Telenet onderzoekt: zo spenderen Vlaamse gezinnen hun televisiezomer

Telenet onderzoekt: zo spenderen Vlaamse gezinnen hun televisiezomer

Samen uit, samen thuis: horen onze kijkgewoontes daar ook bij? Telenet deed onderzoek bij 1.840 Vlaamse families met kinderen van diverse leeftijden en bracht het hoe, wat én wanneer van hun contentkeuze in binnen- en buitenland in beeld.

Story image

Kijken we Vlaams? Dan kijken we het liefst samen.

Uit onderzoek naar het kijkgedrag van Vlaamse families met kinderen blijkt dat we vooral samen genieten van content van eigen bodem. Verschillende Vlaamse spelprogramma’s, series en films worden bijzonder goed gesmaakt en bekijken we daardoor zelfs regelmatiger in familieverband dan populaire internationale content. 70% van de gezinnen die naar Vlaamse spelprogramma’s kijkt, doet dat samen. Zowel Vlaamse series als Vlaamse films kijken we in 61% van de gevallen het liefst in gezinsverband. Ter vergelijking: bij internationale films is dat 55% en bij internationale series 43%.

Dat Vlaamse content nog steeds zeer populair is, bewijzen ook de kijkcijfers. ​ FC de Kampioenen bijvoorbeeld blijft scoren. Niet zozeer op hun voetbalveld, wel in de huiskamers: in 2017 keken we met z’n allen maar liefst zes miljoen uur naar de avonturen van Boma & co.

Wanneer we naar Vlaamse content kijken, doen we dat duidelijk liefst in de woonkamer: 99% kijkt vanuit de luie zetel. Daarnaast verkiest 18% af en toe ook de slaapkamer en kijkt 5% regelmatig vanuit de keuken. Slechts 2% bewondert de Vlaamse cultuur weleens vanuit het bureau en 2% zit in de speelkamer voor het scherm.

Lange zomerdagen betekenen ook langere televisiedagen.

Wie denkt dat we tijdens zwoele zomerdagen minder tijd voor de buis spenderen, is eraan voor de moeite. Cijfers over het gemiddeld aantal gekeken uren van 2015 tot en met 2017 wezen uit dat er net méér televisie werd gekeken tijdens de vakantieperiode. En ook wie op reis vertrekt, laat zijn gewoontes niet thuis. Zo’n 23% van de gezinnen die Netflix en Play More gebruiken, doen dat ook in het buitenland. De hete zomermaanden en de weekends zorgen voor langere kijksessies, gemiddeld wordt er per sessie 5 minuten langer gekeken. 2 op 3 kinderen die ouder zijn dan twaalf jaar kijken regelmatig op hun slaapkamer. Al wordt de contentkeuze van de kinderen wel wat in de gaten gehouden: 44% van alle ouders houdt steeds een oogje in het zeil wanneer hun kids de tablet aanzetten.

Story image

 

Kinderen aan de macht.

Kids rule – ook wat de kijkplanning betreft. Zo bepalen jongere kinderen steeds vaker de content op TV, terwijl wat oudere kinderen meer en meer op hun kamer kijken via een tweede scherm. De trend dat kinderen zelf beslissen wat ze wanneer willen bekijken, sluipt steeds vaker de huiskamers binnen. Vooral na school – of wanneer één van de ouders nog niet thuis is – genieten de kids van hun TV-momentje, terwijl de ouders na bedtijd weer de afstandsbediening onder hun controle hebben. Tijdens gezamenlijke kijktijd gebeurt 58% van de contentkeuze in overleg, terwijl slechts 36% van de content exclusief door de ouders wordt uitgekozen. “Dat de contentkeuze bij gezamenlijk kijktijd in overleg gebeurt, juichen we toe." ​ verklaart Niek Godfroid van Mediaraven, de digitale media-adviseur voor kinderen en jongeren.

In 9% van de gevallen kiezen kids en ouders om de beurt een film of programma. Uit kijkcijfers blijkt ook dat de jeugd niet bang is van een beetje herhaling. Zo worden populaire films als Frozen, Trolls en Verschrikkelijke Ikke met veel liefde opnieuw opgezet.

Feel free – om te kijken wat je wilt.

In de Vlaamse huiskamers maakt men soepele afspraken rond content. Zo bespreekt 49% van de families welke soort content bekeken mag worden en wanneer (48%). Ook de hoeveelheid content die bekeken wordt, gebeurt in overleg. Zo maakt 44% van de gezinnen afspraken over hoeveel tijd de kinderen voor het scherm mogen doorbrengen. De oudere kinderen - 12 jaar en ouder - krijgen steeds meer vrijheid om hun eigen schema samen te stellen: 64% van die ouders laat hun kinderen vrij in hun contentkeuze. Vooral tijdens de vakantiemaanden en de weekends versoepelen bestaande afspraken en kijkt de meerderheid naar wat hij of zij zelf wil. Bij botsende kijkschema’s roepen we het tweede scherm steeds vaker in. Zo kijken kinderen met regelmaat via een tablet of smartphone in de woonkamer (58%) of in hun kamer (45%), terwijl de ouders het TV-toestel ten volle benutten. “Jongeren zijn niet meer aan één toestel gebonden om video te kijken. Ze weten heel goed dat wat je op TV kan zien, je ook met andere toestellen kan bekijken.”, aldus Godfroid.

Entertainment
Over Telenet BV

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is een 100%-dochtervennootschap van Liberty Global. Liberty Global is één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven, innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be.

Op deze overviewpagina op de Streamz pressroom delen we de Streamz premières, de Streamz+ premières en de beeldenbank waarop alle visuals van alle series beschikbaar zijn.

Telenet newsroom: press.telenet.be

 

Telenet BV
Liersesteenweg 4
2800 Mechelen
BTW BE 0473.416.418
RPR Antwerpen, afd. Mechelen