Telenet en Orange Belgium ondertekenen twee commerciële wholesale-overeenkomsten voor het gebruik van elkaars HFC- en FTTH-netwerk gedurende 15 jaar

De bijgevoegde informatie betreft gereglementeerde informatie zoals gedefinieerd in het Koninklijk Besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die zijn toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt. Voorwetenschap.

Mechelen, 30 januari 2023 - Telenet BV, een indirect filiaal in volle eigendom van Telenet Group Holding NV ('Telenet' of de 'Vennootschap') (Euronext Brussels: TNET) en Orange Belgium NV (Euronext Brussels: OBEL) hebben twee commerciële vaste wholesale-overeenkomsten ondertekend (de 'Overeenkomsten') onder voorbehoud van de afronding van de overname van VOO door Orange Belgium. De Overeenkomsten zullen de twee partijen op commerciële basis toegang geven tot elkaars vaste netwerk gedurende een periode van 15 jaar. Ze zullen van kracht blijven ongeacht de evolutie van het huidige model met gereguleerde open toegang. De Overeenkomsten dekken bovendien zowel de huidige hybride-coaxiale ('HFC') als de toekomstige fiber-to-the-home ('FTTH') technologieën in beide netwerkgebieden. Telenet is ervan overtuigd dat de Overeenkomsten de concurrentie op de Belgische telecommunicatiemarkt zullen bevorderen en de klanten meer vrijheid zullen geven in de keuze van hun operator en aanbod, met minimaal drie nationale FMC-leveranciers.

Dankzij de Overeenkomsten zal Telenet voor het eerst toegang krijgen tot het kabelnetwerk van VOO, dat momenteel wordt overgenomen door Orange Belgium. Hierdoor breidt Telenet zijn activiteiten uit naar Wallonië en het resterende derde van Brussel met ongeveer 1,8 miljoen aansluitbare woningen. De Overeenkomsten voorzien ook toegang tot de toekomstige uitrol van FTTH. In combinatie met haar bestaande nationale mobiele netwerk en haar vaste netwerken in Vlaanderen, delen van Brussel en de Laars van Henegouwen in Wallonië, zal Telenet op het volledige Belgische grondgebied convergente vaste en mobiele diensten kunnen aanbieden. De commerciële en go-to-marketstrategie van Telenet is al ver ontwikkeld, met een ambitieus plan om op middellange termijn een marktaandeel van ongeveer 10 % buiten ons servicegebied te bereiken inzake vaste diensten. Telenet plant de lancering begin 2024, na investeringen in IT en productontwikkeling in de loop van 2023. In de aanloop naar de lanceringsdatum zal Telenet meer informatie verstrekken.

Orange Belgium biedt sinds 2016 vaste internet- en televisiediensten aan via het HFC-netwerk van Telenet, via het model met gereguleerde open toegang. Deze commerciële afspraken zullen de bestaande relatie met 15 jaar verlengen en versterken. Bovendien wordt Orange Belgium nu een wholesale-klant op het toekomstige FTTH-netwerk van Telenet, met vooraf overeengekomen voorwaarden, hetgeen resulteert in een grotere netwerkpenetratie en een hoger rendement op Telenets investeringen in glasvezel. Na de afronding van de NetCo joint venture met Fluvius, in afwachting van goedkeuring door de Europose Commissie tegen de zomer van dit jaar, zal deze Overeenkomst overgaan naar NetCo. Hierdoor worden NetCo’s fundamenten verder versterkt, alsook de aantrekkelijkheid voor strategische en/of financiële partners.

“Ik ben blij met deze samenwerking voor een periode van 15 jaar met Orange Belgium, die aansluit op de vruchtbare relatie die we in de loop der jaren hebben ontwikkeld. Dankzij de Overeenkomsten ligt de weg nu open voor wholesale-toegang tot het zuiden van België, als aanvulling – naast de nationale dekking van ons mobiele netwerk – van ons bestaande vaste servicegebied in Vlaanderen, delen van Brussel en de Laars van Henegouwen in Wallonië. Dat zal ons in staat stellen om uit te groeien tot een nationale FMC-speler en de klanten meer keuze aan te bieden. Onze commerciële en go-to-market-strategie is ver gevorderd en wij hebben ambitieuze plannen voor het zuiden van het land. Op middellange termijn mikken we op een marktaandeel van ongeveer 10 % van de vaste markt buiten ons servicegebied, wat het groeiprofiel van Telenet zal bevorderen. Ik ben ook enthousiast over de uitbreiding van ons partnership met Orange Belgium in ons servicegebied, voor zowel ons huidige HFC- als ons toekomstige FTTH-netwerk, met Orange Belgium als wholesale-klant op ons huidige HFC- en ons toekomstige FTTH-netwerk. Dit vergroot onze netwerkpenetratie en verhoogt het rendement op de investering en de rentabiliteit op lange termijn van onze recentelijk aangekondigde investeringen in glasvezel", zegt John Porter, Chief Executive Officer van Telenet.
Investor Analyst presentation.pdf 3 MB Persbericht NL.pdf - 638 KB

Contacten

Beleggersrelaties:

Rob Goyens

+32 15 333 054 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Bart Boone

+32 15 333 738 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Pers en media:

Stefan Coenjaerts ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

+32 499 57 76 47 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Legal :

Bart van Sprundel

+32 15 333 495 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Over Telenet – Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel. Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en securityoplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen één enkel doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken. Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding NV en is genoteerd op Euronext Brussel onder het tickersymbool TNET. Bezoek www.telenet.be voor meer informatie. Liberty Global - één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven - innoveert en versterkt mensen in zes Europese landen om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Liberty Global bezit een rechtstreeks belang van 59,2% in Telenet Group Holding NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in haar bezit heeft).

Aanvullende informatie – Aanvullende informatie over Telenet en haar producten vindt u op de website van de Vennootschap http://www.telenet.be. Meer informatie over de operationele en financiële gegevens in dit document kan worden gedownload in de rubriek voor beleggers op deze website. Het geconsolideerde jaarverslag 2021 van de Vennootschap en haar niet-geauditeerde verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële overzichten en presentaties in verband met de financiële resultaten over de periode van negen maanden eindigend op vrijdag 30 september 2022 zijn beschikbaar in de beleggersrubriek van de website van de Vennootschap (http://investors.telenet.be).

Dit document werd vrijgegeven op 30 januari 2023 om 08:00 u. MET