Telenet lanceert met Blossom slimme laadoplossingen voor thuis
Mechelen, 18 maart, 2024 - Telenet lanceert vanaf 1 april Blossom, een innovatieve “alles-in-één” digitale oplossing voor de installatie van laadpalen én het slim opladen van elektrische wagens. Met dit initiatief versterkt Telenet nogmaals zijn aanbod van digitale diensten die het leven vergemakkelijken. Blossom is een aparte vennootschap binnen de Telenet groep en focust in eerste instantie op het installeren en activeren van slimme laadpalen voor werknemers van bedrijven. Later volgt ook een oplossing voor zelfstandigen en consumenten. Het nieuwe bedrijf gaat daarvoor onder andere in zee met Scoptvision, Optimile en Unit-T als partners. Blossom zal geleid worden door Dann Rogge als General Manager en blijft voorlopig opereren vanuit het hoofdkantoor van Telenet in Mechelen.
Energietransitie, een nieuwe opportuniteit voor Telenet
De energietransitie is in volle ontwikkeling en brengt nieuwe opportuniteiten, maar ook uitdagingen met zich mee. Voor gezinnen kan deze evolutie soms overdonderend zijn. De overschakeling naar elektrisch rijden roept vragen op zoals “Waar moet ik nu een laadpaal bestellen? Hoe gaat mijn werkgever mij vergoeden voor de elektriciteit die ik zelf lever? Wat als ik ooit van werkgever verander? Moet ik dan een nieuw laadstation installeren? Hoe kan mijn partner ook gebruikmaken van mijn laadpaal? Etc.” Huidige en toekomstige bestuurders van elektrische wagens zoeken een gids die hen ontzorgt en helpt om de juiste keuzes te maken.
In 2030 zullen er in België naar schatting 1.7 miljoen elektrische wagens rondrijden. De elektrificatie situeert zich vandaag vooral bij de bedrijfswagens. Maar ook particuliere klanten maken steeds vaker de overstap. Die evolutie vereist een uitbouw van de nodige laadinfrastructuur: zowel publiek, op het werk, op eindbestemmingen, maar ook thuis. Aangezien laadstress een belangrijke barrière is in de adoptie van elektrische wagens, is net de mogelijkheid om thuis te laden erg belangrijk. Volgens een studie van Deloitte zal 65% van het laden thuis gebeuren. De huidige verwachting gaat uit van 800.000 thuisinstallaties tegen het einde van het decennium. Spijtig genoeg loopt de klantenervaring bij zo’n thuisinstallatie vandaag niet altijd even vlot.
Blossom, bondgenoot van klanten in het ontzorgen bij de energietransitie
Daarom lanceert Telenet vandaag Blossom, met een duidelijke ambitie: een bondgenoot worden van klanten in de energietransitie, met innovatieve en simpele thuisoplossingen. Concreet start Blossom met het aanbieden van een dienst om thuis op een slimme manier je elektrisch voertuig op te laden. In eerste instantie ligt de focus op de bedrijvenmarkt. In een latere fase zal Blossom ook laaddiensten rechtstreeks aan zelfstandigen en particuliere consumenten aanbieden.
Het nieuwe bedrijf komt met een totaaloplossing die de klantenervaring eenvoudiger maakt. Blossom bouwt verder op de uitgebreide ervaring die Telenet heeft op vlak van slimme en geconnecteerde diensten in de woning. Klanten van Blossom kunnen hun laadsessies afstemmen op zonnestroom, maximaal piekverbruik en later ook dynamische tarieven. Deze oplossing werd ontwikkeld in samenwerking met Scoptvision en Optimile.
Klant centraal met een digital first ervaring
Als werkgever wil je werknemers een vlotte mobiliteitservaring aanbieden. Blossom zet in op een volledige digitale klantenervaring, geoptimaliseerd voor zowel de fleet manager als de werknemer. Via een intuïtieve portal kan de fleet manager eenvoudig nieuwe medewerkers uitnodigen. Blossom zorgt dan voor een volledige digitale begeleiding van de werknemer gedurende het hele proces. Via de Blossom portal en app krijgen zowel fleet manager en werknemer een overzicht van de volledige onboarding. Uniek hierbij is dat de werknemer alles zelf bepaalt, met Blossom als ervaren gids. Op het einde van het volledig digitale onboardingproces maken we een installatieafspraak en zorgt de Blossom-technicus voor een vlotte installatie volgens de voorkeuren van de klant. Eens geïnstalleerd kan de bestuurder elektrisch op weg.
