Telenet kiest voor gloednieuw wifi-systeem en introduceert wifi-pods

• Telenet 360° Wifi: dynamisch, zelflerend systeem met slimme wifi-pods, mesh-technologie en de nieuwste wifi-technologie: Wi-Fi 6.
  • Gecombineerd met de nieuwste Telenet 360° Modem
  • Gedaan met wifi-frustraties: goeie wifi was nog nooit zo slim en eenvoudig

27 maart 2023 – De verwachtingen voor wifi nemen steeds toe. Een paar jaar geleden wilden we vooral kunnen connecteren in andere kamers dan de living. ​ Nu is de verwachting dat we doorheen het hele huis naadloos verbonden blijven, aan dezelfde snelheid en zonder haperingen. Telenet kiest daarom voor een gloednieuw, slim en eenvoudig wifi-systeem. Telenet 360° Wifi bundelt verschillende componenten tot één straf geheel. Het maakt gebruik van zelfsturende en slimme hardware: de ‘wifi-pods’ zorgen steeds voor een optimaal wifi-signaal en lossen problemen op voor je het zelf merkt. Ze staan steeds in verbinding met elkaar en met de nieuwste Telenet 360° Modem via mesh-technologie. En zowel de pods als de modem ondersteunt de nieuwste Wifi-technologie: Wi-Fi 6.

Internet = wifi

We connecteren steeds meer toestellen op ons draadloos thuisnetwerk. Laptop, smartphone en tablet, maar daarnaast ook een printer, babyfoon, televisie of camera, … We willen ook dat het wifi-signaal ons perfect volgt overal in huis. ‘Internet’ staat thuis dan tegenwoordig ook quasi gelijk aan ‘wifi’. Door de hogere kwaliteit van de video’s die we streamen en games, moet dat wifi-netwerk ook steeds meer data verwerken. Telenet wil blijven voldoen aan de verwachtingen die klanten stellen aan hun internetverbinding. Daarom kiest de operator voor een gloednieuw wifi-systeem. Dit is opgebouwd rond drie componenten die samen zorgen voor een sneller en stabieler internetsignaal doorheen je huis. Telenet lanceert het onder de noemer “Telenet 360° Wifi: het eerste wifi-systeem dat je huis begrijpt”.

Dieter Nieuwdorp, verantwoordelijk voor marketing bij Telenet: “Wifi is cruciaal in de klantenbeleving. Goede wifi zorgt voor blije klanten. We willen hen dan ook de beste technologie aanbieden, op een manier waarbij we maximaal ontzorgen. Wifi installeren in heel je huis moet even simpel zijn als je televisie of stofzuiger aanzetten. Daarom hebben we één internet-ecosysteem ontwikkeld, waarbij alle onderdelen op elkaar afgestemd zijn. Zo is het heel simpel te installeren en beheren via de Telenet-app en heeft zowel de klant als de klantendienst en beter inzicht op de goede werking of mogelijke storingen op het thuisnetwerk.”

Slimme en zelfsturende wifi-pods lossen problemen op voor je ze zelf merkt

Een eerste component van Telenet 360° Wifi zijn de zogenaamde ‘wifi-pods’. Deze toestelletjes die je in het stopcontact of een verdeelstekker steekt, brengen het signaal doorheen je huis: 360° in het rond. ​ De wifi-pods bevatte slimme, zelflerende software. Deze hardware en software werden ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Plume. Ze vormen samen een dynamisch, zelflerend systeem dat continu de wifi-activiteit in huis monitort. Ze herkennen alle geconnecteerde toestellen in huis en zien wanneer er nieuwe bijkomen.

Zo detecteren zij bijvoorbeeld met welke wifi-pod je best connecteert wanneer je in huis rondloopt. Met verschillende toestellen op één verdiep online? Telenet 360° wifi verdeelt de toestellen automatisch over de verschillende pods en de modem, zodat iedereen van een optimaal signaal geniet. Zorgen een babyfoon of het wifi-netwerk van de buren voor storing, dan kiest het systeem automatisch een betere frequentie of minder druk wifi-kanaal voor je apparaten. Zo speelt het systeem steeds in op het netwerkgebruik en leidt het alle internetverkeer in goede banen.

