Telenet leert jongeren webwijs omgaan met internet en lanceert het gratis educatief handboek ‘het Web dat Wij Willen’.

– Morgen, op dinsdag 11 februari wordt Safer Internet Day wereldwijd gevierd. Op deze dag wordt er jaarlijks aandacht geschonken aan het samen bouwen aan een beter internet voor iedereen. Telenet, Liberty Global, de hoofdaandeelhouder van Telenet en Insafe, de overkoepelende Europese organisatie voor internetveiligheid, werkten samen aan een educatief handboek voor jongeren van 13 tot 16 jaar. De handleiding ‘het Web dat Wij Willen’ stimuleert de dialoog tussen opvoeders en jongeren over veilig en verantwoord gebruik van het internet, het daagt hen uit om hun vaardigheden te testen en meer over hun rechten te leren in de online wereld.

Mag ik iemand anders valselijk taggen op foto’s? Wie kan de inhoud van mijn Facebookprofiel bekijken? Hoe kan ik mijn gegevens online beschermen? Welke content is ongepast? Het zijn slechts enkele van de vragen die op maat van jongeren gesteld worden in de handleiding ‘het Web dat wij Willen’. Deze nieuwe brochure heeft als doel jongeren te informeren zodat ze online weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Maar ook voor leerkrachten is het handboek een belangrijke tool om jongeren te begeleiden in de ICT-wereld want 6 op 10 leerkrachten kreeg hierover nooit een specifieke opleiding. ‘het Web dat Wij Willen’ heeft betrekking op onderwerpen zoals online rechten en plichten, online identiteit, bedrog, cyberpesten en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Jan de Grave, VP Sustainability bij Telenet: ‘Met deze handleiding willen we jongeren tussen 13 en 16 jaar ‘webwijs’ maken. Deze leeftijdsgroep heeft uiteraard al lang hun eerste stappen op het net gezet maar blijft toch zeer kwetsbaar: tieners maken een Facebookprofiel aan, sturen ‘selfies’ naar elkaar en ‘sharen’ er op los. Dat is leuk, maar ze vergeten soms dat anderen meevolgen. Het beheren van een online reputatie wordt steeds belangrijker voor de jongere generaties, in het bijzonder bij de voorbereiding naar het bedrijfsleven. Deze nieuwe educatieve hulpbron moedigt jonge mensen aan om na te denken over hun digitale identiteit en hoe zij hun online reputatie in de toekomst kunnen bepalen. Onderwijs en voorlichting spelen hierin een belangrijke rol. We moedigen onderwijzers, ouders, opvoeders en hulpverleners dan ook aan om de brochure gratis te downloaden op onze site en samen met de jongeren hun ‘webwijsheid’ te testen.

Child Focus, die zich ook inzet voor veilig gebruik van internet, zal, als lid van Het Europese netwerk Insafe, de brochure verspreiden tijdens trainingen voor ouders over veilig internetgebruik. De brochure zal bovendien gebruikt worden voor ‘Media-W’, een ‘train-de-trainer’-project van de CAW om hulpverleners wegwijs te maken in de digitale wereld. Ook de projecten ‘Link in de Kabel’ en ‘Playing for Success’ die gesteund worden door Telenet zullen deze boekjes aanwenden tijdens hun ICT- en Mediawijsheid-workshops voor kwetsbare en kansarme jongeren.

De brochure kan je downloaden via deze LINK

Wil u graag de brochure of meer informatie ontvangen of een interview aanvragen? Gelieve contact op te nemen met:
Wavemakers PR & Communications
Elke De Mayer

Voor meer informatie over Telenet, contacteer:
Evelyne Nieuwland, woordvoerster Telenet,
T: 015/33.55.44
E: [email protected]

Over Telenet
Telenet is een toonaangevende provider van media- en telecommunicatiediensten. Het bedrijf spitst zich toe op het aanbieden van kabeltelevisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan hoofdzakelijk residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel. Telenet levert bovendien diensten aan bedrijven in België en Luxemburg. Telenet is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be

Persdienst Telenet Telenet