Blossom zet voor haar laadoplossing volledig in op open standaarden. Dat biedt verschillende voordelen. Zo werkt de Blossom oplossing met verschillende types hardware waardoor je als eindgebruiker ook de keuze hebt tussen verschillende types thuisladers. Andere gezinsleden kunnen hun wagen probleemloos opladen aan hetzelfde laadstation. En ook het energiemanagementsysteem is volledig onafhankelijk van het type laadpaal. Je behoudt hierdoor alle functionaliteit als je je laadpaal vervangt. Maximale flexibiliteit dus. Niet onbelangrijk: met de Blossom app kan een gebruiker alle laaddetails en alle terugbetalingen nakijken, van elk lid van het gezin. De digitale interface, het achterliggende managementsysteem en de integratie met de partners, is ontwikkeld in samenwerking met Bothrs, een Gents bedrijf gespecialiseerd in het bouwen van digitale klantenervaringen.
Ondersteund door een ecosysteem van partners
Blossom is gebouwd op een ecosysteem van sterke en kwaliteitsvolle partners zoals Unit-T, Scoptvision en Optimile. Unit-T staat in voor de thuisinstallaties en field interventies. Scoptvision uit Herent zet zijn kennis en ervaring in energieoptimalisatie in voor het slim aansturen van de laadpaal. Optimile, met BNP Paribas Fortis als hoofdaandeelhouder, is een toonaangevende speler gespecialiseerd in Charging-as-a-Service software voor zowel Charge Point Operators als Mobility Service Providers. In een latere fase kunnen daar nog andere partners bijkomen.
Blossom wordt op 1 april dit jaar gelanceerd. Telenet zal in de komende maanden zijn volledige elektrische fleet van bedrijfswagens migreren naar Blossom. Daarnaast is het bedrijf verheugd dat er ook een pilootproject start met een deel van het wagenpark van BNP Paribas Fortis.
Meer informatie vind je terug op www.blossom.be.
John Porter, CEO Telenet:
“Ik ben erg blij dat we bij Telenet een nieuwe stap zetten in ons innovatietraject. Bij Telenet hebben we in het verleden de weg gevonden naar innovatieve partnerships, hetzij via investeringen, hetzij via corporate venturing zoals we dat deden met The Park, Doccle, Itsme en nu ook Blossom. Door opnieuw in te zetten op de voortdurende digitalisering van onze maatschappij én op de snelle elektrificatie van onze mobiliteit, kunnen we via een uniek digitaal platform zowel de installatie als het management van laadpalen thuis optimaliseren. Op die manier vereenvoudigen we het leven van werknemers én werkgevers en creëren we een win-win voor beide doelgroepen.”
Dann Rogge, General Manager Blossom:
“Samen met mijn team kijk ik ernaar uit om vanaf 1 april Blossom te lanceren. We hebben een ambitieus groeiplan en zijn ervan overtuigd dat Blossom een verschil kan maken dankzij doorgedreven innovatie en een duidelijke klantgerichte focus. Blossom is een mooi voorbeeld van hoe innovatietrajecten binnen Telenet met een “partners in life, for life”-mindset groeikansen krijgen. Wij gaan die kansen met overtuiging en enthousiasme grijpen.”
Laurent Loncke, Head of Retail Banking BNP Paribas Fortis:
“Als eerste bank van het land, zijn we al vele jaren een natuurlijke mobiliteitspartner via financieringsoplossingen, verzekeringen, aangepaste bijstand en leasing. Vandaag stellen we met verschillende partners ‘Beyond Banking’-oplossingen voor in een voor België uniek ecosysteem om onze klanten te begeleiden bij de overgang naar koolstofarme mobiliteit. We willen deze innovatie verder ondersteunen en uittesten met een proefproject voor onze medewerkers. Door deze samenwerking met Blossom kunnen we een nieuwe schakel toevoegen aan ons mobiliteitsecosysteem.”
Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.
Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.
Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is een 100%-dochtervennootschap van Liberty Global. Liberty Global is één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven, innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be.
BNP Paribas Fortis (www.bnpparibasfortis.com) biedt in België een totaalpakket van financiële diensten aan particulieren, zelfstandigen, beoefenaars van vrije beroepen, ondernemingen en publieke instellingen. Op het gebied van verzekeringen werkt BNP Paribas Fortis nauw samen, als verbonden agent, met AG Insurance, leader op de Belgische markt. De bank verstrekt internationaal ook maatoplossingen aan vermogende particulieren, grote ondernemingen en publieke en financiële organisaties. Daarbij maakt zij gebruik van de knowhow en het wereldwijde netwerk van BNP Paribas.