Telenet neemt de activiteiten van Eltrona in Luxemburg over

Woensdag 21 december 2022 – De oprichters van Eltrona Interdiffusion S.A. (‘Eltrona’) en Telenet BV, een indirecte volle dochteronderneming van Telenet Group Holding NV (‘Telenet’ of ‘de vennootschap’) (Euronext Brussel: TNET) kondigen vandaag aan dat zij een overeenkomst hebben bereikt waarbij Telenet de vennootschap Eltrona in het Groothertogdom Luxemburg volledig zal overnemen. Met deze transactie wordt Telenet voor het eerst de enige aandeelhouder van een telecombedrijf buiten de Belgische grenzen.

Na de overname van Coditel Luxembourg S.à.R.L. (SFR-Coditel) door Telenet in 2017 werden de activiteiten van SFR-Coditel in april 2020 via een fusie samengevoegd met de activiteiten van Eltrona. Bij deze laatste transactie verkregen de oprichtende aandeelhouders van Eltrona 50% +1 van de aandelen en Telenet 50% -1 van de aandelen van de gefuseerde entiteit. ​

De afgelopen twee jaar heeft de tot een joint venture gefuseerde entiteit haar activiteiten als kabelexploitant verder ontwikkeld onder de merknaam Eltrona met een breed en uniek aanbod van telecommunicatiediensten (televisie, internet, mobiele telefonie) voor heel Luxemburg, waarbij de middelen en de expertise van Telenet en Eltrona worden gecombineerd.

De oprichtende aandeelhouders van Eltrona wensen zich nu terug te trekken uit het aandeelhouderschap van Eltrona. Telenet neemt het bestuur van de onderneming over door de 50% + 1 aandelen te kopen die de oprichtende aandeelhouders bezitten en wordt daarmee de enige aandeelhouder van de onderneming in Luxemburg, met uitzondering van Eltrona Security Systems S.A., dat zal worden overgenomen door leden van de familie Denzle.

De transactie moet in de komende weken worden afgerond en de partijen streven ernaar dat dit begin januari gebeurt. Vanaf begin januari 2023 worden de activiteiten van Eltrona in Luxemburg geconsolideerd in de operationele en financiële cijfers van Telenet. Over het boekjaar 2021 realiseerde Eltrona een omzet van € 30,6 miljoen, een Adjusted EBITDA van € 5,8 miljoen en een negatieve Adjusted EBITDA minus investeringen in materiële vaste activa van € 2,2 miljoen als gevolg van hoge investeringen in een nieuw IPTV- en videoplatform. Op 30 september 2022 had Eltrona ongeveer 50.000 unieke klanten, waaronder ongeveer 46.000 abonnees voor kabeltelevisie en/of IPTV, ongeveer 16.000 abonnees voor supersnel internet, ongeveer 8.000 abonnees voor vaste telefonie en ongeveer 2.000 abonnees voor mobiele telefonie. Het bedrijf telt momenteel 145 werknemers.

John Porter, CEO van Telenet :

“Deze transactie houdt een nieuwe uitdaging in voor zowel Telenet als Eltrona. Deze overname biedt Telenet de kans om als telecommunicatieoperator te evolueren in een bredere markt, terwijl Eltrona de expertise krijgt die Telenet in België succesvol heeft gemaakt en ons bedrijf een solide reputatie heeft opgeleverd. Door volledig eigenaar te worden van Eltrona, is Telenet nog beter in staat om Eltrona de doorgroeimogelijkheden te bieden die het in de toekomst verdient op de competitieve en zich ontwikkelende Luxemburgse markt en om van Eltrona het toonaangevende merk in termen van klantervaring te maken.”

Paul Denzle, de huidige CEO van Eltrona:

“Na meer dan 30 jaar gewijd te hebben aan Eltrona, de onderneming die mijn vader samen met de andere aandeelhoudersfamilies oprichtte, ben ik blij om vandaag de fakkel door te geven aan Telenet. Deze transactie is het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Eltrona en ik ben ervan overtuigd dat dit een succes zal blijken voor de onderneming, haar klanten, haar leveranciers en haar werknemers. Ik draag de teugels natuurlijk met enig hartzeer over aan mijn opvolger, maar tegelijkertijd kunnen we allemaal trots zijn op wat we samen voor Eltrona hebben bereikt. Ik wil de aandeelhouders en werknemers van Eltrona, maar ook al onze klanten en partners bedanken voor de tijd samen en ik ben blij dat ik hen in de bekwame handen van Telenet kan achterlaten.”

