Telenet helpt isolement in ziekenhuizen en woonzorgcentra te doorbreken met gratis tv-aanbod en smartphones

Zakelijke klanten uit zorgsector krijgen toegang tot Yelo Play en extra tv-aanbod

Telenet gaat helpen om het isolement voor coronapatiënten in ziekenhuizen, jongeren met psychische problemen en ouderen in woonzorgcentra te doorbreken. Patiënten die door de COVID-19-situatie in geïmproviseerde tijdelijke zorg- en triageruimtes verblijven waar geen tv-toestel is, kunnen voortaan tv-kijken via laptop, tablet of smartphone. Telenet biedt aan al zijn zakelijke klanten uit de zorgsector met meerdere televisietoestellen Yelo Play tijdelijk gratis aan. Het gaat om meer dan 1000 ziekenhuizen, woonzorgcentra en zorginstellingen in België. De telecomoperator verdeelt in samenwerking met IT-dienstenleverancier Econocom ook 500 gratis smartphones met BASE-simkaart en 500 extra datasimkaarten van BASE aan psychiatrische ziekenhuizen en instellingen uit de bijzondere jeugdzorg.

Zorginstellingen moeten noodgedwongen hun beddencapaciteit uitbreiden om besmette patiënten met het coronavirus te kunnen opvangen of te isoleren. Vaak gaat het om ruimtes die niet beschikken over de extra ziekenhuis- en zorgfaciliteiten die we gewoon zijn, zoals televisie of telefoon.

Telenet stelt daarom aan al zijn zakelijke klanten uit de zorgsector  met meerdere televisietoestellen Yelo Play tijdelijk gratis ter beschikking. Via deze applicatie kunnen patiënten naar 80 zenders kijken via laptop, tablet of smartphone ongeacht waar ze precies de nodige zorgen krijgen. In totaal zullen meer dan 1000 Belgische zorginstellingen hiervan uitzonderlijk gebruik kunnen maken. Telenet Business zal alle betrokken klanten aanschrijven met de nodige informatie over dit aanbod.

De telecomoperator biedt de zorginstellingen ook extra televisiecontent aan die in het bijzonder populair is bij oudere bevolkingsgroepen. Zo kunnen bewoners en patiënten die analoog kijken de nationale hitzender MENT TV nu terugvinden op het mozaïekkanaal. Wie al digitaal kijkt, kan bijkomend genieten van het Play Time-kanaal en Eclips TV. Play Time toont een selectie van diverse films en series voor verschillende doelgroepen. Het aanbod wordt regelmatig aangepast. Eclips TV richt zich op 55-plussers.

“Om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan, is bezoek van familie in zorginstellingen op dit moment niet mogelijk of erg beperkt. Daardoor kunnen patiënten of bewoners erg geïsoleerd geraken. Telenet Business wil een antwoord bieden op de vele vragen van klanten uit de zorgsector om het entertainment-aanbod tijdelijk te versterken, met ontspannende series en TV-programma’s.” Johan Devriendt, Sales Director Healthcare Telenet Business

Kwetsbare jongeren

Telenet neemt ook het initiatief om kwetsbare kinderen en jongeren in psychiatrische ziekenhuizen en instellingen uit de bijzondere jeugdzorg te ondersteunen door 500 smartphones met BASE-simkaarten te doneren. Dat doet het in samenwerking met IT-dienstenleverancier Econocom, dat het initiatief technisch zal ondersteunen en zal instaan voor de verdeling. Telenet gaat ook 500 extra losse data-simkaarten ter beschikking stellen aan afdelingen van zorginstellingen die wel tablets of smartphones hebben, maar zonder internetverbinding. Zij kunnen die op hun beurt verdelen aan jongeren die het nodig hebben.

“Uit overleg met zorgverleners blijkt dat kwetsbare jongeren die in zorginstellingen verblijven een doelgroep is waar de nood aan digitale communicatiemiddelen vandaag erg hoog is. Ook in deze instellingen wordt bezoek zoveel mogelijk beperkt om verspreiding van het virus tegen te gaan. We werken daarom graag mee om het isolement van deze jongeren te doorbreken door smartphones ter beschikking te stellen.” Martine Tempels, Senior Vice-President Telenet Business
“De digitale wereld toegankelijk maken voor iedereen is een kernwaarde van Econocom. In deze moeilijke tijden brengt technologie mensen weer dichter bij elkaar. Bij Econocom dragen we dus met veel plezier ons steentje bij aan dit initiatief. We hebben de technische expertise om dit project versneld uit te voeren samen met Telenet Business.” Chantal De Vrieze, Managing Director Econocom Benelux

Telenet lanceerde recent ook het #samenerdoor-platform. Daarop vind je creatieve tips om de komende weken door te komen via technologie. Zo wordt er bijvoorbeeld simpel uitgelegd hoe kleinkinderen en grootouders eenvoudig een videochat kunnen opzetten.