Telenet krijgt goedkeuring van de Belgische Mededingingsautoriteit voor overname Coditel Brabant BVBA en Coditel S.à r.l. (SFR BeLux)

Brussel, dinsdag 13 juni 2017 — De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft vandaag de geplande overname van Coditel Brabant BVBA en haar filiaal Coditel S.à r.l. (samen “SFR BeLux”) door Telenet Group BVBA goedgekeurd. SFR BeLux levert onder de merknaam SFR (vroeger Numéricable) kabeldiensten en diensten voor mobiele telefonie aan gezinnen en bedrijven in Brussel, Wallonië en het Groothertogdom Luxemburg. Nu de Belgische mededingingsautoriteit haar goedkeuring heeft gegeven zal de overname de komende dagen juridisch afgerond kunnen worden. ​

Op 22 december 2016 maakte Telenet Group Holding NV (“Telenet” of de “Vennootschap”) bekend dat het een definitief akkoord had gesloten om Coditel Brabant BVBA en zijn filiaal Coditel S.à r.l. over te nemen van Coditel Holding S.A., een dochtervennootschap van Altice N.V voor € 400 miljoen, zonder schulden en zonder contanten. De transactie werd op 21 maart 2017 door Telenet aangemeld bij de Belgische Mededingingsautoriteit.

De BMA heeft de transactie goedgekeurd onder voorwaarden die ertoe strekken te verzekeren dat Orange toegang heeft tot het SFR kabelnetwerk. Telenet heeft in het bijzonder toegezegd dat Orange binnen de vier maanden na de voltooiing van de overname toegang zal krijgen tot het SFR kabelnetwerk, en dit aan vergelijkbare wholesale prijzen als in Vlaanderen.

Door deze overname zal Telenet eigenaar worden van een bijkomend vast kabelnetwerk in delen van Brussel[1], Wallonië[2] en het Groothertogdom Luxemburg ( de “SFR BeLux” footprint). In Brussel zal Telenet haar dekking na de overname kunnen uitbreiden naar twee derde van de gemeenten, zodat het de grootste kabeloperator van de hoofdstad zal zijn.

De komende dagen zal Telenet de transactie formeel afronden. De eerste prioriteit daarna zal zijn om de kwaliteit van het netwerk en de dienstverlening te verbeteren en op te trekken naar het hoge kwaliteitsniveau waarvoor het bedrijf in Vlaanderen bekend is.

John Porter, CEO Telenet: “Wij zijn blij dat we vandaag groen licht gekregen hebben van de Belgische Mededingingsautoriteit. We kunnen na de formele en juridische afronding van de overname ook in bijkomende delen van Brussel en Wallonië en het Groothertogdom Luxemburg doen waar we in Vlaanderen gekend voor zijn: kwaliteitsvolle telecom- en mediaproducten aanbieden zodat onze klanten klaar zijn voor de digitale toekomst. In ons DNA zit een sterke focus op de klant en een ‘drive’ om permanent te blijven innoveren. Dat zullen we ook doortrekken naar het SFR BeLux gebied. Tegelijkertijd kunnen we als bedrijf zelf ook groeien en een verdere stap zetten om een echte nationale speler te worden”.

Over Telenet – Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel. Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken. Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Telenet is voor 57% eigendom van Liberty Global, het grootste internationale tv- en breedbandinternetbedrijf ter wereld. Liberty Global investeert, innoveert en geeft op die manier mensen de kans om alles uit de digitale revolutie te halen – en dit in meer dan 30 landen verspreid over Europa, Latijns-Amerika en de Caraïben.

​ ​ ​

[1] Telenet is al actief in zeven gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Schaarbeek, Etterbeek, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Ganshoren, Jette en Vorst) en zal haar activiteiten nu naar zes nieuwe gemeenten uitbreiden (Sint-Joost-ten-Node, Brussel Stad, Watermaal-Bosvoorde, Sint-Lambrechts-Woluwe, Anderlecht en Sint-Jans-Molenbeek) en naar twee nieuwe gemeenten in Vlaanderen (Wemmel en Drogenbos).

[2] In Wallonië zal de overname de dekking van Telenet uitbreiden naar zeven nieuwe gemeenten (Chimay, Couvin, Sivry-Rance, Momignies, Erquelinnes, Beaumont en Froidchappelle in de "laars van Henegouwen").