Telenet en YouthStart stimuleren samen ondernemingszin bij jongeren

Vanaf dit academiejaar is Telenet Platinum Sponsor van YouthStart, een wereldwijde organisatie die de ondernemingszin bij kanszoekende jongeren stimuleert via een praktijkgericht, interactief en creatief trainingsprogramma. Een samenwerking met YouthStart past perfect binnen onze ambitie om innovatie en jong ondernemerschap een boost te geven en zo de digitale economie mee vorm te geven. In 2014 lanceerden we al het Telenet Kickstart programma waarbij we digitale start-ups begeleiden bij de ontwikkeling van hun innovatief idee tot een marktklaar product en duurzame business. Met YouthStart willen we nu ook het ondernemerschap bij kanszoekende jongeren stimuleren. We helpen hen vaardigheden ontwikkelen – zoals creatief en probleemoplossend denken, samenwerken en overtuigend presentaties geven - die hen sneller toegang geven tot de digitale economie. Want bij Telenet willen we iedereen de kans geven om de mogelijkheden van de digitale wereld te omarmen. Daarom geeft Telenet een financiële bijdrage van €12.000 voor de werking van YouthStart in het academiejaar 2016-2017, met focus op de trainingsinitiatieven in Brussel en Wallonië.

Een betere toekomst voor kanszoekende jongeren

Volgens de cijfers van Eurostat eerder dit jaar is 17,5% van de Belgische 20 tot 24-jarigen werkloos en volgt geen opleiding. Vanuit onze ambitie – iedereen de kans geven om de mogelijkheden van de digitale wereld te omarmen – willen we initiatieven zoals YouthStart dan ook actief steunen. Kanszoekende jongeren helpen zichzelf te ontwikkelen in onze digitale maatschappij; hen doen inzien dat ze meer talent hebben dan ze zelf misschien denken; ervoor zorgen dat ze terug de goesting krijgen om hun tanden ergens in te zetten. Want ondernemingszin blijft nog altijd één van de belangrijkste kenmerken waar werkgevers naar op zoek zijn.

YouthStart

YouthStart werd opgericht in 1998 als een initiatief van VOKA Comité Brussel en steunt op een breed netwerk van partners uit de privésector, de overheid en verschillende NGO’s. In België volgden al meer dan 6.000 jongeren een YouthStart-cursus. Die cursussen zijn gericht op jongeren tussen 15 en 30 jaar, die door een tegenslag of door bepaalde omstandigheden extra kansen nodig hebben om zich sociaal en professioneel te ontwikkelen. Ze hebben vaak een lager zelfbeeld, maar zijn digitaal bijvoorbeeld wel helemaal mee. YouthStart kan voor hen een betere toekomst betekenen.

Om deze jongeren te bereiken werkt YouthStart samen met sociale instellingen in alle regio’s van België zoals OCMS-CPAS en het netwerk van jeugdhuizen alsook met opleidingsorganisaties zoals Syntra Vlaanderen, VDAB, Forem, D’Actriris…). Volgens de YouthStart organisatie is 82% van de deelnemers nadien succesvol, dit kan zijn door terug te gaan studeren, een goede job te vinden of een eigen zaak te starten.

Praktijkgerichte, interactieve opleidingen

YouthStart organiseert meerdaagse opleidingen met als einddoel de jongeren een duidelijk business plan te laten voorstellen. Hiervoor worden ze één dag per week begeleid door professionals. Er worden hen allerlei competenties aangeleerd: van kostenberekening tot het berekenen van je break-evenpoint, van solliciteren tot onderhandelen, van werken met PowerPoint tot iets efficiënt leren opzoeken op internet. Op het einde stellen ze elk hun (fictief) business plan voor aan de jury en ontvangen ze een certificaat dat ook in de bedrijfswereld erkend wordt.

“Dit schooljaar worden er in Brussel en Wallonië 45 YouthStart-opleidingen georganiseerd. Met de extra financiële steun van Telenet kunnen we onze Franstalige trainers vergoeden.”, zegt Lieke Leleu van YouthStart.

Telenet medewerkers zetten zich actief in!

Door zich te engageren voor YouthStart helpt Telenet voornamelijk Franstalige jongeren uit Brussel en Wallonië die op zoek zijn naar nieuwe kansen. “Een partnership met YouthStart past volledig binnen onze ambitie om iedereen alle kansen te bieden zich te ontplooien in de digitale economie van vandaag en morgen.. Het is ook een mooi project om onze medewerkers in te betrekken. Zo zullen zij op het einde van de trainingscyclus de voorgestelde business plannen mee evalueren. We bekijken ook of een aantal medewerkers de jongeren van nabij kan begeleiden als coach of mentor en hen zo kan helpen bij het uitwerken van hun innovatief idee of bij het uittekenen van hun business plan.”, zegt Ann Caluwaerts, SVP Corporate Affairs van Telenet.

€5.000 extra dankzij originele teambuilding

De Telenet medewerkers van het Corporate Affairs & Wholesale team deden nog een extra duit in het zakje. Zo stond het jaarlijkse teambuilding event eind september 2016 volledig in het teken van YouthStart. Via allerlei denk –en doe opdrachten werden er punten verzameld die op het einde van het event omgezet werden in euro’s. Alle collega’s reageerden enthousiast en zo werd er nog eens 5.000 euro extra ingezameld.

Op woensdag 26 oktober heeft Telenet zijn extra cheque ter waarde van 5.000 euro overhandigd tijdens een Certification Day in het hoofdkantoor van ZEB in Merchtem. Tijdens zo’n Certification Day stellen de jongeren hun uiteindelijk business plan voor aan de jury.

Dit bedrag zal door YouthStart gebruikt worden om de Alumni-community verder uit te bouwen. De middelen zullen ingezet worden voor het uitbouwen van een interactief webplatform dat de Alumni-leden verbindt, niet alleen met elkaar, maar ook met de YouthStart-organisatie en met professionele coaches. Zo houdt YouthStart ook na de trainingen contact met de alumni en kunnen ze hen verder begeleiden in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling.

Meer informatie over YouthStart vindt u op de website.

Isabelle Geeraerts Woordvoerster, Telenet