelijkheid gekoppeld aan de richtlijn. Voor grote bedrijven kunnen de boetes oplopen tot maximaal 10 miljoen euro, voor kleine bedrijven tot 7 miljoen euro.

“Ook ondernemingen die niet direct onder NIS2 vallen, zullen de impact ervan voelen. Bedrijven die in de toekomst willen samenwerken met een organisatie die onder de NIS2-richtlijn valt, zullen hun beveiliging moeten afstemmen op vrijwel dezelfde eisen. Daardoor zullen meer Belgische ondernemingen te maken krijgen met NIS2. Met deze wedstrijd willen we de bewustwording over deze nieuwe wetgeving bij zowel IT-professionals als bedrijven verder vergroten.” Mark Van Tiggel, Director Security, Telenet Group.

De winnaar krijgt niet alleen eeuwige roem, maar wint ook een award en een Coolblue waardebon van €1000.

Deelnemen kan via volgende link: https://www2.telenet.be/business/nl/sme-le/campaigns/de-slimste-cyberexpert

Voor interviewaanvragen voor jurylid Karolien Dewit graag contact opnemen met Brussels Airport Company, via media@brusselsairport.be of 02/753 53 53.

Bart Boone
Bart Boone Woordvoerder, Telenet