Zowel voor de werknemers als voor de klanten van Eltrona verandert er voorlopig niets. In de komende maanden zal Telenet een nieuwe CEO benoemen. Karl Abelshausen, die momenteel VP Finance M&A, Integration & Tax bij Telenet is, zal in afwachting daarvan worden aangesteld als CEO ad interim zodra de overnametransactie is afgerond. Karl Abelshausen kent Eltrona: hij heeft tot eind 2021 als Chief Financial Officer bij Eltrona gewerkt en is sinds juli 2021 lid van de Raad van Bestuur. De komende maanden zullen dan worden gebruikt om de nieuwe strategie en bredere ambities van de onderneming te bepalen.

Contacten Telenet

Investor relations:
Rob Goyens - [email protected] - +32 15 333 054
​Bart Boone - [email protected] - +32 15 333 738

Press & Media:
Stefan Coenjaerts - ​ [email protected] - +32 499 57 76 47

Legal:
Bart van Sprundel - [email protected] - +32 15 333 495

Contacten Eltrona

Karl Abelshausen - [email protected] - +32 492 749 141

Thierry Iafrate - [email protected] - +352 651 201 106

Over Telenet – Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel. Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en securityoplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken. Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global – één van ’s werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven – innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Liberty Global bezit een rechtstreeks belang van 59,2% in Telenet Group Holding SA/NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

Aanvullende informatie – Aanvullende informatie over Telenet en zijn producten vindt u op de website van het bedrijf: http://www.telenet.be. Nadere informatie over de operationele en financiële gegevens in dit document kan worden gedownload in het gedeelte van de Telenet-website dat bestemd is voor beleggers. Het geconsolideerde jaarverslag 2021 van Telenet, de niet-geauditeerde geconsolideerde financiële overzichten en presentaties in verband met de financiële resultaten over de periode van negen maanden eindigend op 30 september 2022 kunnen worden bekeken in het gedeelte van de Telenet-website dat bestemd is voor beleggers (http://investors.telenet.be).

Over Eltrona

Eltrona is een bedrijf ‘Made in Luxemburg’, dat op de markt aanwezig is sinds 1969, toen het werd opgericht door Henri Denzle. Eltrona Interdiffusion is de grootste kabelexploitant van Luxemburg en levert diensten aan meer dan 50.000 gebruikers, plus tal van gemeenten en bedrijven. Naast televisiediensten biedt Eltrona de laatste jaren ook internettoegang en vaste en mobiele telefoniediensten aan, waardoor het een van de belangrijkste telecomoperators van het land is geworden. Na de fusie met Coditel SFR in 2020 is Eltrona Interdiffusion S.A. een volwaardige telecomoperator geworden die ultrasnelle internetdiensten aanbiedt via een hybride glasvezel-coaxnetwerk, HD-televisie via de kabel en IPTV, en vaste en mobiele telefonie.

Eltrona beschikt over een eigen netwerkinfrastructuur:

• Zijn internetnetwerk, dat de kracht van glasvezel en coaxkabel combineert, kan snel en gemakkelijk worden geïnstalleerd, meestal zonder werkzaamheden
  • Zijn krachtige kabeltelevisienet bestrijkt meer dan 85% van de bevolking van het Groothertogdom.

Eltrona heeft ruime ervaring op de residentiële, professionele en institutionele markten in Luxemburg.

Het bedrijf heeft 145 mensen in dienst voor zijn kabeltelevisie- en telecommunicatieactiviteiten in zijn twee vestigingen te Luxemburg-Hollerich en Esch-sur-Alzette.

Meer informatie is te vinden op: https://www.eltrona.lu/

Dit document is gepubliceerd op 21 december 2022 om 18.00 uur CET