Telenet stimuleert lokaal jong talent via Mechelse zomerschool

Mechelen, 23 augustus 2023 - Van 7 tot en met 18 augustus verwelkomde Telenet 60 leerlingen van de Mechelse zomerschool. Via workshops gericht op digitale skills zette het telecombedrijf haar schouders voor het derde jaar op rij onder dit initiatief van de stad Mechelen. Deze editie was opnieuw een groot succes waarbij zowel de deelnemers als Telenet-vrijwilligers het beste van zichzelf gaven!

Lokaal jong talent een duwtje in de rug geven

Sinds de zomer van 2000 organiseert de stad Mechelen ‘Talent krijgt Zomerkans’, de Mechelse zomerschool. Hier krijgen kleuters, leerlingen uit de lagere school en OKAN-leerlingen de mogelijkheid om tijdens de zomervakantie hun talenten verder te ontwikkelen. Op deze manier kunnen de kinderen met extra zelfvertrouwen aan het nieuwe schooljaar beginnen. Een missie die Telenet al drie jaar op rij met veel passie ondersteunt!

Als grote Mechelse organisatie en werkgever vindt Telenet het namelijk belangrijk om te investeren in de lokale community. Dit doet het telecombedrijf door haar locatie ter beschikking te stellen aan de zomerschool maar ook door Telenet-vrijwilligers enkele workshops te laten geven.

Story image

De drie workshops van deze editie zoomden in op de digitale wereld, digitale vaardigheden en digitale beroepen. Enerzijds hoopt Telenet zo de digitale kloof verder te verkleinen door kinderen spelenderwijs digitale kennis aan te reiken. Anderzijds wil Telenet via hun workshops kinderen ook stimuleren en motiveren om carrièrepaden in technologiegerelateerde velden te verkennen.

“De zomerschool is een prachtig initiatief dat kinderen helpt om hun talenten verder te ontwikkelen. Als grote lokale speler vinden we het belangrijk om hier ons steentje aan bij te dragen en terug te geven aan de Mechelse gemeenschap. Dat doen we door twee klasjes te verwelkomen op ons hoofdkantoor en onze collega’s workshops te laten geven die de kinderen stimuleren om hun digitale vaardigheden te versterken. Die skills spelen een cruciale rol in de 21ste eeuw: ze zijn broodnodig om te kunnen leren, werken én ontspannen. - Elise Verlinden, Verantwoordelijke Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Telenet

Digitale vaardigheden in de kijker

Story image

Voor de workshop ‘Digitale Skills’ gingen Telenet-vrijwilligers aan de slag met lesmateriaal van CoderDojo, een non-profitorganisatie die gratis sessies organiseert voor kinderen en jongeren om in groepsverband te leren programmeren. Via deze workshop trachtte Telenet het ontwikkelen van kritisch denken, probleemoplossend vermogen en logisch redeneren bij de jonge kinderen te stimuleren.

In de workshop ‘Digitale Geletterdheid’ werden de leerlingen dan weer wegwijs gemaakt in de wereld van het internet. Spelenderwijs leerden de kinderen over de gevaren van het internet zoals fake news, cyberpesten maar ook phishing en het delen van foto’s kwamen uitgebreid aan bod. Dat het internet - en meer specifiek AI - ook een bron aan mogelijkheden biedt, ondervonden de leerlingen door een gedicht te schrijven met ChatGPT. Tot slot kregen de zomerschool klasjes ook een tour door het Telenet-gebouw voor de workshop ‘Digitaal Talent’, waarbij de leerlingen kennismaakten met verschillende digitale beroepen.

“Ik keek er eerst een beetje tegenop om naar de zomerschool te gaan, maar het was uiteindelijk super leuk! Ik heb nieuwe talenten ontdekt en ook veel dingen geleerd die ik in september ga kunnen gebruiken.” - Phoebe, deelnemer Zomerschool
Story image

Niet alleen de deelnemers genoten met volle teugen, maar ook de vrijwilligers blikken met een warm gevoel terug op de Mechelse zomerschool.

"Telenet biedt ons elk jaar de mogelijkheid om twee dagen per jaar vrijwilligerswerk te doen en op die manier ons steentje bij te dragen aan de maatschappij. Zo is het fijn dat we via de zomerschool de nieuwe generatie digitale skills kunnen bijleren. Deze vaardigheden bestaan uit harde skills als coderen, maar we tonen de kinderen bijvoorbeeld ook hoe ze op een veilige manier kunnen navigeren op het web en omgaan met artificiële intelligentie.” - Florentine, Telenet-vrijwilliger

Een impactvolle missie

Story image

De vierde editie van de zomerschool, waarvan de derde opnieuw met ondersteuning van Telenet, heeft dus zijn impact niet gemist! Hier stopt het verhaal echter niet voor het Mechelse telecombedrijf. Zo blijft Telenet zich verder engageren om op een duurzame manier de digitale kloof mee te helpen dichten. Hiervoor zijn naast de versterking van digitale vaardigheden in samenwerking met sterke partnerorganisaties, ook kwalitatieve internettoegang en toegang tot hardware van vitaal belang.

Ben jij actief in een school, een OCMW of andere sociale organisatie? Word partner van het Essential Internet-programma en help mensen die het nodig hebben aan betaalbaar internet. Ontdek meer!

Ben jij in het bezit van een oude, nog werkende laptop? Geef jouw oude laptop een nieuw leven via Heartware. Samen met Ondernemers voor een Warm België zorgen we ervoor dat die opgeknapte laptop terechtkomt bij iemand die hem hard nodig heeft.

Ben jij digital savvy? Schrijf je in als vrijwilliger bij je lokale digipunt, om andere buurtbewoners te helpen hun vaardigheden te versterken.