Telenet lanceert het ‘nieuwe shoppen’ op Antwerpse Meir

Winkelen van de toekomst is combinatie van ontdekken, werken en leren

Antwerpen, Donderdag 14 december 2017 - Telenet opent op de Antwerpse Meir een volledig nieuw winkelconcept, dat inspeelt op de nieuwe behoeften van de consument. In de winkel kunnen bezoekers technologische gadgets uitproberen, workshops over digitale tools volgen en zelfs vergaderingen organiseren. “Dit soort van zogenaamde ‘belevingswinkels’ is een noodzakelijk verlengstuk van het online shoppen, omdat consumenten meer dan ooit op zoek zijn naar de fysieke beleving van een product, voor ze het (online) aankopen”, zegt trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves.

Onze manier van winkelen is de laatste jaren drastisch veranderd. Als we iets willen aankopen, kunnen we onze gewenste producten online bekijken, met elkaar vergelijken, aanschaffen en, als we niet overtuigd zijn, ook terugsturen.

E-commerce en de vele technologische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat we vandaag andere verwachtingen hebben ten aanzien van een fysieke winkel, blijkt uit een nieuw rapport van het Gentse trendbureau Trendwolves. Vandaag willen we in een fysieke winkel vooral een goede band opbouwen met ons favoriete merk, onze interesses in bepaalde producten aanscherpen, én geholpen worden in het maken van de juiste keuzes.

“Individuele en menselijke dienstverlening op maat wordt steeds belangrijker in tijden van anoniem, online shoppen. We spreken over retailtainment: winkelen moet meer dan ooit een beleving zijn, met alle zintuigen. De integratie van innovatieve technologie in je winkel is daarbij een noodzaak om de dienstverlening te verbeteren, bezoekers extra informatie te geven en hen te verbinden met het merk en met elkaar. Winkels veranderen zo in plaatsen waar we van elkaar kunnen leren, ontmoeten, en samen aan de slag gaan.” Trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves

Digitaal atelier

Ook telecombedrijf Telenet stapt mee in deze nieuwe evolutie. Zo kunnen bezoekers in de nieuwe “flagshipstore” - een belevingswinkel - op de Antwerpse Meir vanop een fiets een veldrit meemaken met een VR-bril op of interactieve workshops rond sociale media volgen. Starters leren er hoe ze sociale media kunnen inzetten voor hun onderneming, creatievelingen kunnen er t-shirts ontwerpen en kinderen krijgen er codeerlessen. Op de bovenverdieping van de winkel kan er vergaderd worden, en tussen het vergaderen door kunnen bezoekers even pauzeren aan de koffiehoek.

Telenet hoopt met deze flagshipstore in Antwerpen een aangename plek te creëren waar mensen zich kunnen laten inspireren. Bovendien wil Telenet er ook scholen uitnodigen voor lessen over de digitale mogelijkheden. De shop breekt daarbij volledig met de traditionele winkelinrichting. Pure verkoop maakt duidelijk plaats voor beleving.

Mensen hebben het gehad met pure verkooppraatjes. Dat krijgen ze immers ook online te horen. Onze winkels zijn digitale ateliers waar er wordt geleefd en geleerd binnen het boeiende kader van onze steeds veranderende wereld. Iedereen spreekt vandaag over virtual reality. Wel, in onze winkel kan je het ook écht uitproberen. Ook werken maakt deel uit van je dagelijks leven, waarom zou je het dan niet bij ons kunnen doen? Naast specifieke workshops, trainen we bovendien al onze medewerkers om experts te worden. ” Gerald Demortier, VP Retail Telenet

De nieuwe belevingswinkel op de Meir zet de toon voor de verdere evolutie van de andere Telenet- en BASE-winkels in Vlaanderen. Ook die worden één voor één verbouwd tot shops die een gezellige omgeving willen aanbieden, waar mensen rustig producten kunnen uittesten, een babbeltje slaan en ondertussen informatie op maat kunnen inwinnen. Deze winkels bieden voorlopig nog niet allemaal dezelfde mogelijkheden als de Antwerpse vestiging, maar plaatsen wel dezelfde beleving centraal.

Volgens Tom Palmaerts van Trendwolves is het slechts een kwestie van tijd voor ook de fysieke winkels van andere merken en ketens deze nieuwe trend omarmen.