Telenet integreerde deze slimme software ook in zijn Telenet-app. Hierdoor kunnen klanten het systeem eenvoudig installeren. Bovendien biedt het Telenet de mogelijkheid om sneller en beter in te spelen op mogelijke netwerkproblemen. Zo kan Telenet pushberichten sturen, bijvoorbeeld als een wifi-pod offline is of niet op de juiste plek staat.

Mesh-technologie zorgt voor een ononderbroken wifi-signaal

Met de plaatsing van de wifi-pods komen we op een tweede component: mesh-technologie zorgt voor een ononderbroken wifi-ervaring in huis. Loop je videobellend rond in huis, dan schakelt je toestel naadloos over van de ene wifi-pod naar de andere. De wifi-pods en modem staan continue met elkaar in verbinding: ze praten voortdurend met elkaar en leren steeds bij over de beste route en frequentie voor het wifi-verkeer in je huis. Dit in tegenstelling tot wifi-boosters: die brengen het internetsignaal van de modem naar een andere ruimte, maar werken verder niet samen.

Nieuwe Telenet 360° modem en wifi-pods ondersteunen Wi-Fi 6

Dankzij de nieuwe Wi-Fi 6-technologie zorgt Telenet 360° Wifi altijd voor de snelste en meest stabiele wifi-verbinding, voor al je toestellen tegelijk.  Daarom lanceren we naast de wifi-pods met Wi-Fi 6 ook een nieuwe Docsis 3.1 modem met Wi-Fi 6, de “Telenet 360° modem”. Deze nieuwe technologie laat toe om meer data tegelijkertijd te versturen over de radiogolven. ​ De communicatie verloopt dus een pak efficiënter en sneller.

Wifi-pods bestellen en proberen
Het nieuwe Telenet 360° Wifi systeem is vanaf 27 maart verkrijgbaar bij elk Telenet-internetproduct. De wifi-pods kosten per stuk maandelijks €3. Gemiddeld zou je één tot twee pods per verdieping nodig hebben, afhankelijk van de grootte van je woning, het aantal kamers per verdieping, aantal binnenmuren en isolatie. Klanten kunnen het systeem gedurende drie maanden kosteloos proberen, zo kunnen ze ook nagaan hoeveel pods zij precies nodig hebben. Ze kunnen de wifi-pods en de nieuwe modem bestellen via alle Telenet-klantenkanalen, waaronder de website, de app en winkelpunten.

Klanten die nog gebruik maken van de vorige generatie wifi-boosters, de Telenet Access Points en Wifi-Powerlines, kunnen dit systeem blijven gebruiken. Beide systemen zijn niet compatibel.

• Meer info over Telenet 360° Wifi

telenet.be/360wifi

• Meer info en technische details over de Telenet 360° Modem
  • Overzichtstabel verschillende wifi-systemen

Wifi-boosters, Powerlines, Access Points

Telenet 360° Wifi met wifi-pods

Ondersteunt Wi-Fi 5 technologie

Ondersteunt Wi-Fi 6 technologie

Wifi-signaal wordt via het elektriciteitsnetwerk of een UTP-kabel gekopieerd van de modem naar een extra kamer in het huis

Wifi-signaal wordt doorgegeven via radiogolven via mesh-technologie, of via een UTP-kabel.

Zorgen voor bereik in specifieke extra ruimtes in huis.

De hardware staat steeds in verbinding met elkaar en creëert zo een aaneensluitend wifi-netwerk doorheen het hele huis

De hardware is niet dynamisch of zelflerend. Zo kan je smartphone bijvoorbeeld in je slaapkamer toch nog steeds een slechtere verbinding blijven maken met de modem beneden, in plaats van met de booster dichterbij in de gang.

Het systeem is dynamisch en zelflerend. Het zal automatisch je toestellen laten connecteren op de meest relevante wifi-pod en het internetverkeer zo goed mogelijk sturen, ook wanneer je rondloopt in huis. ​

Houden geen rekening met externe factoren na installatie.

Houdt continu rekening met externe factoren, zoals het wifi-netwerk van de buren, stoorzenders als een babyfoon of een printer. Het zal steeds automatisch de beste instellingen kiezen om je toestellen te laten verbinden.