Telenet en BASE blokkeerden dankzij nieuw platform reeds ruim 2 miljoen verdachte sms-berichten
Telenet en BASE hebben onlangs een nieuw platform in gebruik genomen om hun klanten te beschermen tegen 'smishing', een vorm van phishing via sms-berichten. Sindsdien zijn er reeds 2,4 miljoen phishingberichten gedetecteerd en geblokkeerd geweest.
Om smishing efficiënter te bestrijden en zijn klanten beter te beschermen, hebben Telenet en BASE onlangs een nieuw platform in gebruik genomen dat verdachte berichten kan detecteren en automatisch blokkeren, het zogenaamde ‘smishing’. Het nieuwe platform is een zelflerend platform dat veel patronen herkent, zoals nummers die heel veel berichten versturen, of verdachte links die rondgaan.
Het nieuwe anti-smishing-systeem werd na een intensieve testperiode gelanceerd. De eerste resultaten zijn veelbelovend en laten zien dat het platform zeer efficiënt werkt. Sinds de implementatie zijn er 2,4 miljoen verdachte berichten geblokkeerd, wat neerkomt op gemiddeld 170.000 per dag. Het platform voldoet dus aan de verwachtingen en het merendeel van dit soort frauduleuze sms-berichten zal niet meer bij Telenet en BASE klanten terecht komen.
Het platform is ontwikkeld met steun van de overheid en in nauwe samenwerking. Telenet en BASE engageerden zich voor de helft van de investering voor de ontwikkeling, implementatie en exploitatie van de operatie. Bovendien kon het rekenen op publieke financiering, met de steun van minister De Sutter en als onderdeel van het nationale herstelplan.