Telenet-klanten bellen binnenkort ook over 4G en Wifi

Oplossing voor slecht bereik in huis door isolatie of beton

Mechelen, 5 juni 2018 - Klanten van Telenet bellen binnenkort mobiel niet langer alleen via het 2G en 3G netwerk. Met ‘Voice over LTE’ en ‘Voice over wifi’ kan dat binnenkort ook via 4G en via wifi. Telenet kon deze technologieën implementeren dankzij de doorgedreven investeringen die het de afgelopen jaren deed in zijn vaste en mobiele netwerk. Een groot voordeel voor de klanten is dat het belbereik in huis niet meer belemmerd kan worden door dikke betonnen muren of isolatie.

Netwerkinvesteringen

De afgelopen jaren investeerde Telenet stevig in zijn netwerken. In het kader van ‘De Grote Netwerf’ vervingen techniekers in het vaste netwerk al meer dan 100.000 versterkers en bijna 2 miljoen andere componenten, om ervoor te zorgen dat de internetsnelweg uitgebreid wordt en het toenemende dataverkeer – jaarlijks 40% meer – vlot kan blijven doorstromen. Ook het mobiele Telenet-netwerk draait momenteel op de meest moderne apparatuur, en sinds de afgelopen twee jaar werden al zo’n 200 gsm-masten bijgebouwd. De effecten zijn meetbaar: onafhankelijke studies wijzen uit dat de capaciteit aanzienlijk werd versterkt en dat de dekking van 3G, 4G en 4,5G significant groter is geworden. Maar evenzeer het netwerk bij de klant thuis wordt voortdurend verbeterd om mee te zijn met het veranderend consumentengedrag: meerdere toestellen tegelijk intensief gebruiken, overal in en rond het huis. Zo krijgen sinds de lente alle internetklanten naast hun wifi-modem, ook een wifi-booster ter beschikking indien nodig, om een optimaal draadloos signaal in huis te bekomen. Reeds 75.000 klanten maakten hier gebruik van.

Nieuwe technologieën

Al deze aanpassingen laten niet alleen toe om meer en sneller data over het netwerk te transporteren maar ook om er nieuwe technologieën op uit te rollen. Zo kunnen Telenet klanten vanaf de zomer bellen over het 4G-netwerk en – als eersten in België- over het wifi-netwerk, met ‘Voice over LTE’ (VoLTE) en ‘Voice over Wifi’ (VoWIFI). Tijdens het telefoongesprek kiest de smartphone automatisch het meest geschikte netwerk om de beste belervaring te geven.  Dit betekent ook dat als het mobiele bereik in huis door factoren zoals isolatie onvoldoende is, er naadloos overgeschakeld wordt naar het wifi-netwerk. De gesprekken zijn bovendien in HD-geluidskwaliteit. Daarnaast is het met deze technologieën mogelijk om tegelijk te bellen en te surfen – in een betere ervaring dan bij 3G. Zo wordt het mogelijk om bijvoorbeeld in de auto, te bellen en tegelijkertijd een gps-app gebruiken. Tot slot maakt het toestel aanzienlijk sneller verbinding.

Praktisch

Gebruik maken van Voice over Wifi en Voice over LTE is enkel mogelijk indien de smartphone compatibel is. Voor Apple wordt dit in eerste instantie mogelijk voor iPhone X, voor Samsung Galaxy S8 & S9. Het aantal compatibele toestellen zal over de maanden verder uitbreiden. Telenet bekijkt momenteel met andere leveranciers om ook hun toestellen compatibel te maken. Vanaf de zomer wordt de technologie gefaseerd uitgerold en worden toestellen groep per groep toegelaten, te beginnen met de meest recente apparaten. Deze gefaseerde aanpak laat toe om de capaciteit en kwaliteit te monitoren. Telenet mikt op 100.000 actieve gebruikers tegen eind 2018. Klanten krijgen een sms wanneer hun toestel geselecteerd werd. Om gebruik te maken van VoLTE  hoeven ze verder geen actie te ondernemen.  VoWIFI moet manueel in de instellingen in de smartphone aangezet worden.

Nieuws BASE